usmerjanje
Pia,
O postopku usmerjanja otrok s posebnimi potrebami (OPP) smo se pred časom na našem forumu že pogovarjali, poglejte malo pogovore za nazaj, mogoče februarja, marca.
Na kratko pa tole:
Postopek usmerjanja je nadomestil postopek kategorizacije. Kategorizacija pomeni, da otroka uvrstimo v kategorijo = skupino in seveda ga potem izobražujemo po nekem programu, spisanem za določeno skupino otrok.
Ker delam v šolstvu bom govorila kar o izobraževanju, seveda pa velja postopek tudi za področje predšolske vzgoje.
Usmerjanje OPP pa je postopek v katerem strokovnjaki otroka pregledajo in določijo program vzgoje in izobraževanja ( v grobem ali se bo otrok izobraževal v redni OŠ z določenimi prilagoditvami in dodatno strokovno pomočjo ali v prilagojenem programu z nižjim izobrazbenim standardom ali v posebnem programu).
Pomembno je, da opredelijo oblike pomoči, ki naj bi jih bil otrok deležen, da bi lahko kar najbolje razvijal vse svoje potenciale.
Navadno je tako, da postopek sproži (seveda v sodelovanju s starši) tista ustanova, kjer je otrok voden, zagotovo sta kje vodena tudi vidva. Tam povprašajte glede postopka usmerjanja.
Sicer pa lahko starši sami vložijo Zahtevek za usmerjanje otroka. Predlagam vam, da če boste šli po tej poti pokličite na Zavod za šolstvo, ki pokriva področje na katerem imate stalni naslov in povedali vam bodo vse o tem, kako ta postopek poteka.
Predlagam vam tudi, da poiščete Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (lahko na spletnih straneh MŠZŠ) in ga preberete. V njem boste našli marsikaj o tem, kakšna je vloga in položaj staršev pri oblikovanju Individualiziranega programa za otroka, po tem, ko je bil usmerjen. Ta program je dolžna institucija v katero je otrok vključen izdelati v roku 30 dni od prejema odločbe. Pri tem bodite pozorni tudi na možnost otrokovega prehajanja med programi. To se mi zdi pomembna pridobite, pomeni pa: če gre vaš otrok v vrtec ni nujno, da bi bil ves čas v razvojnem oddelku pač pa se lahko pri dejavnostih, ki so njegovo močno področje vključuje tudi v redne skupine ipd. Ta možnost mora biti opredeljena v odločbi, ki jo boste prejeli po opravljenem postopku usmerjanja.
Dobro se informirajte in potem sodelujte v postopku, jasno izrazite svoje poglede, pomisleke in predloge ter pričakovanja. Prav tako si vzemite čas in dejavno sodelujte pri oblikovanju IP, spremljanju izvajanja in analizi doseženosti zastavljenih ciljev.
Če vas zanima še kaj bolj konkretnega se še oglasite.
Upam pa, da se bodo na vaše vprašanje odzvali tudi starši, ki ta postopek poznajo že iz lastnih izkušenj. Za vas bi bile te izkušnje najbrž še najbolj dragocene.
Lep pozdrav,
Francka
Pia,
Po zakonu bi moral biti otrok seveda usmerjen predenj se vključi v neko ustanovo (vrtec, šolo) v praksi pa se otroci pogosto vključijo prej, tudi zato, ker traja celoten postopek usmerjanja navadno več mesecev.
Na področju predšolske vzgoje lahko komisija za usmerjanje določi, da se vključi otrok
ü v program s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo (redna skupina). Prilagojeno izvajanje pomeni, da je otrok v rednem oddelku vendar ima določene prilagoditve (zahtevnost zaposlitve, podaljšanj čas dejavnosti …), dodatna strokovna pomoč pa pomeni, da komisija opredeli kdo bo z otrokom (v korist razvijanja otrokovih potencialov) delal dodatno: npr. logoped, specialni pedagog … Opredeli tudi koliko časa tedensko določen strokovnjak dela z otrokom dodatno.
ü ali v prilagojen program (razvojni oddelek). Tu pa je že program sam po sebi prilagojen otrokom z določenimi težavami, posebnostmi, motnjami.
Iz vašega vprašanja sklepam, da želite otroka vključiti v redno skupino v vrtcu. To vaše pričakovanje boste seveda navedli v zahtevku, kot tudi kasneje v postopku usmerjanja. Seveda pa bodo člani komisije pri opredeljevanju programa upoštevali poleg vaših pričakovanj tudi oceno trenutne otrokove razvojne stopnje. In ravno tu je pomembno, da ste pozorni.
Če je otrok usmerjen v prilagojen program ima po zakonu pravico prehajanja v redni program na njegovih močnih področjih (npr. glasbeno področje).
Spreminjanje odločbe:
Kar se odločbe tiče je tako, da komisija, ki je otroka pregledala določi kdaj se mora usmerjanje ponoviti. Odločba lahko velja eno, dve ali tri leta. Po preteku časa, ki je opredeljen z odločbo se od ustanove kamor je vključen otrok zahteva poročilo o otrokovem napredku, o tem, kako se je odvijala pomoč, kako je bila učinkovita, ali se predlagajo kakšne spremembe v korist otroka … Otroka se (lahko) tudi ponovno pregleda in se ponovno opredeli način dela. V celotnem postopku sodelujete seveda tudi vi.
Sicer pa lahko starši kadarkoli, seveda na osnovi argumentov, tudi sami zahtevajo ponovno usmerjanje (ne glede na čas veljavnosti odločbe), torej tudi prej predenj poteče čas, ki je opredeljen v odločbi.
Če bi želeli otroka vključiti v vrtec prej predenj bo izpeljan postopek usmerjanja bi bilo smiselno, da si pridobite priporočilo strokovnjaka (pisno, ali še bolje da se on/ona poveže z vrtcem kamor želite vpisati otroka), ki vašega otroka vodi oz. ga najbolje pozna. Tako bo vrtec s posebnimi potrebami vašega otroka ustrezno seznanjen, vstop lažji, vzgojiteljice pa bodo imele nekaj osnovnih napotkov in predlogov za delo z vašim sinom, kar je za njih tudi zelo pomembno. Ni namreč enostavno sprejeti otroka pa ničesar vedeti o njegovih specifičnih navadah, potrebah, posebnostih.
Ko pa bo vrtec prejel odločbo (seveda jo prejmete najprej vi in imate tudi čas pritožbe) bo otroka vključil v ustrezen (v odločbi opredeljen) program in tudi ustrezno zastavil delo.
Lep pozdrav,
Francka
Pozdravljeni !
Pri nas imamo deklico s CP, zdaj že drugo leto obiskuje osnovno šolo.Postopek usmerjanja smo imeli že dvakrat, zato nekaj vem o tem.
Niste napisali, ali bo vaš sin obiskoval redni vrtec ali vrtec za otroke s posebnimi potrebami.
Mislim, da je bilo že z lanskim letom obvezno usmerjanje otrok s posebnimi potrebami pri vključitvi v vrtec ali šolo. Iz same odločbe je potem točno določeno kakšno pomoč ali pripomoček bo vaš otrok potreboval v vrtcu ali šoli. Moram pa vas opozoriti, da vse, kar bo napisano, otroku ne bo nudeno, saj se radi izgovarjajo na pomanjkanje kadra ali financ.
Vlogo za usmerjanje morate oddati sami, potem pa boste obiskali nekaj specialistov, kateri bodo napisali mnenje o vašem otroku.
Vztrajajte, da ste pri vseh teh pregledih poleg otroka. Postopek usmerjanja se utegne vleči kar dolgo (2 do 3 mesece).
Zelo me moti, da ob osebnem prevzemu odločbe, mnenja strokovnjakov lahko samo prebereš, ne dobiš jih pisno.
V roke dobiš odločbo iz katere je razvidno v katero kategorijo je otrok usmerjen, kakšno pomoč potrebuje,….
Odločba je izdana za določen čas, ponovno preverjanje je odvisno od starosti otroka (pred vstopom v šolo obvezno spet).
Imate tudi pravico, da se z odločbo ne strinjate. Pozorno jo preberite in če se ne strinjate z njo, je ne podpišite, ampak se pritožite.
Ne gre se vtikati v delo strokovnjakov, pa vendar, svojega otroka najbolje poznate.
Mogoče vas bo presenetilo, da bo kak strokovnjak napisal kak podatek o vašem otroku za kar do sedaj niste vedeli. Mirno stopite do njega ponovno in ga prosite za obrazložitev, oziroma za navodila kako pomagati ali kam po pomoč.
Koliko je star vaš sin?
Lep pozdrav in srečno pri usmerjanju.
Lep pozdrav g. petra
Vedno sem pripravljen pomagati, po osemletnih izkušnjah z kruto birokracijo, sva oba z ženo postala že kar izkušena.
Strokovnjaki, katere obiskujemo redno, že kar vedo, da če bo kaj narobe, da jih bom opozoril. Zgodilo se je celo to, da je na dnu izvida pisalo, da sta starša malo preveč pravnozakonsko poučena.
Sem pa tja je še kak kratek stik pri kakem novem specialistu. Vedno pa se naučiš kaj novega.
Sam sem mnenja, da novopečenim staršem otroka s posebnimi potrebami največ pomenijo izkušnje staršev starejših otrok s podobnimi težavami. Sam sem le te precej neušno iskal 8 let nazaj.
Danes sem pripravjen svoje izkušnje deliti z vsakomur s podobnimi težavami, vendar se mi zdi, da ljudje še zmerom premalo sprašujejo.
Močno pa pogešam sestanke, okroge mize,….., v živo. Bil sem na dveh, mogoče treh, super je bilo, sploh po uradnem delu.
Poziv staršem : Kar vprašajte, če bom vedel odgovorim. Ne sicer tako hitro, kot dve strokovnjakinji, odgovor pa bo.
Carlos,
Kot sem že večkrat napisala, so prav izkušnje staršev velikokrat bolj dragocene kot suhoparen nasvet strokovnjaka. Prav zato sem vesela, da ste pripravljeni deliti svoje izkušnje z nami.
Kot strokovnjak vam lahko stojim ob strani, vas spodbujam, dajem nasvete, pomagam pri pogledu » iz drugega zornega kota«, sočustvujem z vami, vas poskušam razumeti…. Ampak nikoli nisem v enaki situaciji kot vi.
Lahko v podobni, iz katere črpam svoje izkušnje in jih apliciram na »vašo« situacijo, ampak v enaki, isti situaciji pa nikoli. Prav zato so izkušnje staršev še tako bolj pomembne.
Tudi sama sem se iz izkušenj staršev veliko naučila.
Lep pozdrav, Petra
Pošlji oblikovano (11-09-04 13:22)