Najdi forum

Naslovnica Forum Zdravje Drugo Kronična bolečina – fibromialgija Še enkrat jutranja utrujenost

Še enkrat jutranja utrujenost

Pozdravljeni! Tudi jaz imam problem z jutranjo utrujenostjo. Ko mi zjutraj pozvoni ura, sem vsa zlomljena in najraje bi spala naprej. Potem, ko se izvlečem iz postelje je že čez par minut bolje. To se mi dogaja predvsem med tednom, ko moram v službo, ob vikendih ni tak problem, ko tudi za kakšno uro dlje poležim. Kaj naj storim?

Še nekaj. Z možem skušava zanosit že 5 let, imela sem že tudi pet inismeminacij – neuspešnih, diagnoza pa je nepojasnjena neplodnost. Sedaj veliko berem o tem, da je lahko za neplodnost kriva tudi ščitnica. Kako človek ve, da ga “matra” ščitnica?

Lepo pozdravljeni !

Bom začela kar pri drugem vprašanju.
Če se iz kakršnega koli razloga zgodi, da začne ščitnica izločati premalo ali preveč hormonov, se ta sprememba kmalu pokaže z različnimi znaki in težavami. Nekatere so celo zelo hude in neprijetne.
Žleza ščitnica izloča hormon tiroksin, ki nadzira hitrost, s katero potekajo v telesu kemične reakcije; čim več ga je, tem hitrejša je presnova.
Povečane (čezmerne) količine hormona tiroksina povzročajo splošno p o s p e š i t e v vseh kemičnih reakcij v telesu. To prizadene tako telesne kot duševne procese. Ker se pospešijo (tudi) duševni procesi, postane bolnik “živčen”, zaskrbljen in utrujen, vendar se ne more sprostiti in spati. Počuti se slabotnega, tresejo se mu roke (kar je zlasti opazno, če poskuša opraviti kakšne finejše gibe, npr. pri pisanju). Osebi je vedno prevroče (tudi če je v prostoru mrzlo), močno se poti. Srčni utrip je pospešen in lahko nereden, celo pri počitku. To povzroča v prsih občutek trepetanja ali hitrega bitja (palpitacije). Človek je hitro ob sapo, lahko dobi tudi drisko, ker so pospešene kontrakcije črevesnega mišičja. Ker so vsi procesi v organizmu pospešeni, potrebuje oseba več energije in zato več poje, vendar vseeno shujša. Ženske imajo šibko menstruacijo ali je sploh nimajo. Bolnik lahko postane celo tako šibek, da le s težavo hodi ali dvigne roke nad glavo. Nekateri imajo tudi probleme z očmi (nelagoden občutek v očeh, nabrekle veke, pordele in izbuljene oči ).
Obolenje se lahko pojavi v vsaki starosti, vendar pri otrocih redkeje. Iz neznanih razlogov je pri ženskah precej pogostejše kot pri moških.

P o m a n j k l j i v o delovanje ščitnice povzroči obolenje, imenovano hipotiroza. Pri tej bolezni se zaradi premajhne količine ščitničnega hormona tiroksina u p o č a s n i j o vsi kemični procesi v organizmu. Bolezenski znaki se razvijajo več mesecev ali celo let. Človek se počuti stalno utrujen(!) in izčrpan. Vse ga boli in se lahko le počasi giblje. Srčni utrip se upočasni, pojavi se zaprtost. Osebo kar naprej zebe. Lasje postanejo tanki, suhi in lahko prekomerno izpadajo. Obraz je lahko videti zabuhel, bolnik občuti suha usta, pojavi se lahko bolj hripav glas. Oseba manj poje, vendar se kljub temu redi. Ženske imajo močno, podaljšano menstruacijo in izgubijo spolni nagon (slednje velja tudi za moške). Značilna je tudi depresija in/ali “zmedenost”. Pojavi se lahko sindrom karpalnega kanala, bolnik občuti otrplost in mravljinčenje v rokah. V težjih primerih postane oseba neobičajno zaspana, lahko celo izgubi zavest.
Bolezen lahko prizadene vsakogar, vendar je najpogostejša pri ženskah v srednjih letih. Zdravljenje je uspešno, a zahteva dnevno jemanje tablet umetnega tiroksina (najpogosteje) do konca življenja.

Ker se že več let spopadate s težavami z zanositvijo, predpostavljam, da ste že opravili večstranske hormonske preiskave!

Seveda ima jutranja utrujenost lahko povsem nebolezenske vzroke in tukaj bi vsekakor veljalo začeti s samoizpraševanjem.
Možno je, da je vaša jutranja utrujenost preprosto posledica premajhne količine spanja (kar ugotavljate tudi sami, če primerjate vsakodnevno jutranje počutje s tistim ob prostih dnevih, ko lahko dlje poležite). Ocenite, koliko spanja vaš bioritem potrebuje in si ga ne kratite.
Lahko da sodite tudi med t.i. “večerne” tipe, za katere je značilno, da težko zgodaj vstajajo in so učinkovitejši v večernih urah. Morda bi pomagali različni ukrepi za stimuliranje jutranje možganske aktivnosti, npr. telovadba že kar v postelji (vožnja kolesa ? …), nekaj minut telovadbe in globokega dihanja ob odprtem oknu, hladna prha, vzpodbudna glasba, jutranja kava, če si jo smete privoščiti … ipd., sami ocenite, kaj vas aktivira in spravi v dobro voljo.

Na kocu ne smeva pozabiti dejstva, da je pretežno jutranja utrujenost in boljše počutje tekom dneva pogostejša značilnost t.i. d u š e v n e oblike utrujenosti – ki je lahko posledica malodušja in depresije. Pri fizični utrujenosti ali pri telesni bolezni se prebudimo vsaj relativno spočiti in smo čez dan vedno bolj utrujeni. Depresivni ljudje, ki pogosto ne morejo spati, pa so v času običajnega vstajanja zelo utrujeni.
Seveda nerazpoloženje ni le posledica depresije. Nezadovoljstvo v medosebnih odnosih, različne težave in skrbi ter nezadovoljstvo na delovnem mestu so lahko pogostejši vzrok utrujenosti, kot si želimo priznati. Ali imate radi svoj poklic in se dobro počutite na delovnem mestu ?

Lepo vas pozdravljam in vam želim vse dobro!

Veronika

nova
Uredništvo priporoča

Jutranji in večerni tipi
——————————

Ker smo že nekajkrat v odgovorih omenili, da se ljudje razlikujemo po svojem funkcioniranju v različnih obdobjih dneva, se s tem kratkim vprašalnikom dnevnih navad lahko preizkusite, kam sodite.
(Vprašalnik je vzet iz knjige Psihodiagnostika osebnosti1 in prirejen za lažjo obdelavo.)

Navodilo: Pri vsakem vprašanju izberite samo enega od ponujenih odgovorov .

1. Ali so vas kot otroka redno pošiljali zgodaj spat ?
a) da (1t)
b) ne (5t)

2 . Ali so hodili vaši starši navadno pozno spat ?
a) da (5t)
b) ne (1t)

3 . Ali se navadno učite (oz. ste se učili) dopoldne, popoldne, zvečer ali ponoči ?
a) dopoldne (1t)
b) popoldne (2t)
c) zvečer (4t)
d) ponoči (5t)
e) vseeno (3t)

4 . Katero obdobje dneva vam najbolj ustreza za opravljanje pomembnih in odgovornih nalog ?
a) zgodnje jutranje ure (1t)
b) opoldanske ure (2t)
c) popoldanske in večerne ure (4t)
d) nočne ure (5t)
e) vseeno (3t)

5 . V katerem dnevnem obdobju ste največkrat nervozni brez posebnega razloga ?
a) zgodaj zjutraj (5t)
b) opoldne (4t)
c) popoldne in zvečer (2t)
d) ponoči (1t)
e) vseeno (3t)

6 . Obstaja obdobje dneva, ko je človekovo delo najbolj učinkovito. V katerem štiriurnem obdobju dneva je vaše delo najbolj učinkovito ?
a) od 6. do 10. ure (1t)
b) od 10. do 14. ure (2t)
c) od 14. do 18. ure (4t)
d) od 18. do 22 .ure (5t)
e) vseeno (3t)

7 . Ali navadno takoj vstanete, ko zazvoni budilka, ali pa še malo dremate v postelji ?
a) takoj vstanem (1t)
b) ostanem v postelji (5t)

8 . Rad vstajam zgodaj zjutraj !
a) da (1t)
b) ne (5t)

9 . Ali lahko redno ostanete budni dolgo v noč ?
a) da (5t)
b) ne (1t)

10. Če bi vas kdo vprašal, kateremu tipu pripadate, nočnemu ali dnevnemu, kaj bi odgovorili ?
a) popolnoma dnevni tip (1t)
b) prej dnevni kot nočni tip (2t)
c) prej nočni kot dnevni tip (4t)
d) popolnoma nočni tip (5t)
e) ne vem (3t)

Obdelava : Seštejte točke (so v oklepajih).

REZULTAT :

Dosežek od 10 do 20 točk pomeni, da je preizkušanec/ka jutranji tip, to je: nima težav z zgodnjim vstajanjem, z učinkovitim in zanesljivim delom v jutranjih urah, v tem obdobju pa je tudi dobro razpoložen/a.

Dosežek med 20 in 40 točk pomeni, da pripada preizkušanec/ka prožnemu tipu glede življenjskih in delovnih navad. Temu tipu pripada v e č i n a ljudi, kar pomeni, da se tak posameznik/ca lahko vključi v različne obrazce dnevnega razporeda dela in počitka in je enako učinkovit/a v različnih dnevnih obdobjih.

Dosežek od 40 do 50 točk pomeni, da posameznik pripada nočnemu tipu. Taki ljudje težko zgodaj vstajajo, učinkoviti pa so šele zvečer oz. ponoči.

—————————-

Kaj ste ugotovili ?

Lep dan želim !

New Report

Close