legastenija?
Pozdravljeni,
hčerka je v 3.razredu/devetletke. Že lansko leto nas je učiteljica (letos imajo drugo) opozorila, da se mogoče kažejo znaki legastenije in sicer: menjala je črke b in d, p in b, pri branju je bila malo počasnejša, črke ni povezovala oz. vlekla ampak si je besedo po tihem črkovala in nato naglas prebrala. Pri matematiki je bil problem branje in pisanje dvomestnih števil. Po mnenju prejšnje učiteljice ni bila potrbna kakšna posebna obravnava.
Letos imajo drugo učitlejico. Na prvih govorilnih urah je učiteljica povedala, da malo počasneje bere, ampak da to ni tak problem. Pri računanju ima pa slabšo predstavo. Npr. problem pri štetju, še posebej pri štetju nazaj, zapisovanje dvomestnih števil in sploh slaba številčna predstva. Naj povem, da doma vadimo, tako da štetje števil ne predstavlja več problem, tudi štetje nazaj ne, mislim, da je tudi številčna predstva malo boljša, števila zapisuje tako, da najprej napiše enico in nato še desetico (tako ji je svetovala učiteljica). Pri računanju je včasih premalo zbrana, dostikrat pa še narobe prebere dvomestno številko. Občasno zamnejuje tudi črke b in d. Učiteljica pravi, da ni potrebe po kakšni posebni obravnavi, da naj vadimo in izboljšave pričakujemo na dolgi rok. In sedaj res ne vem kaj naj naredimo, ali naj kar čakamo ali naj gremo na kakšen pogovor s strokovnjakom. Tudi jaz bi rada vedela kako naj ji pomagam, s kakšnimi vajami. Naj povem, da hodi še v glasbeno šolo – to je bila njena želja in je tudi zelo uspešna.
Kako pa se ugotavlja legastenija? So kakšni posebni testi ali pregledi? Je potrebna napotnica?
Res hvala za odgovore, postajam že kar zaskrbljena, saj je prestop v 4.r./9 kar zahteven.
Pikolina,
seveda za legastenijo obstajajo testi. Najbolj znan je Šalijev test, sicer pa se strokovnjaki pri ocenjevanju motenj branja in pisanja poslužujejo različnih testov.
Motnje branja in pisanja ugotavlja pisholog, defektolog, pedagog ali logoped. V kolikor se boste naročili na pregled v ZD, zanje potrebujete napotnico.
Sicer pa lahko branje in pisanje na preprost način ocenimo tudi starši sami.
Branje:
– kakovost vezave (bere vezano, črkuje, ne črkuje in ne veze, pogosto pozabi ob koncu besede, kaj je bral)
– količina napak in vrsta napak (zamenjuje črke in glasove; dodaja črke zgloge, besede; prestavlja ali maliči besede; bere na pamet – po prvem zlogu pove besedo,ki sicer »paše v tekst« in če niste pozorno na besedil razlike niti ne uvidite; so napake podobne ali različne)
– hitrost branja (kako hitre bere; je branje hitrejše, če je tekst znan ali če ga je otrok že večkrat prebral)
– Razumevanje (razume vse, kar prebere; razume le posamezne dele; ne razume)
– Kakšen vtis daje njegovo branje (kako se »sliši« njegovo branje)
– Obnova prebranega
– Se otrokovo branje spremeni (izboljša) če spremenimo pogoje branje (npr. izberemo tekst po otrokovem izboru, izberemo primeren čas itd.)
Pisanje:
– ocenjujemo vrsto in število napak
– oblika pisave, čitljivost pisave ( jo zna tudi otrok prebrati?)
– kako drži pisalo
– prostorska orientacija (npr. piše od desne proti levi, narobe piše črke, ne ve, kje bi začel itd)
– kakšni so njegovi stavki, kako zna pretvoriti idejo v zapis npr. pri opisu ali spisu – kako zna tisto kar je povedal, napisati.
– ocenjujemo pisanje pri prepisu, nareku in samostojnem pisanju – se napake ponavljajo, kje jih je največ in kakšne so te napake.
Pišete, da je branju počasna, zanima pa me kako bere in predvsem kako razume prebrano (pazite – tekst naj bi otrok ponovil s svojimi besedami – ne pa čisto dobesedno). Se težave z zamenjavo p- b, b- d pojavljajo tako pri pisanju kot pri branju? Ima vaša hči težave z orientacijo (npr. pogosto ne ve, kje je leva)? Kako popravljate napake zamenjav črk ? So napake zamenjave sedaj manj pogoste ali je to odvisno od dneva?
Ji navodilo: naprej enica, potem desetica pomaga pri zapisovanju in branju števil? Pomaga tudi, če enice in desetice označite z različnimi barvami?
Naj vas popravim, ne gre toliko za količinsko predstavo števila kot za njegovo vizualno podobo. Sem prepričana, da vaša hči natančno ve, kaj pomeni 36 in da je to manj od 63, vendar pa jih narobe zapiše. Težava zapisovanja števil je nekaj podobnega kot zamenjava črk.
Ko boste odgovorili na vprašanja, vam bo lahko bolj natančno svetovala še kakšne vaje.
Lep pozdrav, Petra
Ga. Petra,
Hvala za obširen odgovor. Naj vam odgovorim še na dodoatna vprašanja:
hčerka že bere, vendar branje še ni tekoče, dolge in težke besede si črkuje, končnice določenih besed včasih prebere na pamet, milsim pa da zaradi tega, da bo zgledalo, da hitro bere. Prebran tekst razume in ga tudi s svojimi besedami obnovi.
Zamenjevanje črk b-d je bolj izrazito pri branju kot pri pisanju. Če beseda vsebuje črke b ali d, si naprej potihem črkuje z obema variantama in potem prebere. Po nasvetu učiteljice smo ji naredili velik plakat s črkama b in d, ga slikovno opremili in nalepili tako, da črka b gleda proti oknu , črka d pa proti vratom. Ko so pisali narek je imela par napak, ker je zamnjala črki b in d, drugače pa je pri pisanju to bolj izrazito, ko ger za kaj “resnega” npr. pisanje nareka, pisanje na tablo… Sprašujete, kako popravljamo napake zamenjav črk: če prebere narobe, ji prebem pravilno, ali pa rečem, to je b ima trebušček ali to je d ima ritko, vedno kadar prebere pravilno, jo zelo pohvalim.
Njena pisava je čitljiva, jo tudi sama prebere, pisalo drži pravilno, vedno piše od leve proti desni, s prostorsko orientacijo ni imela izrazitega problema. Če se jo vpraša katera roka je desna ali leva, malo pomisli in odgovori, največkrat pravilno. Tudi tvorba stavkov naj bi bila po mnenju učiteljice zadovoljiva. Res pa je, da rajši piše z velikimi tiskanimi črkami, kot z malimi. Pisane črke se učijo sedaj.
Pri pisanju števil ji navodilo najprej enica in potem desetica pomaga. Če pa hoče napisati najprej desetico in nato enico se pa včasih, ne zmeraj, zmoti. Bi pa sama rada pisala števila tako, kot se jih mora, se pravi najprej desetica in nato enica.
Pri branju števil pa velikokrat najprej prebere desetico in nato enico.
Opažam pa, da ko vadiva, so določeni dnevi ko je vse ok, določene dneve se pa sploh ne more zbrati in se ji ne da delati – zelo opazno pri matematiki, takrat je številča predstava zelo slaba.
Res bom vesela, če mi boste svetovali še kakšne vaje. Naj povem, da sem naročena (najprej greva na pogovor sama z možem) na Svetovalnem centru za mladostnike, otroke … v Šiški, saj bi ji zelo radi pomagali.
Že vnaprej hvala za odgovor.
Pikolina,
utrjevanje razlikovanje b- d poskusite z različnimi vajami, npr.
– iskanje določenih črk (vseh – ne samo b – d ) v tekstu
– branje besed z različnimi kombinacijami črk b- in d (npr. dada, daba, badam, babi – katere besede kaj pomenijo)
– vključevanje različnih čutil ( ne samo vida in sluha) npr. okušanje jedi, ki imajo v besedi npr. črko b; risanje črko po hrbtu, tipanje črk iz plastelina itd.
Nekaj podobnih vaj boste našli v knjigah Tereze Žerdin.
Svetovala bi vam tudi še utrjevanje orientacije – levo, desno – z navodili (npr. postavi žogo na levo stran, na desni nariši sonce itd). Mogoče bi pomagala kakšna zapesnica, da težav ne bo več?
Več – nasvetov – pa boste dobili na Svetovalnem Centru.
Lep pozdrav, Petra