govor -črka R,sičniki
spoštovani!
Sin je star 4 leta in pol. Še vedno ne izgovarja črke R (nadomesti jo s črko l), pa tudi pri izgovorjavi črke s stavi jeziček med oz. pred zobke, tako da ni pravilno. Do petega leta naj bi imel še čas, vendar mene zanima kaj bi lahko sami naredili, da bi šlo lažje. Pri petih letih bo zagotovo moral k logopedu, vendar bi vas jaz prosila za nekaj vaj, ki bi lahko pomagale. Gotovo mi lahko daste kak nasvet v tej smeri.
hvala, lep pozdrav.
Anita
Najprej popravek: govorimo glasove, črke pišemo.
Res je, da imata še malo časa. Vsaj za glas R.
Interdentalna (medzobna) izreka sičnikov pa je lahko zelo »zoprna«. Pogosto je povezana z nepravilnim razvojem čeljusti, zob, s kratko podjezično vezjo (to je »trakec, s katerim je jezik vpet na ustno dno; če je podjezična vez kratka, oseba npr. ne mora dvigniti jezika pri široko odprtih ustih), slabšo gibljivostjo jezika ali pa z nepravilno negovorno lego jezika (pogosto pri otrocih z medzobmo izreko jezik »počiva« spodaj ali med zobmi, usta pa so pogosto napol odprta). Pa še kakšno povezavo bi lahko našetela.
Po drugi strani večina logopedov smatra medzobno izreko sičnikov za »estestsko napako«. Delno je to res, saj če npr. S izgovorimo med zobmi, je beseda še vedno razumljiva. Res pa je tudi, da takšna izreka za slovenske glasove ni naravna in če tako govori odrasel človek – zgleda zelo »šlampasto« (vsaj meni). Drugače pa je – seveda – pri šumnikih. Ali ima vaš otrok tudi šumnike tako?
Če opažate, kaj izmed naštetega pri vašem otroku, bo obisk logopeda dobrodošel že prej. Preverite tudi, če lahko otrok »kontrolira« svoje sičnike, tako, da natančno ponovi za vami besede s sičniki in jih izgovarja pravilno. Ali pomaga, če se (in vas) opazuje v ogledalu?
Natančne vaje vam bi težko napisala, saj se da glasove pridobiti po različnih poteh, ki jih logoped večinoma individualno prilagaja posamezniku. Za prilagajanje vaj in tehnik pa logoped potrebuje povratno informacijo /feedback/, če otrok vajo pravilno izvaja.
Ne bo pa odveč, če z otrokom delate vaje za razgibavanje jezične konice, npr. oblizovanje zgornjih zob ali ustnice, tleskanje z jezikom, oblizovanje trdega nega itd. Vaje izvajate pred ogledalom (če se le da), vključite jih v vaš vsak dan in izvajajte jih preko igre, sproščeno. Otrokovega govora pa nikakor ne popravljajte!
Če imate še kakšno vprašanje, se oglasite.
Lep pozdrav, Petra
Pozdravljeni !
Hvala za vaš odgovor. Ker ste mi že ponudili možnost, bi še malo razložila problem. Mislim da je v začetku pravilno izgovarjal sičnike, potem pa je začel mešati in zdaj se je navadil nepravilno, staviti jeziček med zobe. S šumniki nima težav, jih lepo izgovarja.
Vadili bomo pred ogledalom, vseeno me zanima, zakaj mislite da ga ne smemo popravljati? Res je, da se zelo jezi, če poskušamo vaditi npr. R, ga prosimo naj oponaša brnenje, hrumenje….
Glede na to torej menite, da bi bil obisk logopeda že dobrodošel? Ali potrebujemo napotnico pediatra?
Hvala še enkrat.
Sama sem s hčerko ponavljala stavek “perica reže raci rep” kadarkoli sem se spomnila in je hitro osvojila izgovorjavo črke R. Pri šumnikih je pa večji problem. Na sistematskem pri 5 sva dobili napotnico za logopeda. Vendar je napredek izredno počasen, saj imava logopeda le 1x mesečno šola se pa hitro bliža.Logopedinja je rekla, da izgovorjava R ni problem, pri šumnikih pa bi priporočala obisk pri logopedu prej.
Barvica,
Kako mislite meša? Ali včasih npr. S izgovori pravilno, drugič pa »med zobki«? Včasih se zgodi, da otrok sičnike že pravilno izgovarja, kasneje pa jih začne izgovarjati interdentalno oziroma med zobmi. Razlogi so različni: razvoj čeljusti, rast zob itd.
Kar se tiče popravljanja je moje mnenje takšno: dokler otrok o glasu nima določenih slušnih, taktilnih, motoričnih spoznanj o določenem glasu ali po domače dokler ne zna izreči pravilnega glasu, njegove izreke naj ne bi popravljali. Kako naj popravi nekaj, če ne ve, kako? Tudi kasneje, ko otrok že osvoji pravilni glas (vendar ga še ne uporablja zmeraj), obstajajo določena pravila za »popravljanje«. To pa že spada v stopnjo avtomatizacije glasu, kot jo imenujemo logopedi.
Po drugi strani mora biti tudi »popravljanje« igra – v zmernih dozah. Torej ne popravljano otrokovo izreko včasih, ko odpre usta. To je nekaj podobnega kot bi nas šef, vsakič ko bi stopil v našo pisarno, pozdravil z besedami: » Ah, kolegica tole pa spet narobe delate. Popravite, prosim.« Tudi če bi vedeli, kako, bi občutek ne bil najboljši.
Upam, da sem razumljiva. Če otroku ne uspe izreči pravilnega npr. S in je njegova izreka vselej »med zobna«, nimate kaj popravljati. V tem primeru boste naredili več škode kot koristi. Enako velja za glas R.
Pa tudi logopedovo vlogo boste otežili, saj je »popravljanje« del logopedske terapije. Včasih se napreč zgodi, da otrok, katerega starši so dosledno popravljali njegovo izreko na vsakem koraku ima do določenih logopedskih vaj odpor. Se pa tudi zgodi, da otrok vaše popravljanje jemlje kot vaše nezadovoljstvo z njegovim govorom (ne z glasovi!) oziroma, da niste zadovoljni kaj (in ne samo kako) vam je povedal.
Večina logopedov dela v sklopu zdravstvenih domov in so v sistemu zdravstva, zato potrebujete napotnico oziroma delovni nalog za logopeda.
Če vas zanima še kaj, vprašajte.
Lep pozdrav, Petra
Pošlji oblikovano (25-04-05 17:33)
Pozdravljena barvica,
Prej, ko boste to storili (obiskali logpeda), prej in LAŽJE bo otrok težave odpravil. Sami se lahko obrnete nanj in po izkušnjah z mojim sinom, ki je imel tudi enake težave, vam lahko rečem, da so logopedi “carji.”
Otroku se znajo približati, to je prvo. Sama doma otroka nikoli ne bi mogla pripraviti, da bi izvajal vaje za razgibavanje jezička – čeprav sem imela že vaje v rokah, z nazornim opisom in fotogrfijami…
Oni naredijo te vaje zabavne, tako da jih otrok ne izvaja z muko, kot obvezo ampak z veseljem, v igri.
Pa še stane vas nič. Nikar se ji ne bojte. Tudi jaz sem bila skeptična in se obremenjevala pred prvim obiskom, zdaj pa sem jim iz srca hvaležna.
pozdrav, Taja