Najdi forum

Naslovnica Forum Duševno zdravje in odnosi Družina Otroci s posebnimi potrebami in dolgotrajno bolni otroci Dnevno varstvo otroka v instituciji za usposabljanje

Dnevno varstvo otroka v instituciji za usposabljanje

Spoštovani.
Imam otroka s posebnimi potrebami, ki je vključen v dnevno varstvo v institucijoza usposabljanje. Vsak dan ga odpeljem zjutraj tja, se vrnem domov, okrog 14.00 grem spet po njega. Od občine dobim povračilo potnih stroškov, vendar samo za pot do zavoda in nazaj. Upošteva se Zakon o OŠ in Zakon o fin. vzgoje in izobr. Vmesnih stroškov prevoza (ko se jaz vračam domov in grem po šoli po otroka) nimam povrnjenih. Naj povem, da dobivam nadomestilo za izgubljeni dohodek, otrok pa ima odločbo o usmerjanju, izdan od Ministrstva za šolstvo, kjer je opredeljen kot oseba s težko kombinirano motnjo. Slišala sem, da bi morala zaprositi za status spremljevalca in bi potem dobila povračilo potnih stroškov za vse dejansko opravljene vožnje. Mi lahko karkoli svetujete? Lp mama

Spoštovani!

Podajamo odgovor na Vaše vprašanje.

Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (Ur. l. RS, št. 3/2007 z dne 12. 1. 2007 s spremembami in dopolnitvami, v nadaljevanju: ZUOPP-UPB1) v 15. členu določa, da se lahko otroci s posebnimi potrebami, ki jim ni mogoče zagotoviti vzgoje in izobraževanja v kraju njihovega prebivališča in jim zaradi oddaljenosti prebivališča od kraja vzgoje in izobraževanja ni mogoče zagotoviti prevoza, vključijo v zavod za vzgojo in izobraževanje otrok s posebnimi potrebami ali pa se oddajo v rejništvo. Izjemoma pa lahko v primeru, ko je otrok usmerjen v prilagojen program za predšolske otroke, komisija na željo staršev predlaga, da se z odločbo o usmeritvi določi, da se namesto oskrbe v zavodu oziroma v rejniški družini otroku zagotavlja pravica do brezplačnega prevoza iz kraja prebivališča do kraja, kjer deluje zavod in nazaj. Sredstva za zagotovitev pravice do brezplačnega prevoza se za posameznega otroka in njegovega spremljevalca zagotavljajo iz državnega proračuna.

Stroške prevoza za osnovnošolske otroke pa ureja 56. člen Zakona o osnovni šoli (Ur. l. RS, št. 81/2006 z dne 31. 7. 2006 s spremembami in dopolnitvami, v nadaljevanju: ZOsn-UPB3), ki določa, da imajo otroci s posebnimi potrebami pravico do brezplačnega prevoza ne glede na oddaljenost njihovega prebivališča od osnovne šole, če je tako določeno v odločbi o usmeritvi. Pri tem je potrebno opozoriti, da ta določba velja tako za otroke, ki obiskujejo osnovno šolo, kot tudi za otroke, ki obiskujejo zavod v okviru osnovne šole, in tiste, ki obiskujejo osnovno šolo s prilagojenim programom. Ta člen med drugim določa tudi, da se o načinu prevoza osnovna šola dogovori s starši in z lokalno skupnostjo. Te stroške prevoza krije lokalna skupnost. To obveznost občinam nalaga Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (Ur.l. RS, št. 12/96 s spremembami, v nadaljevanju: ZOFVI), ki v 82. členu določa, da se iz sredstev lokalne skupnosti v skladu z normativi in standardi zagotavljajo med drugim tudi sredstva za prevoze učencev osnovne šole v skladu s 56. členom ZOsn-UPB3, razen za prevoze učencev s posebnimi potrebami ob pouka prostih dnevih.

Če je Vaš otrok usmerjen v prilagojen program za predšolske otroke in je komisija na Vaš predlog v odločbi o usmeritvi določila, da ima Vaš otrok pravico do brezplačnega prevoza, se mu le-ta zagotavlja od kraja prebivališča do kraja, kjer zavod deluje in nazaj. Glede na to, da je bil Vaš otrok z odločbo o usmeritvi opredeljen kot oseba s težko kombinirano motnjo in kot tak najverjetneje ne more uporabljati organiziranega brezplačnega prevoza, je torej upravičen do povrnitve stroškov prevoza. V kolikor pa je Vaš otrok vključen v osnovnošolsko izobraževanje, je pravica do brezplačnega prevoza odvisna od vsebine odločbe o usmeritvi in mu pripada ne glede na oddaljenost prebivališča so osnovne šole. Nikjer v pravnih aktih pa, žal ni določbe, iz katere bi izhajala pravica do povrnitve potnih stroškov, ki jih imate, s tem ko se vračate domov in potem greste spet po otroka.

Nekatere občine so na podlagi ZOFVI in ZOsn sprejele pravilnike, s katerimi so podrobneje določile pravila o povračilu stroškov prevoza otrok s posebnimi potrebami. Preverite lahko, ali je občina, v kateri imate stalno prebivališče, tak pravni akt sprejela ter se pozanimate glede pravic o povračilu stroškov prevoza.

Institut spremljevalca otrok s posebnimi potrebami pa ureja ZUOPP-UPB1 v 24. členu. Ta določa, da se z odločbo o usmeritvi prve stopnje odloči o usmeritvi otroka s posebnimi potrebami v program vzgoje in izobraževanja ali pa se z odločbo ugotovi, da usmeritev ni potrebna. Odločbo o usmeritvi v program vzgoje in izobraževanja v skladu s 23. členom ZUOPP izda Zavod Republike Slovenije za šolstvo na podlagi strokovnega mnenja komisije za usmerjanje prve stopnje. Če se otroka s posebnimi potrebami usmeri, se z odločbo med drugim po potrebi določi občasnega ali stalnega spremljevalca za fizično pomoč gibalno oviranemu otroku.

Pravilnik o normativih in standardih za izvajanje vzgojno-izobraževalnih programov za otroke s posebnimi potrebami v osnovnih šolah s prilagojenim programom in zavodih za vzgojo in izobraževanje otrok s posebnimi potrebami (Ur. l. št. 74/2005 s spremembami) v 16. členu določa, da mora imeti spremljevalec otroka s posebnimi potrebami srednjo izobrazbo ali srednjo strokovno izobrazbo. Izrecne zakonske določbe o tem, ali je lahko kot spremljevalec otroka določen starš tega otroka ni, vendar zakon te možnosti izrecno ne izključuje.

ZUOPP-UPB1 institut spremljevalca otrok s posebnimi potrebami sicer opredeljuje, vendar pa ne opredeljuje natančno nalog spremljevalca. Koristne informacije o tem, kaj v praksi obsega delo spremljevalca, je mogoče povzeti s strani Zavoda za usposabljanje invalidne mladine Kamnik, kjer so pripravili podrobnejši opis del in nalog spremljevalca. Iz tega opisa izhaja, da so naloge spremljevalca, ki so vezane na pomoč pri gibanju, med drugim prevzem otroka, fizična pomoč pri prihodu in odhodu iz šole (spremljevalec ne sme biti voznik osebnega avtomobila, lahko je le spremljevalec). Upoštevajo se navodila v šolski zakonodaji in zakonodaji s področja varnosti in o prevozih otrok. V tem opisu del pa je izrecno opredeljeno, da med dela spremljevalca gibalno oviranega otroka ne sodi izvajanje prevoza otrok.

Podlaga za dodelitev spremljevalca otroku s posebnimi potrebami je torej odločba o usmeritvi, ki jo na podlagi strokovnega mnenja izda Zavod RS za šolstvo. Odločbo so javni zavodi dolžni izvrševati in v skladu s tem določiti spremljevalca. V praksi pa se pogoste dogaja, da stalnega ali občasnega spremljevalca gibalno oviranemu otroku dodeli javni zavod sam. Osnova za razpis delovnega mesta spremljevalca, ki ga razpiše institucija, kamor je vključen otrok s posebnimi potrebami, je torej odločba o usmeritvi, ki jo izda Zavod RS za šolstvo. S spremljevalcem se sklene pogodba o zaposlitvi za določen ali nedoločen čas. V praksi pa se izogibajo temu, da bi zaposlili starša otroka kot njegovega spremljevalca. Izvajanje prevoza otrok gibalno oviranega otroka ne sodi v opis del in nalog spremljevalca gibalno oviranega otroka, zato do povrnitve potnih stroškov spremljevalec za izvajanje teh del v nobenem primeru ne bi bil upravičen.

Pripravila:
Sandra Pjanić,
članica Skupine z pomoč staršem bolnih otrok

Ustanova Fundacija za pomoč otrokom v sodelovanju s Pravno fakulteto Univerze v Mariboru

Zlatka Markovič, univ. dipl. pravnica Predstavnica Skupine za pomoč staršem bolnih otrok Ustanova Fundacija za pomoč otrokom v sodelovanju s Pravno fakulteto Univerze v Mariboru

New Report

Close