vprašanje za go.logopedinjo
Spoštovani!
Moje vprašanje neposredno ne sodi na ta forum,vendar sem videla, da kot logopedinja svetujete tu, zato se obračam na vas in upam , da mi boste odgovorili, za kar se vnaprej zahvaljujem.
Sem mama 20-mesečni normalno razviti hčeri, za katero enostavno ne vem, ali se za svojo starost že dovolj govorno odziva. Razume, kar se ji pove, in z mimiko odgovarja na vprašanja, torej s kimanjem ali odkimavanjem, očasno tudiz “mhm” za ja ali podobno za ne, v glavnem, loči da in ne. Od besed poimenuje vse družinske člane ter babico, dedka in prababico, potem je pa že kar konec.Včasih ji uspe reči avto ali voda. Vse dele telesa -pri sebi ali drugih-zna pokazati v različnih vrstnih redih že od 15-ega meseca; v knjigi pokaže, karkoli ji rečeš; z njo se vsi veliko in skozi pogovarjamo, beremo, pojemo, kažemo ji predmete in slike, pripovedujemo zgodbe, pa nič.Enostavno ne vem, a je običajno, da ne skuša nič ponavljat?
Ko me tako včasih gleda, imam občutek, da me razume, in ji rečem, ti samo nekam spravljaš, potem boš pa enkrat začela, a ne ?No, vsaj upam, da bo tako.
Tudi zunaj vse z zanimanjem opazuje in kaže, ter z “mmmmm” nakazuje na stvar, ki jo zanima, samo pove pa nič razen zgoraj naštetega.
Shodila je pri 14 mesecih in 1 dnevu,plazila poprej ni-plazi (kobaca) zdaj, ko že hodi.Test sluha je bil opravljen po rojstvu in je bil b.p. Tudi sicer opažam, da sliši. Vnetja ušes še ni imela, sploh še ni bila bolna razen 1 prehlada z 1-dnevno vročino do 38C.
Sicer kaže velik interes za zunanji svet, je vedoželjna, živahna, rada ima glasbo, rada gleda Bombažke in točno ve, kdaj bo kakšen kaj rekel-vedno oponaša ali nakaže na istem mestu risanke; rada gleda koncerte klasične glasbe po Tv, kar okameni, in potem ploska. Rada ima knjige in živali.
Veliko sem že prebrskala, kam naj še pogledam, do kdaj je “normalno”, da začne malo bolj govorit?Nekateri njene starosti zlagaojo že pol-stavke.
Upam, da vas ne moti vprašanje malo zaskrbljene mame.
Vse dobro in lep pozdrav!
Mirjam,
razumem prav: deklica vse razume, “ta pravih” besed ali skovank (besed, ki si jih otrok izmisli) pa ni?
Odgovorila vam bom po praznikih.
Da, prav razumete; skovank ni. Redko skuša kaj dati skupaj, ampak ni nekih besed.Npr. reče pa-pa, ali pi-pa , pri tem , da loči če gre “papa” ali če ji kažem pipo.Opažam tudi, da skuša ponoviti, ampak samo prvi del-npr. rečem , glej pasta( vem da je težka beseda-mapka ko si umivava zobe)-pa reče samo PA. Očeta kliče tata, če rečem, da naj reče ata, reče samo a. Ne vem, a če se beseda začne na samoglasnik, je ne more reči?
Njen bratranec po očetovi strani je tudi zelo poačsi govoril,zdaj, pri 9ih letih, se mi zdi, da se je šele ujel.Tudi zelo pozno se je odzival-si ga nekaj vprašal in je že, ko si mislil, da ne bo nič, odgovoril.Tega pri moji ne vidim, ker odzove se takoj-ji rečem, naj pokaže stvar, jo pokaže takoj; sestavlja pa ne besed.
Še to: njen oče je močno jecljal kot otrok, ni bil obravnavan pri logopedu.Tudi zdaj, pri starosti čez 40, kdaj zajeclja, vendar redko.
Hvala vnaprej za odgovor.
Pozdravljeni,
tudi jaz bi imela eno vprašanje za vas. Sin, januarja je dopolnil 3 leta ne izreka glasov k in g. Vse ostalo izgovarja lepo, že dolgo časa pravilno izgovarja tudi r, s sičniki in šumniki nima težav. Veliko govori, je četrti otrok v družini, zato vzpodbude h komunikaciji gotovo ne manjka. spraševala sem že zdravnika, vendar pravi, da ima do 4. leta še čas, da začne izgovarjati pravilno, različni logopedi pa imajo tudi zelo različna mnenja. nekateri bi ga takoj poslali v obravnavo, drugi pravijo naj pustim času čas(druga hčerka je otrok s PP, zato poznam kar nekaj terapevtov, na katere sem se obrnila za nasvet). Končno mi je na sistematskem pregledu zdravnica prisluhnila, vendar mi je najprej dala napotnico za pregled sluha. to sem že sama preverjala in sicer tudi tako, da sem za njim ponovila izgovorjeno besedo npr. u-u (ku-ku), pa me je takoj popravil, da ni prav, če sem rekla narobe. upam, da sem razumljivo napisala. teh dveh glasov pa sploh ni, se pravi, da jih ne izgovarja narobe ali zamenjuje z drugimi.
rada bi mu tudi sama pomagala, vendar vem, da je za “grlne” glasove zelo težko pokazati otroku, kje nastajajo oziroma ga vizuelno vzpodbuditi k oblikovanju teh glasov. naj povem še to, da študiram specialno pedagogiko (vendar smer DP FIBO) in seveda morebitna odstopanja pri otrocih še prej oprazim kot bi jih sicer, zato mi njegov zdravnik velikokrat reče, da vidim preveč oziroma naj ne kompliciram preveč.
mi lahko daste kakšen nasvet oziroma vajo, s katero bi mu lahko pomagala?
lepe praznike vam želim
gladiola
Mirjam,
Razvoj govora in jezika je odvisen od mnogih dejavnikov. Obstajata 2 stila razvoja govora in jezika: ekspresivni in referenčen stila. Večina otrok ubira pot, ki je nekje vmes.
Vaši deklici je očitno bližje ekspresiven stil (nekaj več o tem in o navodilih si lahko preberete:
http://med.over.net/forum5/read.php?126,4580610,4609006#msg-4609006
http://med.over.net/forum5/read.php?126,4598371,4599512#msg-4599512
http://med.over.net/forum5/read.php?126,2551855,2551878#msg-2551878 )
Ekspresivni stil na splošno nima rad ponavljanja (tudi na splošno se ne priporoča učenje govora s ponavljanjem – torej ponovi to… več danih linkih), rad pa ima skrivalnice, rajalne igre /biba leze/, igre ku- ku…). Ne odgovarja rad na vprašanje, kaj je to, rad pa kliče (skrite9 predmete.
V tem času so pomembne 4 stvari:
– da narašča število otrokovih govornih poskusov (ne glede, da otrok ne uporablja »pravih besed«, temveč le dele besed, skovanke);
– da otrokove besede dobivajo bolj specifičen pomen (npr,. »tata« je samo ata, »go« otrok vedno uporabi, ko želi dudo);
– da se povečuje otrokova zmožnost ponavljanja oz. imitiranja našega govora oz. da je vedno več situacij, ko otrok ponovi (sam od sebe) besedo, stavek ali del besede za nami;
– pomembno je tudi, kako so razvite predgovorne sposobnosti (kako otrok pogleda sogovornika, je sposoben pogled usmeriti k predmetu ali osebi, o kateri sogovornik govori in se potem spet vrniti nazaj oz. ponovno pogledati sogovornika).
Zaenkrat bi dekličini govor opazovala (mogoče ne bi bilo slabo, če bi dekličine govorne in negovorne odzive (geste, kretnje) beležili). V kolikor pa ne v mesecu ali dveh (definitivno pa do 2 leta) ne bo napredka v številu »besed«, bi vam svetovala pregled pri logopedu.
Gladiola,
Glasova K in G znata biti – za nekatere otroke – trd oreh. Prvič zato, ker je pri glasovoma potrebno ne samo spustiti jezično konico, temveč tudi dvigniti zadnji del hrbta jezika. Prav zato je pravilna vaša ugotovitev, da glasova nista toliko vizualna, temveč bolj kinestetična.
Večina otrok (75%) jih zlahka osvoji med 2. in 3 letom.
Včasih pomagajo vaje kot so npr. grgranje, oblizovanje spodnje ustnice in pristikovanje jezične konice na spodnje zobke. Pri nekaterih otrocih pomaga, če se vležejo na tla z ravno navzad obrnjeno glavo in v takem položaju izgovarjajo glas. Je pa res težko napisati vse vaje, ker pri enem otroku »pali nekaj«, drugim pa je potrebno ubrati drugačen način. Včasih je tudi razlika, ali otrok ne izgovarja teh glasov ali pa jih zamenjuje npr. s T in D.
Bi vam kar svetovala, da se obrnete na logopeda.
p.s.
ste bolj na začetku ali koncu študija?
Spoštovana ga.Petra,
najlepša hvala za odgovor.
Lažje je zdaj, ko imam neko orientacijo. Naj vam povem, da določeno besedo vedno uporablja za isto osebo ali stvar-tata je vedno njen oče in noben ali nič drugega;čez praznike sem si vzela ves čas in jo opazovala, in je nekajkrat skušala ponovit-npr.hotela je reči vrana:)Vedno pa se obrne k predmetu, o katerem govorimo, in nato k osebi ,ki ji govori.
Skratka, hvala.
Če do 24 mesecev ne bo kaj bolje, se vam oglasim ponovno.
Hvala in lep dan.
Mirjam
Pozdravljeni,
najprej hvala za vaše odgovore in pomoč. Tudi sami se ubadamo z govornim razvojem našega 19-mesečnika. Fantek sliši dobro, fino motoriko ima zelo razvito (pediater je rekel, da prehiteva vrstnike), v grobi motoriki je nekoliko okoren, a ne zaostaja (ima hipotonijo in hiperfleksibilnost sklepov). Težava pa je, ker ne vemo, kako ga spodbuditi h govoru. Po vaših prejšnjih odgovorih sklepam, da ima ekspresivni stil (nikoli ne ponavlja, ne oponaša živali, avtov …) … Poskušali smo z nasveti iz Malih korakov, a on ne pokliče skrite igračke, ampak jo gre iskat. Zelo rad tiho gleda knjige, vendar oddaja glasove samo, ko ‘bere’ besede. Zelo rad kaže na črke v besedah (v knjigici) in se dela, da bere (morda naju oponaša z možem, ker mu precej bereva). Ko se igra, je tiho, večkrat pa si prepeva. Razume vse, zelo pozorno tudi posluša pogovore odraslih in takoj pokaže, da je razumel, o čem smo se pogovarjali. Vendar pa v celem dnevu spregovori npr. 2 razumljivi besedi. Edina konstanta med njimi je mama, sicer pa nekatere izgovori občasno (ata, duda, avto, motor…), večino besed pa je izgovoril samo enkrat in kasneje nkoli več (npr. marmelada, traktor, žoga, lonec …). Kako ga spodbuditi h govoru? Včasih želi nekaj povedati, a ga ne razumeva, ker govori samo to,to,to.. in je nato jezen.
Prosim za nasvet, kako pristopati k takemu malčku. A je smiselna obravnava pri logopedu ali lahko še počakamo?
Najlepša hvala.