Ure dodatne strok. pomoči pri otrocih s PP
Spoštovani!
Zanima me, kako in kje je zakonsko opredeljena možnost vplivanja staršev na organizacijo ur pomoči v OŠ pri otrocih s posebnimi potrebami, ki imajo odločbo o usmerjanju v izbobraževanje s prilagojenim programom in dodatno strokovno pomočjo? Ali je organizacija in vsebina teh ur v celoti prepuščena strokovnjakom (spec. in soc. pedagogom) in starši ne moremo imeti povsem nikakršnega vpliva nanje?
Najlepša hvala za odgovor!
Lep pozdrav!
Spoštovani!
Podajamo odgovor na Vaše vprašanje.
Usmerjanje otrok s posebnimi vzgojno-izobraževalnimi potrebami ter način in oblike izvajanja vzgoje in izobraževanja določa Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (Ur. l. RS, št. 3/2007 s spremembami, v nadaljevanju: ZUOPP), ki se uporablja do 1.9.2013, ko se bo začel uporabljati ZUOPP-1 (Ur. l. RS, št. 58/2011). Poleg ZUOPP je pri izvajanju vzgoje in izobraževanja otrok s posebnimi potrebami treba upoštevati tudi predpise s področja vzgoje in izobraževanja.
Vzgoja in izobraževanje otrok s posebnimi potrebami v skladu z ZUOPP med drugim poteka po izobraževalnih programih s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo ter po prilagojenih izobraževalnih programih. Predvidevam, da gre v vašem primeru za prvi program. V zvezi s tem programom ZUOPP v 7. členu določa, da se otrokom s posebnimi potrebami, glede na vrsto in stopnjo primanjkljaja, ovire oziroma motnje, lahko prilagodi organizacija, način preverjanja in ocenjevanja znanja, napredovanje in časovna razporeditev pouka ter zagotovi dodatna strokovna pomoč. Dodatna strokovna pomoč se izvaja v posebni skupini glede na vrsto in stopnjo primanjkljajev, ovir oziroma motenj v oddelku ali izven oddelka, lahko pa tudi individualno v oddelku ali izven oddelka, če pa dodatne strokovne pomoči ni mogoče zagotoviti na ta način, se ta lahko nudi otroku tudi na domu (8. člen). V nadaljevanju ZUOPP izrecno določa, da lahko pri izvajanju dodatne strokovne pomoči sodelujejo tudi starši, obseg in način izvajanja dodatne strokovne pomoči pa se določi z odločbo o usmeritvi (9. člen). Vključevanje staršev v proces vzgoje in izobraževanja je v 4. členu ZUOPP zapisano tudi kot eno od načel, ki izhaja iz ugotovitve, da sta vzgoja in izobraževanje otrok s posebnimi potrebami v veliki meri odvisna od staršev, ki jih je zato potrebno vključevati v odločanje, načrtovanje, neposredno delo z otroki ter evalvacijo otrokovega napredovanja.[sup]1[/sup]
Šola mora najkasneje v roku 30 dni po vključitvi otroka s posebnimi potrebami izdelati individualiziran program vzgoje in izobraževanja (29. člen ZUOPP). V njem se določijo oblike dela na posameznih vzgojnih in izobraževalnih področjih, pri posameznih predmetih ali pri predmetnih področjih, način izvajanja dodatne strokovne pomoči, izvajanje fizične pomoči, prehajanje med programi ter potrebne prilagoditve pri organizaciji, preverjanju in ocenjevanju znanja, napredovanju in časovni razporeditvi pouka. Za pripravo in spremljanje izvajanja individualiziranega programa imenuje ravnatelj šole strokovno skupino, ki jo sestavljajo strokovni delavci šole in drugi strokovni delavci, ki bodo sodelovali pri izvajanju vzgojno-izobraževalnega programa (30. člen). ZUOPP izrecno določa, da lahko pri delu strokovne skupine sodelujejo tudi starši otroka.
Obseg, način in pogoji za izvajanje dodatne strokovne in fizične pomoči otrokom s posebnimi potrebami so določeni v Pravilniku o dodatni strokovni in fizični pomoči za otroke in mladostnike s posebnimi potrebami (Ur. l. RS, št. 25/2006, s spremembami, v nadaljevanju: Pravilnik). Ta v 4. členu določa, da se dodatna strokovna pomoč praviloma izvaja v času pouka. V odločbi o usmeritvi se določi razmerje ur dodatne strokovne pomoči, ki se nanaša na premagovanje primanjkljajev, ovir oziroma motenj in tiste dodatne strokovne pomoči, ki se nanaša na učno pomoč; način izvajanja, ki je lahko individualen ali v posebni skupini, v oddelku ali izven oddelka, lahko pa tudi delno v oddelku, delno izven oddelka; ter izvajalce dodatne strokovne pomoči. Podrobna opredelitev vrste dodatne strokovne pomoči, dinamika izvajanja ter način izvajanja dodatne strokovne pomoči se določi z individualiziranim programom (6. člen). V zvezi z vsebino dodatne strokovne pomoči Pravilnik v 7. členu določa, da se lahko izvaja dodatna strokovna pomoč za otroke z motnjami vedenja in osebnosti tudi v obliki vzgojnih, socialno integrativnih, preventivnih, kompenzacijskih in korekcijskih programov, ki so sestavni del vzgojnega programa.
Med programskimi dokumenti Zavoda Republike Slovenije za šolstvo za izvajanje programov s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo je tudi Navodilo za izobraževalne programe s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo za devetletno osnovno šolo[sup]2[/sup] (v nadaljevanju: Navodilo), ki poudarja, da je za uspešno sodelovanje staršev izjemnega pomena usklajeno timsko interdisciplinarno delovanje vseh strokovnih delavcev na šoli. Navodilo tudi navaja, da bo vključitev otroka v šolo učinkovitejša, če bo šola vzpostavila sodelovanje staršev pri ugotavljanju otrokovih močnih področij in težav, načrtovanju, izvajanju in evalvaciji individualiziranega programa. Šola naj jih seznani z njihovo vlogo pri sistematičnem spremljanju razvoja in učenja otroka. Starši lahko otroka spremljajo tudi v drugem, domačem okolju in zabeležijo morebitno drugačno vedenje. Informacije o otrokovem funkcioniranju doma, njegovih vedenjskih vzorcih, učnih navadah, spretnostih, interesih, motivaciji itd. bodo strokovnim delavcem v veliko pomoč pri prepoznavanju otrokovih močnih področij. Sodelovanje med starši in šolo pomeni tudi skupno odgovornost za doseganje ciljev, zato je pomembno razmejiti in določiti obseg dela vsakega vključenega v programu ter obremenitve otroka v šoli in doma, vlogo, pristojnosti in odgovornost staršev in strokovnih delavcev pri izvajanju programa.
Iz navedenega izhaja, da imate pravico biti vključeni v proces vzgoje in izobraževanja in da lahko sodelujete tudi pri izvajanju dodatne strokovne pomoči.
Lep pozdrav,
Nina Dvoršek, študentka Pravne fakultete Univerze v Mariboru,
članica Skupine za pomoč staršem bolnih otrok.
[sup]1[/sup] Navodila za izobraževalne programe s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo za devetletno osnovno šolo Zavoda Republike Slovenije za šolstvo (http://www.zrss.si/default.asp?rub=2469).
[sup]2[/sup] http://www.zrss.si/default.asp?rub=2469