rabim nasvet logopeda-izgovorjava posameznih črk
Lepo pozdravljeni!
Imam nekaj vprašaj o poteku razvoja govora mojega 27 mesecev starega sina.
Saj vem, da je bilo že dosti povedanega na to temo, ampak sem se vseeno odločila, da vas povprašam predvsem kako bi naj potekal razvoj izgovorjave posameznih črk.
Tudi zato, ker opažam, da pediatri ne dajejo nobenega poudarka na razvoj govora do tretjega leta otrokove starosti in smo mamice tiste, ki moramo same spremjat razvoj govora. Tako smo večkrat v dvomih, še posebaj, ko primerjamo otroke med sabo.
Sin je začel govorit besede z pomenom (osnovne besede – mama, ata, baba,…..) pri približno 15 mesecih. Do 18 meseca je obvladal, kar nekaj posameznih besed in kakšen kratek stavek (mami daj). Nekje pri 21 mesecih je začel tvorit daljše stavke in vprašalnice, zdaj pa govori praktično vse in lepo tvori povedi, ampak je problem pri njegovi izgovorjavi. Jaz ga sicer razumem vse, ostali bolj malo.
Problem:
– vse besede, ki se končajo na ‘ček’ se pri njem končajo na ‘čka’ (npr. kaki lepi toncka (sonček) je zunaj, gemo (gremo) na pehod (sprehod); Tu je zajcka (zajček) pa kojencka (korenček)). Na črko A mu vleče tudi nekatere glagole ( npr. ‘ime’ bo imeja (imel) kocko ali ‘ime’ bo pija (pil) cedevito.
– ne zna izgovorit črke V (voda= boda; čeprav zadnje čase opažam, da mu že kdaj pa kdaj uspe), črke S (sok=tok), črke L ( lepa=jepa), črko J uporablja tudi namesto R (roka= joka) ali pa R spusti.
– črka Ž je D (žaba= daba), Č= C (čokolada= cokojada); Š pa je tudi T.
– poleg vsega tega pa se mi zdi, da sploh ne odpira ust, tako, da včasih kar nekaj momlja, dokler ga ne opomnim, da ga nič ne razumem naj lepo pove.
– za sebe še vedno uporablja ime in ne besede jaz
– nekatere besede še vedno izgovarja na pol dokler ga ne opozorim oz. pravilno ponovim za njim, potem jo poskusi ponovit celo ampak mu ne uspe vedno pravilno (npr. gej, tam je nak (tovornjak); to je od atija pat (copat); ‘ime’ bo jedo baso (kolobaso) pa tij (sir) pa kuh (kruh)).
Vem, da je pomembno, da se govor razvija in dopolnjuje, kar pri sinu sigurno se, ampak me zanima, če je takšno govorjenje značilno za povprečnega 27 mesečnika ali gre za rahel zaostanek v izgovorjavi in mogoče že nakazuje, da bomo rabili pomoč logoped.
Obstajajo kakšne posebne vaje za izboljševanje izgovorjave že zdaj ali še je zaenkrat potrebno pustiti času čas.
Naj še povem, da kakšnih posebnih razvojnih težav ni imel(npr. shodil pri 10,5 mesecev, tudi zdrav je bolj ali manj, problemov z vnetjem ušes nimamo.
Se vam že naprej zahvaljujem za odgovor!
Tanka,
Najprej tole: črke pišemo, glasove govorimo
Otrok svojo govorno – motorično spretnost razvija počasi. V tem primeru je govor podoben hoji. Tudi to otrok počasi osvaja (čeprav se nam kot staršem zdi, da je obvlada v trenutku). Pred hojo otrok mora razviti kar nekaj veščin, da bi lahko hojo dobro obvladal.
Nekaj podobnega se dogaja z govorom. Otrok na začetku ne obvlada vseh glasov tako kot odrasli, nekatere izpušča, druge zamenjuje.. prav zato otrokove besede niso čisto enake odraslih.
Nekateri glasovi so težji in »bolj komplicirani«, drugi lažji. Za nekatere je potreben večji premik jezika, za druge pa bolj precizna lega jezika. V skladu s tem tudi lahko izpušča dele besed (ponavadi začetek ali konec).
In kako se razvijajo glasovi?
Razvoj govora in jezika je odvisen od mnogih (zunanjih in notranjih dejavnikov). Tudi na razvoj glasov vplivajo mnogi dejavniki, med katerimi sta prav motorični in slušni najpomembnejša. Preko različnih motoričnih in taktilno-kinestitičnih (tipno-gibalnih) ter slušnih elementov otrok razvija, sliši in tudi uporablja glasove svojega materinega jezika. Najprej se razvijejo glasovi, ki so lažje izrekljivi in razumljivi že pri manj precizni izreki kot npr. nekateri samoglasniki. S starostjo se izgovorjava izboljšuje.
Po raziskavah naj bi večina (75%) otrok določenega starostnega pravilno izgovarjalo naslednje glasove:
• A,O, E, P, B med 1. in 2. letom;
• I, U, F, V, T, D, N, M, G, H, K, J med 2. in 3. letom;
• S, Z, C , Š, Ž, L med 3, 5, in 4, 5 leti;
• Č, R med 4. 5 in 5. leti.
Med otroci so razlike, nekateri tudi bolj »zapletene« in težje glasove osvojijo prej, nekateri kasneje. Triletnik običajno večino glasov (izjema so R, L, šumniki in sičniki) izgovarja pravilno, petletnik (do pet let in pol) naj bi večino glasov izgovarjal pravilno. Vsekakor pa naj bi pred vstopom v šolo otrok pravilno izgovarjal vse glasove in uporabljal slovnično pravilen govor.
Razvoj glasov je tudi tesno povezan z gibi mišic pri požiranju, sesanju, hranjenju kot tudi – kar potrjujejo novejše raziskave – z otrokovim temperamentom in stilom.
Razvoj določenega glasu poteka tako, da na začetku otrok ta glas izpušča, potem ga lahko zamenjuje s podobnimi glasovi in na koncu pravilno izgovarja. Vendar so te etape v razvoju le prehodne in trajajo sorazmerno kratek čas. Kot »normalno« se štejejo tudi določena posamezna odstopanja: npr. v tretjem letu starosti so dopustne le še zamenjave npr. L in J.
Če sedaj pogledam vaš »popis« – mislim, da je vaš strah odveč. Za R je še čas (večina otrok ga osvoji zadnjega). Malce bodite pozorni na glasove: V, F, S (c pa se pojavlja?) in Z. V kolikor ne bodo v roku 4 do 5 mesecev postali »čisti« se oglasita pri logopedu. Torej pustita času čas (seveda otrokov govor opazujete) in mogoče tudi naredita kakšno vajo za razgibanje ustnic in jezička (oblizovanje, posnemanje muce pri pitju, pihanje….). Bolj kot samo opozarjanje, vam svetujem, da za otrokom ponovite pravilno besedo in ji dodate še kakšno novo vsebino. Npr. »pat«. »Copat. Atijev copat.«
Če pa vas govor zelo skrbi, vas bo najbolj potolažil pregled pri logoepdu.
PetraT najlepša hvala za odgovor!
Naj še povem, da črko oz. glas C izgovori lepo in tudi Z zna. Res pa je, da tudi glasa F (kot ste sami predvidevali) ne zna izgovorit (F=P), to sem pozabila omenit.
Bom spremljala naprej, saj me govor zaenkrat ne skrbi, samo mi je malo smešno, da že dosti govori ampak zaenkrat zelo nepravilno izgovarja glasove.
Hhanahh to pa je zanimivo, ker pri nas je ‘punčka= puncka’, fantek pa je ‘fantka’?????
Drugače pa so res vse besede, ki se končajo na ‘ček’ pri njem končajo na čka (Franček= Francka). Še pa pri drugih otrocih nisem tega opazila oz. slišala.
Lep pozdrav!
Pozdravljeni!
Imam 2,5 let starega sina, ki je živahen, pameten rad riše se igra v glavnem ni z njim nobenih problemov, se tudi hitro kaj nauči.
Problemček imava pri hrani, in sicer je zelo počasen, rad je, ni problem v tem da nebi imel apetita ampak pri kosilu sedima približno 40 minut.
Zdi se mi da se spozabi jesti, da v usta- ker sam je. pol pa včasih celo večnost žveče pa se spozabi pa druga gleda in ko ga opomnim spet nadaljuje.
Tam v varstvu je isto ko ostali že pojedo še on melje in je večinoma med zadnjimi, če pa je kaj sladkega pa ni problem- takoj zmaže- tak da mislim da z požiranjem nima problemov. Je to normalno za takega otroka?
Ima samo tako obdobje, ga bo to minilo?
Prosim za odgovor.
Jas,
nimam ideje za vaš problem. Bom na vaše vprašanje opozorila še Francko?
Sicer pa vprašanje – kakšni so vaši rituali za in ob hrani?
Mogoče knjiga, ki bi vam lahko bila v pomoč – Jesper Jull – Hura, idemo jesti! – knjiga je v hrvaščini.
Spoštovana PetraT,
prosila bi vas za vaše mnenje tudi glede mojega mlajšega sina, oktobra bo tri leta star. Njegova izgovorjava je v določenih pogledih podobna sinu predhodnice Tanke, pa spet drugačna oz. bolj pomanjkljiva.
Do drugega leta pravzaprav ni govoril drugih besed kot npr. mama, papa, am-am… Potem je počasi začel s poimenovanji drugih – ue je npr. njegov brat Jure, pa ata, babi je še vedno samo ba, ba ika je druga babi z imenom, jada je deda, …večinoma so besede samo polovične, z zlogi… nak je tovornjak, ako je traktor, aga je bager, ada ali jada je čokolada, ino je čokolino itn,
Črke S ni slišati na začetku besede… tako reče ham, kar pomeni sam, he pomeni še, hok je sok…reče pa npr. aša ali asa (flaša) in tudi ko oponašamo kačo, spusti nek sss oz. šššš skozi zobe…
Daljših stavkov ne tvori… stavki so v smislu: mama lej, ue go (jure je gor), ba ija (babi bo zašila), mama id (mama pridi)… ipd.
razmišljam o črkah, ki ste jih navedli zgoraj za obvladovanje med 2 in 3 letom: I npr. ni pogost, reče ino (čokolino), ne bo pa rekel Nodi ampak Nodo, reče Igo (igor), ne zmore pa za babi dodati drugega zloga, zato je samo ba (ali pa se je tega samo preveč navadil?)
U – rece ua (ura); F mislim da ga nisem zasledila, V tudi bolj ne kot ja… npr. vlak izgovori ulaaa, avto je tudi bolj kot ato slišat… J v besedi Jure ga ne izgovori, ko pa hoče rečt deda pa reče jada…
Še bi lahko naštevala, saj ima besed veliko, ampak bolj ali manj razumljive samo za nas.
Naj omenim, da sem s starejšim sinom hodila k logopedu, bolj zaradi črke R, ki jo je osvojil po slabem letu obiskov in vaj. Starejši sin ima tudi slabše razvito “ustno” motoriko… še vedno mu včasih zastaja govor, npr. mami ka-aaj je to? glede tega nama je svetovala, naj ga na to ne opozarjamo, pustimo, da pove do konca…in imava kontrolo čez pol leta.
Verjetno je ta “počasna” motorika prisotna tudi pri mlajšem sinu?
Z mlajšim sva septembra naročena na ORL, pediatrinja sumi na povečano žrelnico zaradi njegovega glasnega dihanja… Vprašala sem jo, ali je to lahko povezano tudi s slabšim govorom (če bi bil zaradi povečane žrelnice npr. slabši sluh), pa je samo rekla da lahko, v njegov slabši govor se ni poglabljala. Ni pa imel ali ima drugih težav, ki kažejo na povečano žrelnico (nikoli vneta ušesa npr).
Kaj mi svetujete? Ali naj čakam do sistematskega pri treh letih in takrat obiska pri psihologu? To bo pravzaprav kmalu, pa še dopusti so vmes, ko gotovo ne bova nikamor dlje prišla…. Ali pustim, da se razvija kot se – ker razvija se, v pol leta je “obvladal” veliko besed, ampak dejansko zaostaja za vrstniki po kvaliteti govora…
Najlepša hvala za vaš odgovor.
Amai,
število otrokovih besed /tudi, če jih pove po svoje/ narašča? Kako je z razumevanjem govora? Je bilo v dosedanjem razvoju kaj posebnega? So prisotni zaostanki tudi na drugih področjih – npr. v motoričnem razvoju?
Glede na to, kaj ste mi napisala, bi mogoče bil pregled pri logopedu smislen že sedaj. Pravzaprav se naročite že sedaj (ker so vmes dopusti, pa tudi čakalne dobe znajo biti kar dolge).
število njegovih besed gotovo narašča, ves napredek je pravzaprav v zadnje pol leta… razumel je že dosti prej, preden je sploh kaj povedal, takrat ko ni znal povedat, nas je odpeljal pokazat, iskat… sedaj ko ga ne razumemo, tudi reče mama, pid (pridi) in me odpelje do tam, kar bi rad in spet ponovi svojo besedo… dostikrat nas je tudi presenetil z razumevanjem, npr. primer je bil, ko je babi vzela v roke štrikanje in čeprav je imela očala na mizi, je šel sam od sebe, preden bi kdo kaj rekel, iskat druga očala v sobo, saj tista na mizi niso bila taprava (za daljavo)…
posebnosti do sedaj: rojen s CR (prvi otrok je rojen z urgentnim CR, potem sem pa imela možnost za odločitev, zato je bil on rojen z elektivnim CR). Pri 11 mesecih je imel vročinski krč, ki so ga sicer tako obravnavali, vendar mi je pediatrinja v bolnici rekla, da je glede na moje opise bolj bila huda otopelost otroka ob visoki vročini kot sam krč (ni bilo nobenega tresenja ali zavijanja z očmi, res je bila bolj kot kratkotrajna omedlevica). To se je zgodilo pet dni po cepljenju OMR (nekateri pediatri dopuščajo možnost povezanosti, alergologinja je npr. ovrgla sum na alergijo na cepivo, češ da je bilo prepozno).
Drugih posebnosti ni; glede motorike se mi zdi da ni težav: teče, hodi po stopnicah navzgor in navzdol, tudi sonožno skoči npr. s pručke, skače na trampolinu, pleza kamor se le da… fina motorika: pribor in svinčnik lepo drži v roki, sam se hrani, res pa je risanje zaenkrat še čečkanje…
K logopedu se bomo naročili, vprašala pa bi vas, ali menite, da bi bili potrebni še kakšni drugi specialistični pregledi, kakšno je vaše “splošno” mnenje glede na vse napisano? So možnosti težav s sluhom (v vsakdanjem govoru tega ne opazimo)? Kakšne druge težave?
Najlepša hvala za vaš odgovor.
amai.
težko dam sodbo na podlagi opisa in preko neta. Najbrž pa je prisoten zaostanek na področju govora.
Smiselno bi bilo preveriti sluh, pa mogoče tudi globalna ocena razvoja (psihološki pregled) ne bil odveč.
Pozdravljeni,
prosila bi za vaše mnenje – ali so veliki mandeljni in povečana žrelnica lahko vzrok slabega govora oziroma ali je slab govor (in med drugim tudi dihanje na usta, smrčanje ponoči, pogosta vnetja žrela, ne pa tudi angin ali vnetij ušes) dovolj tehten razlog za operacijo žrelnice in odstranitev mandeljnov? Ali si lahko po odstranitvi mandeljnov obetamo bolj razločen govor?
Hvala in lep dan.
ime mi je stane in imam prijatelja ki v bistvu zna rect r samo ne cist vedno, vcasih mu ga kr zmanka se posebej kr mu je ime jernej in ne zna ravno svojega imena izgovarjat, drugac se je pa r naucil sam, zdej me pa zanima kaj mu svetujete?????v bistvu bi rad govoril cisto tekoce r kot vsi ostali, pa veliko tremo ima ko se more predstavit komu se posebej punci zaradi izgovorjave svojega imena
zahvaljujem se za odgovore
Živijo!
Prosila bi vas za nasvet.
Torej zelo si želim se vpisati na fax, smer logopedija in surdo pedagogika, a imam en problem…oziroma kar velik problem! Moji sičniki (problematičen je s!!! c in z sta v redu) niso ravno čisti. Ob izgovorjavi “mečem” jezik preveč naprej. A je mogoče problem v temu, da moj zobni ugriz ni raven, ampak malo zamaknjen?
A obstaja kakršna koli vaja, s katero bi popravila ali pa vsaj omilila ta moj nečisti s??
Če jo poznaste mi jo prosim opišete…..
Aja pa še to: bila sem tudi pri logopedinji, ki pa mi je rekla, da je za odpravljanje tovrstnih napak prepozno (stara sem namreč 18 let). Ne dvomim v njene besede, a si vseeno želim, da bi z redno vajo vsaj malo pripomogla h temu, da ga popravim.
Že vnaprej se Vam zahvaljujem in Vas lepo pozdravljam.
Tinkaaa
Tinkaraa,
lepo, da mislite postati logopedinja (ker nas že kronično primanjkuje). Kolikor vem je pogoj tudi pravilna artikulacija – zato si poiščite mnenje še kakšnega logopeda (sama sem mnenja, da za popravo artikulacijskih težav ni nikoli prepozno, še posbej če osebo izreka moti – je pa res, da je lahko terapija daljša – ker pač je motnja že dolgo prisotna in je napačna izreka že zelo “fiksirana” in da včasih zaradi vsega skupaj mogoče res nesmiselna – ampak poskusiti ni greh, kaj ne? ).
Če bo tudi ta logoped mnenja, da je terapija ne bi imela smisla, bi potrebno pač razmišljati o drugi opciji študija.
Glede na stanje zobovja, bi bil tudi smiselno obiskati ortodonta.
Živjo, imenujem se Janja in imam težavo s pravilno izgovorjavo črke c. Nujno rabim nasvet. A mi lahko prosim razložite, kako se ta zvok sploh pravilno proizvaja? Pri nekaterih besedah je v redu, pri drugih pa je kakor, da bi se nabralo preveč sline ali da se jezik včasih preveč časa ustavi pod zobmi. Vidim pa, da če dam po črki c, črko r in to vadim nekaj časa, mi je potem lažje izgovarjat samo črko c. na primer: muc-r-a c-r-opataric-r-a. a je to dobra vaja?
Če imate kak nasvet, se vam v naprej zahvaljujem.
Janja
Janja,
koliko ste stari? Najprej to: črke pišemo, glasove govorimo.
V Vašem primeru gre najbrž za interdentalno izreko oziroma medzobno izreko.
Zakaj se včasih sliši drugače (občasno tudi vidi drugače)? Ker na izreko glasov oz. na lego artikulatojev (usta, jezik) vlivaho tudi glasvi pred in za glasom. Vse je tudi odvisno od npr. rasti zobovja, nepravilnega ugriza itd.
Vaja, ki jo navajete, bi lahko bila dobra, a zraven potrebujete še durge miofunkcionlane vaje za jezik, zato vam svetujem obisk pri logppedu.