Najdi forum

Naslovnica Forum Zdravje Stomatologija Splošna stomatologija Pravica vedeti

Pravica vedeti

Ali je zobozdravnik/ca dolžan pred posegom pacienta seznaniti s tem, kaj mu namerava početi v ustih, če želi sredstvo proti bolečini ipd.
Naprimer, meni so naredili kar sivo plombo (na štirici spodaj!) – jaz bi raje imela belo, da se manj vidi, tudi če bi morala doplačati. Vendar kaj, ko zobozdravniki sploh ne vprašajo nič, kar delajo po svoje.
Mislim, da bi pacient moral vedeti, preden mu začnejo vrtati in puliti, kaj se mu bo zgodilo in kakšna bo potem posledica.
Ali je kak predpis, ki mu to določa?
Hvala za odgovore.

Spoštovana Pacientka,

oprostite, ampak saj znate tudi vi govoriti…. Seveda imate pravico vedeti in v tem primeru celo soodločati o uporabljenem materialu, ne razumem pa, kako na licu mesta nič ne ukrenete, sedaj ste pa jezni.
Načeloma pa zdravniki in zobozdravniki ne delamo “kar po svoje”, ampak za dobro pacientov:) in v skladu z trenutno veljavno doktrino.

hm, jaz sem imela izkušnjo s temi plombami…kako leto potem, ko mi je desna spodnja šestica izrastla, sem dobila plombico….potem pa me je par let kasneje zobozdravnica pregovorila, da naj pridem enkrat in bova to ven vzeli in belo not dali…s plombico ni bilo pa nič narobe…
ko sem prišla tja, pa sem samo omenila, da me je naročila, da bova plombico menjali (stara sem bila kakih 13 let, mogoče 14) pa mi je samo staro ven zvrtala(bolelo ko sam hudič) in potem začela mešati sivo (črno) maso. pa sem zinila in rekla da ne, da sva se dogovorili za belo maso in da imam tudi denar zraven (prej mi je povedala da se to doplača) za belo plombico. pa je samo rekla, da zdaj še ima to zmešano pa da ji je bele zmanjkalo in da morava zobe še danes zadelati, lahkopa pridem čez teden dni, pa da naj ne jem do takrat…v solzah sem privolila in menjala zobozravnico…. zdaj pa mi ta vedno vse pove, kaj delava, menjala mi je tudi to plombico (držala pa je ta siva, celih 9 let) in ni nič bolelo…
tako da niso vsi zobozdravniki po učbeniku, je pa fajn, da obstajajo (obstajate) večinoma taki, ki delate v dobro pacientov

Spoštovana ga. Šenk Erpič!

moja izkušnja je taka – ambulanta se odpre z zamudo zato že čakamo pacienti, tisti naročeni eno uro prej, pa pol ure prej, pa tisti, ki smo točni. seveda ni časa za klepet z zobozdravnico(ko končno prideš na vrsto) saj se gužva eksponentno veča. pravzaprav zobozdravnica niti dober dan ne uspe odgovoriti. na stolu odpreš usta, misleč, da zobozdravnica najprej malo pogleda stanje, potem pa se odloči, kaj bo storila. ko pa se v trenutku, ko odpreš usta, že zasliši sveder, ki vrta v zob, je že prepozno za protest ali spraševanje.
potem pa, ko zaboli in se zdrzneš (govoriti s svedri in sesalci v ustih jaz pač ne znam), ti pa zobozdravnica reče (morda v skladu z doktrino) “bodte pr miru, saj ne boli”. kako sploh lahko, mimogrede, nisem strokovnjak na tem področju, nekdo od zunaj določa moj prag bolečine?

sicer pa moje vprašanje ni imelo namena nikogar obtoževati, zato nisem pričakovala obrambnega napada, temveč preprost odgovor na vprašanje, ali obbstaja kakšen predpis, ki ureja to vprašanje pravic pacientov pri obisku zobozdravnika, in kateri je to, oziroma, kje to piše, bolj preprosto, da si vsak lahko prebere in se potem bolj enakopravno pogovarja z zobozdravnikom v ambulanti glede posega, ki ga čaka.

Razumem, da želite zagovarjati koristi stroke in vaših stanovskih kolegov (star slovenski pregovor govori nekaj o vranah) – pa vendarle se mi zdi vaš odgovor po nepotrebnem žaljiv. človek od nekoga, ki postane zobo(zdravnik) pričakuje nekoliko več človekoljubja in sočutnosti. (ali je tako pričakovanje v današnjem, zgolj materialistično usmerjenemu svetu, že romantično in naivno?)
Pacientka
p.s. malce sem jezna tudi, ker mi je v instant plombiranem zobu začelo po enem mesecu kljuvati, čeprav je bil prej čisto v redu v smislu, da mi ni povzročal bolečin, pa tudi plomba je bila zamenjana pred kratkim.

Spoštovana Pacientka,

ne vem kje v mojem kratkem odgovorčku ste zasledili obrambni napad in celo obrambo vaše zobozdravnice (vsaj tako jaz razumem vaš namig o vrani…). In kje točno sem vas žalila?? Drznem si celo pomisliti, da je vaš tokratni post nekoliko obrambno napadalni. Dajte no, saj vam nihče na silo ne odpre ust in vanje vtakne vrtalno napravo, potem pa komunikacija ni več možna.
Kar ste napisali sedaj, res ni prav, ampak če se pacienti takih zobozdravnikov ne boste postavili zase, potem vam bo kdo drug težko pomagal. Toliko kritik na račun kolegov, ki jih jaz tu zapišem, mi do sedaj ni še nič koristilo:(. Včasih pa pač ne morem trobiti v isti rog, če ob prebiranju posta dobim drugačen vtis.
Vsak človek si zasluži “dober dan” in to ni potrebno zapisati v noben zakon – to je osnova lepega vedenja. Pravice in dolžnosti pacientov pa so zapisane v zakonu o zdravstvenem varstvu. Poleg tega nas obvezuje tudi pojasnilna dolžnost.

p.s.
Če želite zobozdravniku karkoli povedati, ko dela v ustih, le dvignite roko. Na ta način ga opozorite, da nekaj želite.

Spoštovani,
veliko zobozdravnikov se, žal, obnaša, kot da še nikoli niso slišali za POJASNILNO DOLŽNOST, saj oni so bogovi v belem, bolniki naj pa ne bodo občutljivi, naj kar mirno vse prenašajo in ponekod tudi čim bolj dobro plačajo. Človek, ki se pojavlja v vlogi pacienta je ponavadi bolj občutljiv in pogosto postavljen v podrejen položaj, čeprav gre za upravljanje z njegovim zdravjem oz. telesom. Zato si zasluži strokovno utemeljeno obravnavo in ustrezna pojasnila.
Nekateri zasebniki npr. izdajajo račune brez podrobne specifikacije, samo z navedbo zobozdravstvene storitve, ti mirno zaračunajo npr. 30.000 SIT za ne vem kakšno zdravljenje in amalgansko zalivko. Tudi pri rokavicah varčujejo, orokavičene roke si umivajo.
Če po posegu kaj vprašaš, ker prej ni časa, vmes ni mogoče, kljub mahanju z roko (a so to nove signalizacije ?) te pa čudno gledajo in te odpravijo s pojasnilom, ki ga še sami ne znajo obrazložiti. Potem se počutiš kot bedast in siten čudak. Kdo ti je pa kriv, če nisi študiral stomatologije !? Če se prijavis v ZD te postavijo v čakalno vrsto in ce imaš veliko srečo postaneš po enem letu njihov srečni pacient. Od veselja se strokovnjakom naivno prepustiš, potem pa se dogaja, kar se. Nekateri zdravniki so res strokovni, težko pa je priti do njih. Nič ne bi škodilo, če bi obstajal nek uradno določen protokol med zobozdravnikom in pacientom, ki bi bil na vidnem mestu obešen v vseh javnih in zasebnih ambulantah (pravice in obveznosti obeh strani). Spoštovanje takšnega protokola naj bi bila dolžnost in potem ne bi bilo potrebno posebej prosjačiti za informacije, ki so ti jih dolžni posredovati. Vse pa itak že zdaj plačamo (javnemu zdravstvu, potem pa mnogi posebej še zasebnemu, čeprav javnega sploh nismo izkoristil) . Kdo se boji javno- v čakalnicah – objavljenega protokola ?
Lepo vas pozdravljam in vam želim veliko uspehov pri vašem strokovnem delu.
Jožef

Spoštovani Jožef,

ne, mahanje z rokami ni nova signalizacija, je pa vsekakor eden od načinov, kako vzbuditi pozornost zobozdravnika, ki dela v vaših ustih. Lahko pa tudi vpijete, ga vgriznete,…..:). Mimogrede – nasvet je bil mišljen dobronamerno in ne za sproščanje ventilov.
Poglejte, za zobozdravnike in zdravnike (bogovi v belem), ki jih opisujete, ne bo pomagal niti v zlato okvirjen protokol, ker pač oni živijo v svojem svetu.
Takega protokola, ki bi ga vi želeli, jaz ne poznam. Poznam stvari, ki so zapisane v zakonih. Žal tudi jaz nisem pravi naslov za vprašanje o strahu. Sama se ne bojim ničesar in imam povsem mirno vest, kar se tiče vedenja do pacientov. Moram pa priznati, da moram tudi tukaj včasih nastopiti nekoliko bolj ostro, ker so anonimneži včasih zelo “pogumni”.
VI. OPRAVLJANJE ZDRAVSTVENE DEJAVNOSTI
45. člen

Zdravstveni delavci in zdravstveni sodelavci opravljajo zdravstveno dejavnost v skladu s sprejeto zdravstveno doktrino in s kodeksom medicinske deontologije oziroma z drugimi strokovnimi in etičnimi kodeksi. Pri opravljanju svojega dela morajo obravnavati vse ljudi pod enakimi pogoji na enak način in spoštovati njihove ustavne in zakonske pravice. Edino merilo prednosti je nujnost zdravstvenega posega.

46. člen

Storitve s področja osnovne zdravstvene dejavnosti opravlja osebni zdravnik s svojimi sodelavci. Ta lahko napoti bolnika tudi k drugim zdravnikom in usklajuje njihove nasvete, vodi pa tudi bolnikovo zdravstveno dokumentacijo. V razmerju do osebnega zdravnika so vsi drugi zdravniki, ki sodelujejo pri zdravstveni obravnavi posameznika na sekundarni in terciarni ravni, napotni zdravniki.
Izvajanje storitev napotnega zdravnika je praviloma časovno omejeno in vezano na napotitev osebnega zdravnika. Le izjemoma, kadar določena kronična bolezen na podlagi strokovnih kriterijev zahteva trajen nadzor na specialistični ravni, lahko napotni zdravnik prevzame bolnika v stalno zdravstveno oskrbo. O tem se mora dogovoriti z bolnikovim osebnim zdravnikom, ki ga mora tudi redno obveščati o bolnikovem zdravstvenem stanju in svojih ukrepih.

47. člen

Vsakdo ima pod enakimi pogoji in v skladu z zakonom pravico:
– do proste izbire zdravnika in zdravstvenega zavoda;
– do posvetovanja z ustreznimi specialisti, ki si jih sam izbere, oziroma da zahteva konziliarni pregled;
– izvedeti za diagnozo svoje bolezni in za obseg, način, kakovost ter predvideno trajanje zdravljenja;
– dati soglasje za kakršen koli medicinski poseg in da je predhodno obveščen o vseh možnih metodah diagnosticiranja in zdravljenja ter njihovih posledicah in učinkih;
– odkloniti predlagane medicinske posege;
– do vpogleda v zdravstveno dokumentacijo, ki se nanaša na njegovo zdravstveno stanje, razen če zdravnik oceni, da bi to škodljivo vplivalo na bolnikovo zdravstveno stanje;
– zahtevati, da zdravstveni delavci in njihovi sodelavci brez njegove izrecne privolitve nikomur ne posredujejo podatkov o njegovem zdravstvenem stanju;
– zahtevati premestitev v drug zdravstveni zavod;
– do ugovora na pristojni organ nadzora, če meni, da niso bila uporabljena dovolj učinkovita sredstva za njegovo zdravljenje ali da so bila kršena etična načela;
– da se seznani s stroški zdravljenja in da zahteva obrazložitev računa za zdravstvene storitve;
– do povračila škode zaradi neustreznega zdravljenja.
Za otroke do 15. leta starosti in za osebe pod skrbništvom uveljavljajo pravice iz prejšnjega odstavka njihovi starši oziroma skrbniki.

48. člen

Brez predhodnega soglasja bolnika se nujni medicinski poseg lahko opravi le, če bolnik zaradi svojega zdravstvenega stanja o tem ne more odločati.

50. člen

Vsakdo, ki svoje zdravljenje zaupa zdravstvenemu delavcu je ustrezno svojemu zdravstvenemu stanju dolžan:
– zdravstvenemu delavcu navesti resnične podatke o svojem zdravstvenem stanju;
– ravnati se po navodilih zdravstvenega delavca;
– aktivno sodelovati pri varovanju, krepitvi in povrnitvi lastnega zdravja.
Če bolnik ne izpolnjuje pogojev in dolžnosti iz prejšnjega odstavka, mu zdravstveni delavec lahko odkloni pomoč, razen nujne medicinske pomoči.

Več si lahko preberete v zakonu:

Moja zobozdravnica pa vedno najprej pogleda in pove: stanje je tako in tako, narediti je treba to in to, lotili se bova tu in tu … In potem počaka … Jaz se ponavadi itak strinjam z vsem, ker ji čisto zaupam (dolgoletne izkušnje …) – in potem se loti dela.
In tudi med vrtanjem, ko vidi, da je prišla že dovolj “globoko” me opozori, mi reče: “Zdaj bo pa zabolelo …”
Če pa nepričakovano zaboli in se zdrznem, tudi opazi. Malo preneha (če le lahko), potem pa greva dalje, pač stisnem pesti in potrpim.
Čeprav zdaj že dolgo ni nič vrtala, zdaj samo čistiva kamen in se pogovarjava o polomljenih ročajih zobnih ščetk … 😉

Te zobozdravnice ne bi zamenjala za nič na svetu, super je!

Jaz verjamem, da obstajajo zoprni zobozdravniki, preden sem našla njo, sem jih srečala kar nekaj. Ampak poleg “bogov v belem” obstajajo tudi “angeli v belem” … :))

------------------------------------------------------------------- Think of how stupid the average person is. Then realise half of them is stupider than that.

Spoštovana gospa Alenka Šenk Erpič,

zahvaljujem se vam za vaš odgovor.
Lep dan vam zelim !

Jožef

Pozdravljeni,
na hitro sem preletela tele člene in me zanima vaše mnenje:
glede do povračila škode zaradi neustreznega zdravljenja

pred tremi tedni me je bolelo na področju šestice levo zgoraj. Ker doslej nisem imela nobenih problemov z zobmi, (redni pregledi) , sem prišla(stara sem 28 let) k svojemu zobozdravniku (privat) in mu povedala kje me boli – smatrala sem, da je zob, ker si nisem predstavljala, da vnetje dlesni lahko tako boli, ker ga nikoli se nisem imela. kot se bo izkazalo v moji zgodbi. Prinesla sem tudi sveže slike rentgena za ta zob slikane še isti dan,kot mi je bilo naročeno. na sliki ni bilo videti nič, a ker me je bolelo mi je bilo rečeno, da bomo zob zdravili. Na koncu posega mi pove,da mi je bil vzet ven živec, in da sedaj ne bo več bolelo.
teden pozneje sem imela še vedno isto bolečino in zatečeno dlesen, bolečine so segale že v obraz in oko,hkrati pase je začela pojavljati temnordeča rdečina po dlesnih in podobne bolečine vsepovsod. Klicala sem v ordinacijo, da je še vedno isto, nakar sem bila napotena k paradontologu, ki je ugotovil vnetje dlesni. Po njegovih napotkih se stanje izboljšuje.
Skratka, na temu zobu imam sedaj neki nadomestek, kjer mi bo marcavstavljena plomba.
Ker mi je ze paradontolog rekel, da mi je zdravnica po nepotrbnem vzela živec z zoba, sem malo jezna, ker mi je takorekoč uničila zdrav zob in me zanima ali naj zahtevam povrnitev stroškov za “zdravljenje” zoba (odstranitev živca zdravega zoba) in plombo, ki jo bom dobila, glede na to, da ni poceni za studentski žep.Se bolj pa- zob ne zrastel NOV.
Menim, da bi stomatolog moral poznati tudi osnove spremeb tkiva okoli zoba.Kaj mislite vi.

Ne gre se mi za denar, ampak ce grem h zobozdravniku, mu zaupam, da dobro pozna tako tkivo kot zobovje.

SPoštovana analena,

strinjam se z vami, da moramo/jo zobozdravniki imeti toliko osnovnega znanja, da ločimo vneto zobno pulpo od vnetja dlesni oz. obzobnih tkiv. Osebno se v nejasnih primerih ne odločam avtomatično za ekstripacijo zobne pulpe, še posebej, če nam vitalitetna kontrola zoba ne da jasnih rezultatov, ki bi govorili v prid vnetju “živca”. Toliko o tem.
Kaj in kako je bilo z vašim zobom je težko soditi za nazaj. Velikokrat so možne kombinacije vnetja pulpe in obzobnih tkiv še posebej, če ima koreninski kanal dodatne kanalčke, ki iz korenine “izstopajo” v stranski del ob korenini. V takih primerih je potrebno kombinirano zdravljenje tako pulpe kot obzobnih tkiv. Menim, da tudi parodontolog težko sodi, kaj je bilo pri vas potrebno in kaj ne – prosim, da to ne vzamete kot “medsebojno ščitenje bogo v belem”!
Glede povračila zaradi neustreznega zdravljenja pa je odločitev vaša. Če menite, da ste bili oškodovani, se boste morali sami podati na pot dokazovanja škode – tega ne bo naredil nihče namesto vas.

No, nekaj takega, kot je opisala mouse, si človek v resnici želi. Gre v vašem primeru za javno ali zasebno ambulanto? Lahko tudi poimensko pohvalite zobozdravnico?

Pa še vprašanje:
Koliko okvirno stanejo storitve pri zasebnih zobozdravnikih (naprimer, čiščenje zobnega kamna je v ambulanti zdravstvenega doma 4200 sit. Koliko to stane pri zasebniku?)
Ali so cene za posamezne storitve pri zobozdravnikih fiksne ali jih določa vsak sam?
LP!

Spoštovana Pacientka,

cene samoplačniških storitev si določa vsak sam – tako javni zavodi kot zasebniki. Cene so vezane na vrednost točke, ki jo za storitve vezane na koncesijsko pogodbo določa ZZZS. Samoplačniške storitve pa imajo ceno, ki jo oblikuje vsak sam.
Cen pri zobozdravnikih ne poznam (res ne, da ne boste mislili, da koga ščitim).

Pacientka napisal:

> No, nekaj takega, kot je opisala mouse, si človek v resnici
> želi. Gre v vašem primeru za javno ali zasebno ambulanto? Lahko
> tudi poimensko pohvalite zobozdravnico?

:)) šolska zobna … Šmarje-Sap.
pa ZD Grosuplje tud dela.

dr. Irena Matajc 🙂
FUL prijazna!! 🙂

------------------------------------------------------------------- Think of how stupid the average person is. Then realise half of them is stupider than that.

New Report

Close