MAS?
Pozdravljeni!
Sin je star 3 leta in 8 mesecev. Po vsem kar sem prebrala, bi tudi on lahko imel MAS. Rada bi še vaše mnenje oz. mnenje moderatork. Sin se je razvijal povsem normalno, vse veščine je osvojil v normalnem času, res da vedno bolj na spodnji meji, ampak še vedno na meji normalnega. Shodil je npr. pri 15 mesecih. Na vseh sistematskih pregledih je bilo vse ok. Pri treh letih je opravil denverjev test, pri psihologinji pa mu nekatere stvari niso šle (npr. ni znal sestaviti konja iz dveh delov…) Ker so nas tudi v vrtcu opozorili na primanjkljaj na področju grobe in fine motorike, smo se odločili za specialnega pedagoga v vrtcu, na katerega pa še čakamo. Sin je sicer popolnoma običajen otrok in drugi niti ne opazijo kakšnih posebnosti. V vrtcu je zelo priljubljen, ker je vedno dobre volje in nasmejan. Mene pa begajo predvsem naslednji znaki, ki bi bili lahko tudi znaki MAS-a:
-Določene stvari vedno najprej povoha
-Včasih se vede kot da je gluh oz. ga moramo poklicati trikrat in šele potem reče…ja, tukaj sem.
-Navezan je na določene predmete. To zgleda tako, da ima vsak predmet določeno obdobje. Ni nanj posebej navezan (ni hudo, če ga nima), si ga pa občasno zaželi, da se z njim potolaži (npr. v tem obdobju so bile aktualne regratove lučke, poleti ima rad gobe, eno obdobje mu je bil všeč etui za očala).
-Včasih s predmeti komunicira npr. vprašam ga, kako je spal in on odgovori »v redu« v isti sapi reče npr. etui, a si ti tudi v redu spal.
-Govori vse, v celih stavkih, ne govori šumnikov in sečnikov. Ima tudi težavo s D, H in T, ampak po dveh obiskih logopeda je začel govoriti T.
-Ko je vesel, še vedno zacvili in je na splošno včasih preveč glasen.
-Če si npr. nekaj zaželi in mu ne moremo dati takoj, pade v jok…ni potrpežljiv.
-Na začetku je imel bolj toge gibe (npr. pri dveh letih je tekel s stegnjenimi nogami), sedaj pa je stanje že precej boljše.
Po drugi strani pa ima lastnosti, ki nekako niso v »skladu« z MAS-om:
-Vedno gleda v oči, ko se pogovarjamo in tudi na splošno nikoli ni zadržan oz. vase zaprt.
-Nima težav pri druženju z otroci. V vrtcu se normalno vključuje v igro, tudi sicer se nikoli ne umika od otrok. Najraje se lovi ali skriva. Če se npr. otroci igrajo nekaj kar njemu ni všeč, pa se umakne in igra kaj svojega (npr. v peskovniku). Ponavadi, ko prvič sreča otroka, ga poboža, sploh če je manjši. Zelo rad ima dojenčke.
-Najraje se igra zunaj, predvsem na toboganu ali trampolinu. Rad je v peskovniku. Rad opravlja opravila odraslih…sesa, kosi travo, kuha.
-S spremembami nimamo težav.
-Vse želje pove in nikoli jih ne izraža s kretnjami.
-Je zelo samostojen. Hrani se popolnoma sam, oblači se delno sam, delno s pomočjo, sam se umiva, po novem se želi tudi sam tuširati, sam si umiva zobe, je brez pleničke tudi ponoči in gre popolnoma sam sredi noči na wc.
-Zdelo rad se stiska in crklja.
-Zelo je priden za spanje. Spi po 11 ur skupaj in tudi zvečer brez težav v svoji sobi zaspi. Ponoči se ne zbuja, razen če gre na wc.
-V vrtcu in tudi doma najraje posluša pesmice. Zna precej pesmic na pamet, od začetka do konca.
-Rad ima računalnik Mali Vedi, zato zna že vse črke in številke. Rad tudi gleda knjige in se občasno igra s kockami. Z avtomobilčki se igra bolj redko. Rad riše in sestavlja žebljičke.
-Normalno napreduje, vse stvari osvoji, vendar nekoliko kasneje kot njegovi vrstniki. Določene stvari osvoji normalno za svojo starost, pri določenih zaostaja.
Se opravičujem, ker se bila dolga, ampak se mi zdi, da so vse stvari dokaj pomembne. Naj povem, da imamo v družini dedno bolezen miotonio kongenito Thompson, ki pa je v zelo blagi obliki že v vseh rodovih. Ker se prenaša 50% je možno, da jo ima tudi on. Gibalno bi lahko vplivala na nekoliko bolj počasne gibe. Na testiranje še čakamo.
Zanima me predvsem, kakšno je vaše mnenje. Bi lahko bil sum na MAS ali gre za običajni razvojni zaostanek oz. za določene vedenjske motnje?
Hvala za vse odgovore.
Avtist je tisti otrok, ki ne potrebuje ljudi okoli sebe; ljudje v njegovi okolici mu služijo kot sredstvo za doseganje njegovih želja in potreb. Vaš otrok ni avtist, če se v vrtcu vključi v igro s svojimi vrstniki. Če bi bil avtist, sploh ne bi opazil drugih otrok in bi se raje igral s predmeti; na nesmiselen način. Pri vašem otroku bi predlagal kakšne vaje za grobo in fino motoriko ( ni potrebno čakati na strokovnjake; to lahko izvajate sami doma ) in pa mogoče kakšno terapijo senzorne integracije. Nesmiselen govor lahko izvira tudi iz gledanja risank; nekateri otroci so podvrženi takšnim vplivom. Predlagam omejitev risank na minimum in pa vsakodnevno igro 1 na 1 vsaj eno uro, kjer bo on playmaker vi pa njegov asistent. Sicer pa, če se otrok tolaži s predmeti ali igračami na smiselen način, še ni avtist.
Pozdravljena.
Pri nas je odobno kot opisuješ. A zalomilo se je v šoli. Tam so se težave šele za res pokazale. prvi razred je bil katastofa. V drugem razredu je imel učiteljico s posluhom in mu je prilagodila program. Celo leto ga je opazovala in si delala zapiske in na koncu mi je omenila MAS. Torej pri našem sinu gre po vsej verjetnosti za Aspergerjev sindrom oz za visokofunkcionalen avtizem. Pri teh motnjah je problem predvsem to, da je vsak avtis drugačen, ne moreš ga dati v neke okvirje. Sprva niti ni nujno da ima vse znake, veliko znakov je lahko prikritih oz se jih ne zazna. Ko pa pogledaš za nekaj let nazaj, ko vidiš koliko težav je in da večina težav ni minila, takrat se vprašaš. To da tvoj otrok večinoma ne sliši ko ga kličeš to je defenitivno znak in to ni samo navadna zatopljenost. Pred leti sem ravno zaradi tega malega peljala na regled k P. ker se je dogajalo, da me ni “slišal” a glej ga zlomka, hitri test je pokazal da dobro sliši. Tudi moj otrok se je družil in se še druži z otroci, predvsem otroci z Aspergerjevim sindrom iščejo kontakt vrstnikov in si tega želijo. Moj sin si želi prijateljev, ga pa recimo moti večja skupina otrok, takrat se odmakne. Tudi motorika je pri avtistih slabša, čeprav recimo je moj sin shodil pri 1l vendar je hodil na preglede v razvojno ambulanto, ker je bil hipoton. Danes ga njegov 2l mlajši bratec prekaša v motoriki. Tudi tolažba z igračami na smiselen način je lahko normalna, moj sin ima medvedka, ki je njegov prijatelj, je a res da veliko igrač ni uporabljal tako kot ima igrača namen. recimo avtomobilčke je vedno raje razvrščal,… domišljiska igra je pri njemu zeloooo močna, je pa res da je večinoma ne razumem.
Midva sva pred kratkim komaj imela pregled pri specialni pedagoginji, ki je potrdila sum na MAS, v avgustu imava pregled na pediatriji (ambulanta za avtizem) od tam pa bova šla potem naprej… Skratka, če imaš sum omeni pediatrinji, da ti da napotnico za specialnega pedagoga in sihologa pa za pediatrijo. Nujno je da se zadeva razčisti, niti ni nujno da je MAS, lahko je tudi ADHD. Bolje zastonj preplah, kot pa da se boš tako kot jaz čez nekaj let obtoževala, zakaj ga nisi prej dala regledati. prosim moderatorja da v primeru, da je pismo predolgo ne briše odlomkov, ker potem se bo izgubil smisel. Hvala.