individualiziran program
Spoštovana gospa Petra,
kot starš otroka bi rad sodeloval pri izdelavi IP za otroka z posebnimi potrebami. Zanima me, kaj vse se splača vključiti v IP, ali je lahko IP za vsak predmet določen glede na znanje otroka in njegove sposobnosti, ali ima lahko otrok pri določenih predmetih temeljnje standarde, pri drugih pa minimalne. Hkrati me zanima, kakšni so predlogi pri pomoči učitelja – recimo pri učenju zgodovine, oziroma zemljepisa – otrok se težko zapomni datume, kraje…težko tudi povezuje vsebine v celoto. Torej tudi če se snov nauči, težko izlušči bistvo, .. – ali mu je učitelj dolžan pomagati recimo z vprašanji,ki mu jih poda, na katere bo nato vprašan.( s tem mislim veliko vprašanj, med njimi pa nato pri spraševanju izbere le nekaj) , kaj se naj napiše v IP, kako naj bi bile prilagojene kontrolne naloge. Ali kje obstaja primer dobre prakse izdelave IP ?(lahko tudi v angleščini) Večkrat se tudi zgodi, da je potrebno odgovoriti z več stavki, kjer pa ima otrok tudi težave. Kako lahko to rešimo.
Kako lahko pa rešimo težave pri domačem branju in slovenščini. Ker ima težave z pisanjem, odgovarja zelo konkretno in na kratko, kar pa učiteljem ne zadošča. Zaradi tega, kljub pravilnim odgovorom dobi slabo oceno, saj mu napišejo naj piše v celih povedih. Ali lahko tudi tu dodamo prilagoditve in kakšne.
Kaj pa pri matematiki, fiziki in kemiji. Otrok drugače nima veliko problemov pri teh predmetih, le želi si uporabljati formule, obrazce, saj to pomnenje pa mu dela težave. Ali ima lahko kljub tem pomagalom – obrazcem, formulam – na koncu zaključno oceno odlično, ali se to s tem izključuje ? Ali obstajajo kakšen pravilnik o pisanju IP-ja.
Se opravičujem, če je moje pisanje malo zmedeno, bliža se šolsko leto pa ne vem kako in kam. Prosil bi tudi za mnenje staršev, učiteljev in strokovnjakov.
Hvala in lep pozdrav,
Franci
Starši morajo sodelovati pri pripravi individualiziranega programa, vendar se mi zdi, da od tega programa preveč pričakujete.
Preberite si: POSTOPEK USMERJANJA OTROK IN MLADOSTNIKOV S POSEBNIMI POTREBAMI
Ok, program mora biti napisan, vendar mislim, da ga je težko napisati za vsak predmet posebej. Potrebno je skupaj s šolo dogovoriti prilagoditve. Se pa tukaj lahko zelo hitro pojavijo očitki, da se otroku pri znaju popušča. Veliko je odvisno od samih učiteljev.
Jaz sem lani, ko je sin obiskoval 6 razred devetletke (predmetni pouk) v času govorilnih ur ( v nekaj mesecih) obiskala vse učitelje ter povprašala kako je z mojim otrokom pri njihovi uri. Potem pa sem obiske na govorilnih urah pri določenih predmetih ponavljala ter učiteljem pojasnjevala otrokovo vedenje.
Poudarjam pozitiven pristop, ne pa da je vse takoj narobe. So pa učitelji na teh področjih premalo izobraženi in je veliko odvisno od vodstva šole in strokovnih delavcev na njej.
lp,
Franci,
V členu 28. ZUO PP ()
člen piše »Za pripravo in spremljanje izvajanja individualiziranega programa imenuje ravnatelj vrtca, šole oziroma zavoda strokovno skupino, ki jo sestavljajo strokovni delavci vrtca, šole ali zavoda in drugi strokovni delavci, ki bodo sodelovali pri izvajanju programa vzgoje in izobraževanja.Pri pripravi individualiziranega programa sodelujejo tudi starši otroka«. V zakonu piše, da pri izdelavi sodelujejo tudi starši. Prav ta TUDI pa si šole različno razlagajo (nekatere povabijo starše na strokovne sestanke, druge starše le seznanijo z vsebino IP, tretje spet drugače). Praksa na šolah je zelo različna. Tudi način (čas) preverjanja ciljev, ki so zadani v IP se od šole do šole razlikuje. Sasi ima prav, da je veliko odvisno od svetovalnih delavcev in vodstva šole (ponekod na sestankih sodelujejo tudi ravnatelji).
Žal tudi IP (vsebine) med šolami razlikujejo. Res je, da je IP naravnan na otroka, ampak do razlik prihaja tudi po vsebinski, organizacijski plati. Pred leti je krožil »šimel« za IP – vendar predpisane forme ni, tudi posebnega pravilnika ni (vsaj jaz ga ne poznam). Primerjava z tuijno je le delno možna –zaradi različnih vzrokov. Npr. ker so naši IP predvsem naravnani na vsebinsko (učno plat), v tujini (ZDA) pa bolj na otrokove potrebe, ker je sistem usposabljanja drugače naravnan itd. V tujini IP napiše tim strokovnjakov (kar je pri nas večinoma bolj izjema kot pravilo), ponekod strokovnjaki, ki napišejo IP so del (obvezni del) komisije, ki odloča kaj bo z otrokom naprej (in kje se bo šolal).
Različne prilagoditve se lahko določijo z odločbo, lahko pa z IP – kar pomeni, da vse prilagoditve veljajo za vse predmete. V primeru zgodovine in bo zemljepisa učitelj določil minimalna znanja (ki jih otrok mora obvladati, če želi napredovati v naslednji razred).Seveda se lahko za določene predmete zahteva temeljne standarde, pri drugih pa minimalne. V IP se lahko napišejo tudi načini ostale pomoči (poleg individualne), npr, obiskovanje dodatnega ali dopolnilnega pouka. Kot prilagoditve so lahko npr. več ustnega spraševanja (namesto pisnega preverjanja), uporaba pomagal (formule, šablone) itd.
Toliko na splošno. Bolj konktrene odgovore boste dobili pri strokovnjaku, ki vam je predlagal usmerjanje ali pa otroka že dalj časa spremlja – kajti on bo najbolje vedel, kaj bi vašemu otroku lahko najbolje pomagalo, da bo v šoli čim bolj uspešen.
Za na konec pa – lahko se zgodi, da bodo težave, ki jih opisujete, »ostale« tudi po IP, čeprav se bodo z dobro sestavljenim IP zagotovo zmanjšale – a popolnoma izginile pa ne bodo.
Franci, upam da sem vam vsaj malce razjasnila vprašanja, ki vas mučijo. Če ne, le vprašajte.
Lep pozdrav in lep dan, Petra
Pošlji oblikovano (28-08-06 18:33)
Spoštovani!
Prosim za nasvet. Imam otroka, ki je dobil odločbo za dodatno strokovno pomoč, ker ima težave z motoriko, disleksijo, izredno grdo piše in tudi oblika v zvezku je nezadovoljiva. Zelo sem bila razočarana s specialno pedagoginjo, ker ima odorene tri dodatne ure ga je gospa pedagoginja vzela pri predmetu angleščine in matematike. Ker nima posebnih težav. Težave so največje pri slovenščini. Osebno menim in sem se posvetovala tudi z pedagoginjo, ki nas je napotila, da to ni primerno za mojega otroka. Na prošnjo, da bi urnik spremenila sva se sporekli. Zelo sem razočarana, ker menim, da moj otrok ni s tem pridobil tisto kar potrebuje. Vsi na šoli trdijo, da je strokovnjakinja na tem področju in najbolj ve kaj je dobro za mojega otroka, ki ga pozna en mesec. V enem mesecu sta napisala v zvezek en list. Ne vem kaj naj naredim. Prosim za vas za nasvet. Kar koli sem se hotela lepo pogovori v dobro otroka, sem naletele na negativen odziv. Hvala! In lep pozdrav!
Trezi,
Ni mi čisto jasno, zakaj ste mnenja, da ga defektologinja ne bi smela jemati pri angleščini in matematiki… Če je tako kot ste napisala, otrok nima večjih težav prav pri teh predmetih (in bo veliko lažje nadoknadil manjkajočo učno snov). Nič niste napisala, kakšna bi bila bolj ustrezna pot.
Tudi sama sem pri delu na šoli vedno v dilemi – koliko in kaj napisati v zvezek, da ne bo izpadlo, da delam premalo ali na drugi strani, da preveč pišem, kaj delam.. Včasih je po enem listu težko soditi, kaj se res dela (lahko počneta tudi druge stvari).
Težko vam dam kakšen uporaben nasvet – preverite situacijo iz različnih zornih kotov (kaj pa pravi vaš otrok – je zadovoljen, kako opiše ure pri defektologinji…?). Če boste naleteli na oviro ali na nepravilnost – ukrepajte. Najprej pogovor z dotično osebo, potem z vodstvom, če pa ne gre drugače pa se obrite na komisijo, ki je vašega otroka usmerila ali Zavod za šolstvo. Zadnja inštanca pa je tako ali tako inšpekcija.
Ampak, fino je stvari reševati na miren način in to takoj, ko se pojavijo.
Glede na to, da boste morali na nek način z defektologinjo sodelovati, poskušajte najti skupen jezik. Res je, da ona šele spoznava vašega otroka in da ga vi poznate veliko bolje. Ampak, če fantu želite pomagati, je potrebno skupno sodelovanje.
Alenka,
V zakonu o usmerjanju piše:
“29. len
(individualizirani program)
Vrtec, šola oziroma zavod mora najkasneje v roku 30 dni po vkljuitvi otroka s posebnimi potrebami izdelati
individualizirani program vzgoje in izobraževanja (v nadaljnjem besedilu: individualizirani program).
Z individualiziranim programom se doloijo oblike dela na posameznih vzgojnih in izobraževalnih podrojih, pri posameznih predmetih ali pri predmetnih podrojih, nain izvajanja dodatne strokovne pomoi, izvajanje fizine pomoči, prehajanje med programi ter potrebne prilagoditve pri organizaciji, preverjanju in ocenjevanju znanja,napredovanju in asovni razporeditvi pouka.
30. len
(strokovna skupina)
Za pripravo in spremljanje izvajanja individualiziranega programa imenuje ravnatelj vrtca, šole oziroma zavoda strokovno skupino, ki jo sestavljajo strokovni delavci vrtca, šole ali zavoda in drugi strokovni delavci, ki bodosodelovali pri izvajanju vzgojno-izobraževalnega programa. Pri delu strokovne skupine sodelujejo tudi starš iotroka.
Strokovna skupina mora med šolskim letom prilagajati individualizirani program glede na napredek in razvojotroka s posebnimi potrebami in ob koncu šolskega leta preveriti ustreznost individualiziranega programa inizdelati individualizirani program za naslednje šolsko leto.”
Najbrž sprašujete KDO GA napiše oz. zapiše. Praksa je tukaj zelo različna, pogosto so to izvajalici, ki izvajajo DSP ali pa razrednik. Najbolj pa se odnese (IN TAKO BI IBLO TUDI PRAV!), da se strokovno skupina sestane in SKUPAJ SESTAVI IP.