Najdi forum

Naslovnica Forum Starševski čvek Iz Financ

Iz Financ

Public enemy: Se je v Sloveniji zgodil državni udar?
Finance 46/2013
Stanislav Kovač

O okupaciji države v treh korakih

Razplet večmesečne politične krize je takšen: predsednik vlade Janez Janša in župan drugega največjega mesta v državi Franc Kangler sta letela z javnih funkcij, Zoran Janković ostaja župan največjega mesta. Po padcu Janše in Kanglerja se odpira vprašanje, kako je možno, da kljub obremenilnemu poročilu protikorupcijske komisije Janković ostaja župana Ljubljane, PS pa z njenim političnim botrom Milanom Kučanom prevzema oblast v državi.

Kangler je gotov
Vse se je začelo lani jeseni z mariborskim županom Kanglerjem in uličnimi protesti s sloganom »Gotof si«, ki so dosegli vrh s poročilom protikorupcijske komisije (KPK) o Kanglerju. Sledil je val silovitih uličnih nemirov, ki so jih mediji spremljali do minute natančno in podkrepili z značilnimi komentarji, da v državi vlada skorumpirana, kriminalna in mafijska politična elita. Mariborske demonstracije so se hitro »izvozile« po vsej Sloveniji, zlasti v Ljubljano. Spomnimo, da je KPK pozdravil Žerjavov poziv k izstopu Kanglerja iz SLS. Ker Kangler ni želel izstopiti iz stranke, ga je vodstvo SLS izključilo. Konec decembra je sledil še Kanglerjev odstop z javne funkcije župana Maribora, temu pa razpustitev občinskega sveta. Epilog: v drugem največjem mestu v državi imamo zdaj predčasne volitve.

Janša je gotov
Po januarskem poročilu KPK o Janši in Jankoviću je predsednik DL Virant takoj zahteval odstop Janše in Jankovića z javnih funkcij. Janša je zavrnil odstop z javne funkcije premiera, svet stranke SDS ga ni izključil iz stranke, ampak ga je skoraj soglasno podprl in zavrnil tudi obremenilo poročilo KPK o Janši. Dominantni mediji so kot pri Kanglerju zahtevali Janšev odstop z javne funkcije premiera in do minute podrobno spremljali vseslovenske vstaje. Ker Janša z javne funkcije premiera ni odstopil, je Virantova DL izstopila iz koalicije in sprožila razpad vlade. Temu je sledilo Janševo strmoglavljenje s konstruktivno nezaupnico konec februarja. Epilog: zaradi poročila KPK Janša ni več na javni funkciji premiera, SDS je v opoziciji, Slovenija nima predčasnih volitev.
Različne usode Janše, Kanglerja in Jankovića utemeljeno odpirajo vprašanje: se je v Sloveniji zgodil (mehki) državni udar?

Janković ni gotov
Dan po objavi poročila KPK o Jankoviću je zasedal svet stranke PS, ki Jankovića ni izključil iz stranke, ampak ga je brez glasovanja soglasno podprl in zavrnil obremenilne ugotovitve KPK o Jankoviću. Tudi pri poznejšem odločanju svet stranke PS ni spremenil stališča do poročila KPK, saj je Janković dal le bianco odstop s položaja predsednika PS s pojasnilom, da ne želi biti ovira za dogovore o novi vladi. Mandatarka Bratuškova, poslanci PS v državnem zboru in svetniki Liste Zorana Jankovića se nikoli niso javno distancirali od Jankovića zaradi poročila KPK, kaj šele da bi zahtevali njegov odstop z javne funkcije župana Ljubljane ali ga celo izključili iz stranke. Epilog: kljub poročilu KPK Janković ostaja župan Ljubljane, Virant je čez noč umaknil zahtevo o odstopu Jankovića z javne funkcije župana in s tem Kučanovi PS odprl vrata za prevzem oblasti v državi.

Kaj vse KPK bremeni Jankovića?
Ker je Janković edini vpliven javni funkcionar izmed velike trojice Kangler-Janša-Janković, ki po poročilu KPK ni »gotov«, je treba obuditi, česa vse KPK bremeni Jankovića in kaj šef DL Virant s svojo politiko umazanih rok dejansko podpira, ko gre v koalicijsko španovijo s PS.
KPK v poročilu ugotavlja, da je Janković v času opravljanja javne funkcije župana in poslanca med novembrom 2006 in majem 2012 »sistematično in večkratno kršil zakonske obveznosti poročanja o premoženjskem stanju«. Komisija v zvezi z županom Jankovićem navaja še sporen primer verižnih transakcij podjetij, ki poslujejo z MOL: »Preverjeni podatki in dejstva potrjujejo, da je zavezanec v štirih mesecih leta 2011 kot končni prejemnik prejel več nakazil v skupnem znesku 208 tisoč evrov iz zaporednega oziroma verižnega prenakazovanja finančnih sredstev med računi gospodarskih subjektov, pri čemer se je denarni tok pričel pri podjetju Grep, d. o. o., ki posluje z Mestno občino Ljubljana. Ker so bili v verigo vpleteni gospodarski subjekti v vplivnem poslovnem krogu podjetja Electa, ki je v lasti družine članov zavezanca, so tveganja za korupcijo, nasprotje interesov in druga nezakonita in neetična ravnanja v danem primeru očitna ter izrazita. Komisija ugotavlja, da je v letu 2011 v sistemu Electa zmanjkalo likvidnostnih sredstev, hkrati pa je (skoraj) nelikviden na svojem osebnem računu postal zavezanec. V tem je primeru je likvidnostna sredstva, ki so delno končala na osebnem TRR zavezanca, zagotovilo podjetje Grep, d. o. o.«
Preberite tudi:
Public enemy: Kateri politik je lobiral pri vodstvu NLB? Zoran Janković!

Poročilu KPK je treba dodati še v nebo vpijoč bančno-politični škandal, o katerem kot grob molčijo številni pravičniki z Igorjem Lukšičem, Francetom Bučarjem in Jožetom Mencingerjem na čelu. Janković je v volilni oddaji Pogledi Slovenije (10. novembra 2011) javno priznal, da je kot župan lobiral pri predsedniku uprave NLB za kreditiranje Grepa, ki ga je MOL izbral za zasebnega partnerja za gradnjo Stožic, prav Grep pa se je pozneje znašel na seznamu največjih slabih terjatev NLB (glej Kateri politik je lobiral pri vodstvu NLB? Zoran Janković!, Finance 181/2012).

Zakaj Janković še vedno ni »gotof«?
Zdaj, ko izmed velike trojice politikov samo še Janković zaseda javno funkcijo župana, bi utemeljeno pričakovali, da bodo Uroš Lubej, Vesna Vuk Godina, Andrej Fištravec, Boris Vezjak, Jože Vogrinc, Spomenka Hribar, Darko Štrajn, Tone Partljič, Veno Taufer in preostala armada »vstajnikov« začeli silovito demonstrirati pred ljubljanskim magistratom s sloganom »Gotof si« in zaradi poročila KPK kot pri Kanglerju zahtevali nepreklicni odstop Jankovića z javne funkcije župana ter razpustitev mestnega sveta MOL. Vendar smo priča presenetljivi tišini. Pred Jankovićevim magistratom nihče ne protestira. Celo vedno glasni»vstajnik« Branimir Štrukelj, ki je glasoval proti potrditvi Kanglerja za državnega svetnika, je pri Jankoviću nenadoma utihnil. Vsi naši vrli »vstajniki« so očitno zadovoljni in srečni z županom največjega mesta v državi, čeprav ga poročilo KPK bremeni večkratne kršitve zakona o integriteti, torej najpomembnejšega zakona o javnih funkcionarjih v državi.
Dominantni mediji pridno cenzurirajo
Tudi dominantni levičarski mediji, ki obvladujejo več kot 90 odstotkov medijskega prostora v državi in skrbijo, da več kot dve desetletji od padca komunizma še vedno nimamo medijskega pluralizma, so Kanglerja, Janšo in Jankovića obravnavali po povsem različnih merilih. V primeru Kangler so pozivali k doslednemu spoštovanju poročila KPK in odstopu z javne funkcije. Enako so nadaljevali z Janšo, medtem ko so pri Jankoviću in PS obrnili ploščo. Takoj po izvolitvi Bratuškove za mandatarko so bili dominantni mediji nenadoma polni navdušenja nad Bratuškovo in komentirali, da bo javnost ocenjevala delo Bratuškove in PS tudi po odnosu do izvajanja protikorupcijske zakonodaje. Pri tem so enoumno cenzurirali notorično dejstvo, da mandatarka Bratuškova, svet PS in njeni poslanci že zdaj ne spoštujejo protikorupcijske zakonodaje, ko zavračajo poročilo KPK o Jankoviću in župana MOL še vedno podpirajo na javni funkciji.
Preberite tudi:
Public enemy: Janša in Janković, spokajta kovčke!

Janša in Janković, spokajta kovčke!
Takoj po objavi poročila KPK sem v kolumni Janša in Janković, spokajta kovčke! (Finance, 7/2013) oba vodilna politika pozval k odstopu, saj je komisija za oba ugotovila večkratne kršitve zakona o politični integriteti in tudi visoko stopnjo korupcijskega tveganja.
Naj ponovim svojo utemeljitev. Najpomembnejši predstavnik institucionalne ekonomske teorije Douglass North (v slovenščino je prevedena njegova knjiga Institucije, institucionalne spremembe in gospodarska uspešnost, 1998) poudarja, da imajo nosilci družbene moči največji demonstracijski vpliv na to, kaj je v družbi dopustno ali nedopustno. Če vodilni javni funkcionarji v državi zaradi kršitve ključnih zakonov ne odstopijo, drugim članom družbe sporočajo, da je kršitev zakonov družbeno sprejemljivo dejanje, to pa pelje v razpad družbenih pravil, upad zaupanja v parlamentarno demokracijo in tržno gospodarstvo, zlom pravne države in družbeni kaos.

Se je v Sloveniji zgodil državni udar?
Poročilo KPK o Janši in Jankoviću se v sklepnem delu končuje s tem opozorilom: »Premoženje, življenjski stil in način pridobivanja premoženja ter porabe premoženja oseb, ki imajo neposreden vpliv na oblikovanje politik, delovanje in izvrševanje oblasti, ne more in ne sme biti obremenjeno s korupcijskimi tveganji, nepojasnjenimi ali dvomljivimi viri premoženja. V nasprotnem primeru se v družbi poleg nezaupanja v poštenost utrjuje tudi prepričanje v dejanski obstoj dvojnih meril, ki veljajo za določene elite na eni strani ter ostale državljane na drugi strani, kar seveda ni in ne more biti lastno vladavini prava in pravni državi, kakšna naj bi bila po ustavi Slovenija. Če družba ali njene inštitucije pred tem mižijo (in v Sloveniji se to prevečkrat dogaja), besede, zapisane v ustavi, kot so ‘pravna’, ‘socialna’ in ‘demokratična’ država, nimajo vrednosti.«
Povsem različne usode Janše, Kanglerja in Jankovića so klasičen primer vsesplošnega družbenega mižanja, dvojnih meril in zanikanja vladavine prava: zaradi poročil KPK sta Janša in Kangler letela z javnih funkcij premiera in župana drugega največjega mesta, medtem ko Janković še ostaja na javni funkciji župana največjega mesta, Kučanova PS pa ob odločilni podpori Virantove DL prevzema oblast v državi.
Neobičajen razplet politične krize bi moral biti v vsaki državi, ki ima tako kot Slovenija v ustavi zapisane besede pravna, socialna in demokratična država, znamenje za prvovrstni alarm. Zato se utemeljeno odpira vprašanje: se je v Sloveniji zgodil (mehki) državni udar?

New Report

Close