Min. za kulturo Eldi Viler odvzelo status sv. umetnika in jo pahnilo v bedo
Elda Viler
Iz Wikipedije, proste enciklopedijeSkoči na: navigacija, iskanje
Elda Viler
Elda iz leta 2006
Osnovni podatki
Rojstno ime Elda Viler
Rojen(a) 17. december 1944 (66 let)
Koštabona, Koper, Slovenija
Slog(i) pop, opera, popevka
Poklic pevka
Leta delovanja 1966-danes
Elda Viler, slovenska pevka zabavne glasbe; * 17. december 1944, Koštabona, Slovenija.
Vsebina [skrij]
1 Življenjepis
2 Slovenska popevka
3 Izbor za pesem Evrovizije
4 Vrnitev na odre
5 Diskografija
5.1 Albumi
6 Glej tudi
7 Reference
[uredi] Življenjepis
Rodila se je v Koštaboni v Slovenski Istri 17. decembra 1944 in tam tudi odraščala. Največjo priljubljenost je dosegala v 60-ih in 70-ih letih v času razcveta slovenske popevke. Pesmi so ji pisali najbolj priznani slovenski skladatelji, kot so Mojmir Sepe, Ati Soss, Jure Robežnik, besedila pa priznani slovenski besedilopisci, na primer Gregor Strniša in Elza Budau. Ena izmed njenih največjih uspešnic je Ti si moja ljubezen.
Po osamosvojitvi Slovenije se je Elda Viler umaknila iz glasbenega prizorišča, in sicer iz razočaranja, ker ji je Ministrstvo za kulturo odvzelo status svobodnega umetnika.
Popolnoma je opustila petje in nastope. Po daljšem prigovarjanju je nastopila šele leta 1997 na jubilejnem koncertu vikrške policije. Velik vpliv na njeno vrnitev na odre je imela tudi njena hči Ana Dežman, prav tako pevka.[1] Od leta 2005 znova redno nastopa.
16. junija 2009 je priredila koncert v Križankh, ob 50-letnici svojega prvega glasbenega nastopa. Koncert, na katerem je zapela svoje največje uspešnice ter gostila med drugim hčer Ano, Ota Pestnerja in Zdenko Kovačiček, je občinstvo pospremilo z bučnimi stoječimi ovacijami. Ob tej priložnosti je Elda prejela tudi posebno priznanje Založbe kaset in plošč RTV Slovenija.[2]
[uredi] Slovenska popevka
Zaslovela je predvsem z nastopi na festivalih Slovenska popevka. Pesmi, s katerimi je nastopila na festivalu Slovenska popevka:
Vzameš me v roke,
Kdo si, ne vem,
Zlati prah imaš v očeh …
… in pa v legendarnem oglasnem spotu »Slovenija, moja dežela«, kjer je zapela skupaj Otom Pestnerjem
[uredi] Izbor za pesem Evrovizije
Petkrat se je udeležila jugoslovanskega izbora za pesem Evrovizije v Opatiji:
Ko si z menoj (1966),
Če bi teden štel osem dni (1968),
Slišiš, školjka poje ti (1973),
Neodposlano pismo (1974),
Riječ po riječ (1975).
Štirikrat je zasedla drugo mesto in enkrat četrto.
Edino pravilno.
Saj bo dobila starostno pokojnino, ki ji pripada po zakonu, tko da ne nakladaj da so jo pahnili v bedo.
A kar petkrat se je pred 40-timi leti udeležila izbora za eurovizijo, nikoli zmagala pa bi zato rada doživljensko rento. Pa saj je hujša kot Kozmus.
Sicer pa imajo pevci kar lepe možnosti zaslužka, s petjem po kafanah, obletnicah, porokah, če se jim le zljubi kaj pomigat. In to delo ni tako težko, da ga tudi pri 66-tih nebi mogla opravljat, ona pa je zaključila kariero pri dobrih 30-tih.
Mick Jagger je starejši, pa še kar veselo z Rolling Stonesi prepeva po svetovnih turnejah.
Ob osamosvojitvi je bila gospa stara 47 let … par let več, kot sem jaz zdaj, ki o penziji niti premišljujem ne.
V teh letih bi morala imeti še čisto dovolj energije, da nekaj naredi za ta status – ki, mimogrede, ni brezpogojen. Se pravi, če ni več ustvarjala, ni bilo več razlogov, da je med svobodnimi umetniki.
Pa še to: min. ne odvzema statusa kar tako, verjetno ji je odvzelo le pravico do tega, da ji država plačuje prispevke. Kar je prav tako pogojeno z dosežki. Če teh dosežkov ni, država pač ne plačuje več prispevkov, status bi pa še naprej lahko obdržala. Ampak potem bi morala dejansko tudi nekaj zaslužit z delom, da bi jih lahko plačevala.
Tako kot mi vsi.
Pri 47-tih letih (starosti) so ji odvzeli status.
Sama dobro ve, zakaj.
Imam 45 let, 22 let delovne dobe in bom verjetno delala še 15-20 let, ko bom vplačevala v pokojninski sklad in obenem varčevala za svojo pokojnino.
Gospa Viler je umetnica, vseeno pa mora biti dovolj realna, da dojame, da je vsak svoje sreče kovač – in da mora vsak poskrbeti zase.
Tantieme se izplačuje avtorjem, Elda pa ni bila avtor ne besedil ne glasbe za pesmi ki jih je pela. Odpela je tisto, kar so ji v roke dali skladatelji.[/quote]
In izvajalcem![/quote]
Ne, izvajalci dobijo honorar za nastope in koncerte, pa služijo s prodajo plošč. Če že služijo z avtorskimi pravicami, je to malenkost v primerjavi z avtorji.
Tantieme se izplačuje avtorjem, Elda pa ni bila avtor ne besedil ne glasbe za pesmi ki jih je pela. Odpela je tisto, kar so ji v roke dali skladatelji.[/quote]
In izvajalcem![/quote]
Ne bo držalo. tantiemi gredo samo avtorjem.
Sicer pa ne mi rečt, da je pela zastonj.
Ampak ponavadi gostinci….plačajo pevcem, ansamblom kar na roke, ti pa potem “pozabijo” plačat davke in prispevke.
Ampak če doma ležiš, potem tud denarja od špilov ni. Kdor pa veselo poje po gostilnah, praznovanjeh, porokah…..pa prekleto dobro zasluži, pa še denar na roke je (večinoma). Sam zato je treba pač malo pomigat.
Se vidi, da pojma nimate, kako gredo postopki za pridobitev statusa in samozaposlenega v kulturi.
V vikepediji piše, da so ji odvezeli… kar v praksi zgleda tako: MZk daje dva potrdila, eno, Prvo je, da ti priznajo umetniško dejavnost, te deklarirajo za umetnika na podlagi izkazanega dela, javnih kritik objavljenih v medijih ipd., drugo potrdilo pa je, da si se izkazal kot umetnik s posebnimi zaslugami v umetniškem prostoru in s tem pridibiš pravico do plačila prispevkov iz proračuna. Vendar pa tvoj dohodek v celoti ne sme presegati cca 21.ooo€ brutto. Če presežeš cenzus, ti pravica do plačila prispevkov ugasne, ker se smatra, da jih plačuješ sam. Še vedno pa imaš status umetnika z nekaterimi davčnimi olajašavami.
Skratka, verjetno je gospa Elda Viler zapadla pod to slednje, presegla je cenzus, potem je bila pa užaljena. Morate pa vedeti, da ta pravila veljajo za vse umetnike na različnih področjih in te dejansko na nek način stalno drži na robu sociale. Razen seveda, če se greš komercialo, to pa ni več presežna umetnost. Presežna umetnost zelo redo doseže komercialni uspeh.
Kakšni so bili pogoji v jugi, ne vem, ampak najbrž so bili drugačni, Slovenija je pa sprejela zakon kot sem ga opisala zagoraj. Pravico do prispevkov se pri nas obanavlja in dokazuje zdaj vsake tri leta.
Skratka birokracija mori prenekaterega umetnika in mu ne da spati. Ne samo Elde Viler, ki jo cenim, ampak tudi kakšne druge umetnike, ki so manj znani, a na svojem področju dosti bolj presežni kot ona.
Biti užaljen zaradi zakona pa je nedoraslo. Bojkotiraš tisto, kar imaš rad – svojo dejavnost, To pa škoduješ samo sebi, zakona nič ne boli. Zakon je črka na papirju brez čustev.
Takrat možno, da si jo tudi status vzeli, ker zakon, ki dodeljuje status trajno, je bil sprejet pozneje. In če na Wikipedii piše, da so ji status vzeli, so verjetno ji ga. In po moje ni bila edina, ker se spomnim podobnih zgodb.
In tisti, ki ji to privoščite, nimate pojma, kako zadeve delujejo. Status je samo predpogoj, da je umetniku sploh omogočeno, da si sam plačuje prispevke. Ni statusa – ni možnosti plačevanja, razen nek minumum. Pomeni tudi, da ti ni priznana pravica do bolniške po enem mesecu (saj ti ni omogočeno plačevanje za to). Če torej človek zboli, je čisto možno, da ga zaradi tega pahnejo v bedo. Delati ne more, bolniške pa nima. Čeprav se v tem primeru to verjetno ni zgodilo in malo dramatizirajo. Gospa je lahko še vedno mirno delala naprej, samo brez statusa.
Zdaj ti status podelijo trajno in teh težav ni več. Pravica do plačevanja prispevkov bi se morala pa itak ukiniti, ker so kriteriji tako ohlapni, da moraš imeti ali blazno srečo, da padeš noter ali pa veze. In podatki, kdo ima priznano pravico, bi morali biti vsako leto objavljeni javno.
Status pa naj se podeli vsakemu, ki ga želi, da se s tem uredi njegov položaj in lahko tak človek ustvarja v kulturi, ne da bi ga prisilili, da odpre s.p. in se gre podjetnika.
ja, seveda, ker nakit, starine in neprimičnine lahko skuhaš in poješ, kaj ne?
In bogati slovenčki kar v vrsti čakajo, kdo bo za drage par pokupil neke stare ogrlice, da bo elda denar iz tega ven dobila.
dejte si malo podstrešja pospravit in očistit te kmetavzarske logike. V Sloveniji, kjer folk večino nakupuje v akcijah, da pregura iz meseca v mesec pač ne moreš pričakovat, da bo nekdo si pomagal, kaj šele obogatel s prodajo nekih umetniških slik. dej, lepo te prosim.
[/quote]
Lahko pa prodaš nepremičnino, po zadnjih informacijah se te še prodajajo.
Še se prodajajo tudi umetniški predmeti – in starine, ne boš verjela.
Lakote ji ni potrebno tolči, je pa sramotno, da se ženska, ki so ji bila jasna pravila igre in ki bi lahko še danes veliko zaslužila, javno izjavlja o tem, da so jo oškodovali in ogoljufali.
Meni to veliko pove o človeku.
Pevka ali pa se posebej recimo balerina mnogo tezje delata, ustvarjata v bolj odmaknjenih letih kot recimo pisateljica ali pesnica, recimo.
To pisem tistim, ki trdite, da bi si morala pri njenih letih Elda Viler se sama sluzit kruh. Zakaj pa recimo od Svetlane Makarovic ne zahtevate, da si sama sluzi kruh in pise in se ji odvzame drzavna penzija?
Pa zakaj recimo ne pricakujete, da se bojo nehale izplacevat borcevske dodatne penzije? Potem ko so ljudje s tem statusom vec cas prejsnjega rezima na ta racun imeli priviligiran status in boljse moznosti za ustvarjanje premozenja.
Ob vseh drugih tisocih, ki dobijo nekaj ekstra vam gre v nos samo Elda Viler in njeno mnenje, da bi bilo prav, da dobi nekaj za to, kar je v kulturnem smislu prispevala narodu. 🙁
laurusnobilis, ti dve imeni je pa po moje težko primerjati.
Da ne bo pomote, E. Viler zelo spoštujem kot pevko, ena najboljših pri nas, prav gotovo. Ampak primerjati jo s S. Makarovič je pa ne gre.
Ker za moje pojme je Vilerjeva bolj poustvarjalka, res da so njena izvajanja dodelana in izpiljena. Ampak po moje nikoli ni dosegla takega števila poslušalcev, kot je Makarovičeva bralcev, saj se z njenimi deli sreča prej ali slej vsak otrok v Sloveniji.
Moje mnenje: če si kdo v Sloveniji zasluži status in državno pokojnino, je to Makarovičeva.
O borcih pa… raje ne bi.
Lahko pa prodaš nepremičnino, po zadnjih informacijah se te še prodajajo.
Še se prodajajo tudi umetniški predmeti – in starine, ne boš verjela.
Lakote ji ni potrebno tolči, je pa sramotno, da se ženska, ki so ji bila jasna pravila igre in ki bi lahko še danes veliko zaslužila, javno izjavlja o tem, da so jo oškodovali in ogoljufali.
Meni to veliko pove o človeku.[/quote][/quote]
mah, meni dol visi za tole eldo, samo bluzenje o tem, kako enostavno je prodati neke starine ali pa tudi nepremičnine, mi je pa neumno.
vem iz lastnih izkušenj, da tole ni tako simpl, kot eni predstavljajo.
Mislim, da je bilo nekje do leta 2000 status treba obnavljati vsakih pet let in dokazovati, da si v tem času ustvarjal (ne glede na to, kdo ti je plačeval prispevke).
Podatki o tem, komu jih plačuje država, pa so javni – poglej v seznam samozaposlenih na področju kulture.
Smo pa vsi v istem zosu. Tudi navadni delavec, ki ga odpustijo pri 40, nima denarja za socialno varnost in težko najde službo. Za narodov blagor je pa pomemben tudi on. Vsakdo, ki dela pošteno, je.