Med.Over.Net

Kronična bolečina - fibromialgija

Odgovarjajo: Društvo za fibromialgijo

Sindrom kronične utrujenosti (SKU), fibromialgija (FM) in življenje s kronično bolečino.

Društvo za fibromialgijo

Društvo za fibromialgijo

Nespečnost

Default avatar

Primož2

Pozdravljeni!

Ne vem kako je moja težava povezana s kronično utrujenostjo, a bližje teme ne najdem na tem forumu.
Imam problem, da včasih, kljub temu da sem zelo utrujen, ne morem spati. Ne mislim samo na začetku spanca, in pa vmesno zbujanje, temveč celo noč ne zaspim niti za minutko. To me nebi motilo, če nebi bil po 'spancu' še bolj utrujen, kot pred njim.

Če potrebujete še kakšne dodatne informacije o meni in mojem zdravstvenem stanju, mi prosim sporočite.

Hvala zaodgovor

LP Primož
Default avatar

Društvo za fibromialgijo

Lepo pozdravljeni!

Občasna (začasna) nespečnost je pogost pojav, ki ga pozna zelo veliko ljudi. Je običajna in še ne pomeni razloga za vznemirjenje. Težava (vzrok), ki moti spanec, prej ali slej izgine in se ponovno vrne nočni mir.
Kadar pa težave s spanjem trajajo dlje časa, upravičeno govorimo o spalnih motnjah. Kdor ima motnje pri spanju več kot pol leta, pomeni, da ima k r o n i č n o moten spanec. Večinoma niso več v ospredju prvotni vzroki za nespečnost; motnje spanja se o s a m o s v o j i j o in kot takšne same po sebi postanejo težava.

Prvotni vzroki, ki vodijo do težav pri spanju oz. nespečnosti, so lahko zelo raznoliki:
- Najprej pomislimo na obremenjujoče življenjske dogodke, duševne vzroke, stres na delovnem mestu, v družini …, različne skrbi, obremenitve, negativna čustva, kot npr.žalost, strah, kopičenje jeze ipd.
- Pozno večerno delo in duševno naprezanje pred spanjem (npr. pozno nočno učenje (študij), napeto večerno delo z računalnikom, gledanje napetih TV filmov pred spanjem ipd.)
- Možen vzrok nespečnosti je tudi nereden ritem spanja in budnosti, katerega posledica je neuravnovešena notranja ura (npr. pri izmenskem delu, menjavi časovnih pasov …ipd.)
- Neprimeren spalni prostor ( npr. hrup, luč, neprezračenost, prevroč ali premrzel prostor, neustrezna postelja, električne naprave okrog postelje – elektromagnetska polja povzročajo nespečnost …)
- Prepozne in preobilne večerje
- Uživanje različnih poživil (npr. kave, pravega čaja, kole, različnih energijskih napitkov, cigaret, tudi C vitamina ipd.)
- Uživanje nekaterih zdravil ( npr. sredstva proti bolečinam, ki vsebujejo kofein, določeni antibiotiki, zdravila za zniževanje krvnega tlaka, nekateri hormonski preparati - npr. ščitnični hormoni …, lahko povečujejo probleme s spanjem).
- Različne bolezni, ki jih spremljajo trajajoče bolečine oz. so posebej moteče prav ponoči (npr. kronične bolečine v hrbtu, trganje v udih, revmatične bolečine / izpostavljam FM/SKU /, … in druge)
- Tudi psihične bolezni (npr. depresija, anksioznost, shizofrenija …)
- Prepogosto jemanje uspaval, ki vodi do trajne nespečnosti.
… itd

Uravnotežen potek dneva, telesna in duševna sprostitev in notranji mir pripomorejo k lahki noči.
Delovne obveznosti naj bi zaključili vsaj dve uri pred spanjem.
Vstajamo in legamo k počitku vedno ob isti uri. Po potrebi odpravimo tudi nedeljsko in praznično jutranje poležavanje.
Odpovemo se popoldanskemu spanju, tudi bežnemu dremanju sede.
Pred spanjem se duševno ali telesno ne prenapenjamo (intenzivna fizična vadba zvečer prebuja možgane …)
Da bi telo in duha navadili na spanec, lahko pomagajo večerni obredi: nenaporen večerni sprehod, prijetna kopel, kozarec toplega mleka z medom, skodelica kamiličnega čaja ...
Ustvarimo si tudi ugodne pogoje za spanje: temen in miren prostor, dovolj velika postelja, posteljnina iz naravnih vlaken, ne pretoplo in ne prehladno, dobro prezračeno in primerno vlažno ...
Tako lakota kot pretirana sitost preprečujeta mirno spanje. (Zadnji obrok naj bi pojedli tri ure pred spanjem.)
Redno gibanje in fizična aktivnost na svežem zraku telo utrudita in sprostita misli. (Še enkrat ponovimo, da pa nekatere oblike telesnega naprezanja lahko tudi prebudijo, zato niso priporočljivi naporni treningi v večernih urah.

Zapolnjen in zanimiv dan zelo pripomore k dobremu spancu.

Ljudje, ki pogosto slabo spijo, lahko razvijejo o d p o r do spanja. Kdor si pogosto beli glavo, da ne bo mogel spati, kmalu pade v začaran krog; trajen strah pred nespečnostjo ne dopušča več sproščenega spanja.
Ob tem je posebej pomembno, da se zavedamo, da imajo motnje pri spanju navadno konkreten vzrok. Če se na tem področju nekaj spremeni, pogosto izginejo spalne težave same od sebe.

Možne so tudi odločitve s pomočjo zdravnika. Pri kroničnih motnjah spanja je priporočljiv pregled v spalnem laboratoriju, kjer se s polisomnografijo poišče vzrok za motnje pri spanju.
Poleg različnih ukrepov t.i. »spalne higiene« je v skrajnem primeru možno tudi medikamentozno »zdravljenje«.

Za samopomoč pri nespečnosti pa velja: »Izklop« je zagotovilo za dober spanec.
Če imate srečo, da si spalni prostor delite z ljubljeno osebo, je skupen padec v sen najbolj varno potovanje v sanje.

Lahko noč in mirno spanje!

(Nekaj pa še tukaj: )

Veronika
Veronika

*** Zakaj bi si škodovali, če si lahko pomagamo ... ***
Default avatar

Primož2

Najprej hvala za odgovor.

Zanima me, kateri zdravnik je pristojen za takšne težave, oziroma kje lahko najdem še več informacij o spalnem laboratoriju in zdravnikih, ki to izvajajo.
Kje lahko izvem še več o težavah z nespečnostjo?

Hvala in lep pozdrav
Default avatar

Društvo za fibromialgijo

Specialisti nevrologi. Inštitut za klinično nevrofiziologijo KC Lj.

LP!
Veronika

*** Zakaj bi si škodovali, če si lahko pomagamo ... ***

Moderatorji

Društvo za fibromialgijo
Društvo za fibromialgijo