Med.Over.Net

ARHIV - zdravstvo

Spoštovani, ta forum je zaprt za pisanje in je namenjen samo branju tematik s področja zdravstva. Tukaj lahko poiščete nasvet, v že odgovorjenih vprašanjih. V primeru, da bi želeli postaviti novo vprašanje, prosimo, da izberete področje, ki vas najbolj zanima in menite, da je najbolj primereno za vaše vprašanje.
Hvala za razumevanje.
http://med.over.net/forum5/viewforum.php?f=467

Zmanjševanje telesne teže (hujšanje)

Default avatar

doks

Debelost je kronično stanje prekomernega kopičenja maščevja v organizmu.
Nagnjenost k debelosti je genetsko pogojena, njen nastanek pa je odvisen (predvsem) od okolja: prehrana, vzgoja, telesna aktivnost, psihološki dejavniki, izobraženost, socialni status, določena zdravila. Od psiholoških dejavnikov, ki sodelujejo pri nastanku debelosti ali so celo njen posredni vzrok, je najpomembnejši kronični stres (distres) različne geneze.

Debelost enostavno opredelimo z indeksom telesne mase (ITM) – telesna teža v kg / (telesna višina)² in obsegom pasu. Če je ITM preko 25, govorimo o prekomerni telesni teži in o debelosti, če presega 30. Obseg pasu izmerimo s krojaškim metrom v višini popka.
Pri ženski bi moral biti obseg 80 cm ali manj, pri moškem 94 cm ali manj. Če je obseg pasu večji, govorimo o visceralni debelosti (trebušna debelost).
Glede na distribucijo maščevja v telesu ločimo dva glavna tipa debelosti: ginekoidni tip (oblika hruške) in androidni tip (oblika jabolka). Za zdravje nevarnejši je androidni tip debelosti, ker so pri takšnih debeluhih pogostejše hude bolezni (diabetes mellitus, arterijska hipertenzija, kardiovaskularne bolezni). Skoraj pri vseh debelih ljudeh, prej ali slej, nastanejo obrabe sklepov in deformacije lokomotornega aparata, omejena gibljivost itn.

Pri ženskah je debelost pogost vzrok ali vsaj pomemben dejavnik pri neplodnosti (anovulatorni ciklusi), motnjah menstrualnega ciklusa (oligo-, poli- in amenoreja, menometroragije itn.), prekomerni poraščenosti (hirsutizem) itn.

Debelost nedvomno zmanjšuje kakovost življenja in ga skrajšuje. Kar polovica (50%!) vseh državljanov in državljank R Slovenije ima ITM preko 25 (= prekomerna prehranjenost) in okoli 15% ima ITM preko 30 (= debeluhi in debeluhinje).

Neravnovesje med prevelikim vnosom in premajhno porabo energije vodi v debelost. Velja tudi obratno. Hujšamo, če zaužijemo manj kot porabimo. In to je bistvo uspešnega hujšanja.
Že zmanjšanje telesne teže samo za 5 do 10% zmanjša ogroženost zdravja kar za polovico, zato je skrb za primerno telesno težo pomembna.

Seveda pa ni vse tako zelo lahko, kot na prvi pogled izgleda. Da hujšanje ni preprosto, dokazujejo številne diete različnih avtorjev, ki so (bolj ali) manj uspešne.
Sam zagovarjam način prehrane, ki jo sicer priporočamo sladkornim bolnikom (diabetična dieta). Ta dieta je dovolj enostavna za uporabo in izvajanje ter obenem dovolj pestra, da se je ne prekmalu naveličamo.
Hujšanje je proces, dolgotrajen proces (eno leto ali še več), zato je tudi večina “hitrih” diet, ki povzročijo (ali obljubljajo) veliko izgubo teže v kratkem času obsojenih na neuspeh.

Menim, da so osnovni pogoji za uspešno hujšanje:

OPREDELITEV VZORCA PREHRANJEVANJA: Najprej moramo spoznati naš vzorec prehranjevanja, ga prilagoditi, dopolniti ali zelo verjetno spremeniti. Tisti, ki želi shujšati, ponavadi do samega sebe ni dovolj objektiven, zato je bolje, če pusti presojo o primernosti njegovega vzorca prehranjevanja nekomu, ki to bo in se na (pravilno) prehrano dovolj spozna, npr. zdravnik, edukacijska medic.sestra, dietetolog itn.

PRIPRAVA INDIVIDUALNIH JEDILNIKOV: Opredeli se dnevne potrebe energije (delo, umska in telesna aktivnost, starost, spol itn.) in pripravi vsaj nekaj individualnih jedilnikov, upoštevajoč želje, potrebe po energiji, omejitve zaradi spremljajočih bolezni (npr. bolezni jeter, ledvic, žolčnika, želodca, dvanajstnika, metabolične bolezni, kardiovaskularne bolezni, itn.).
Neravnotežje med vnosom energije in porabo le te mora biti takšno, da povzroči (zelo) postopno zmanjševanje telesne teže, ne več kot 1 do 2 kg na mesec.
Če se to ne upošteva, se hujšanje običajno konča z neuspehom (rebound fenomen).

NAČRT IN IZVAJANJE TELESNIH AKTIVNOSTI: Določiti je potrebno telesne aktivnosti, ki jih bo oseba (ki se je odločila za hujšanje) rada vsakodnevno izvajala (hoja, tek, telovadba, plavanje, delo v vrtu, hišna dela itn.). Določimo potrebne omejitve in postopno povečevanje telesnih naporov. Skrbno presodimo, kaj je še primerno in kaj ne (srčni bolniki, ledvični, ortopedski bolniki, starost, fizična kondicija itn.).

REDNO SPREMLJANJE NAPREDKA: Oseba, ki hujša, mora biti pod nadzorom in ji moramo psihološko podporo, jo spodbujati, motivirati, a brez potuhe in lažnih napovedi.

HIPNOZA, AVTOHIPNOZA IN AVTOGENI TRENING IN HUJŠANJE
V obdobju hujšanja je najbolj učinkovita hipnoza, za vzdrževanje dosežene telesne teže pa zadostuje avtogeni trening (ali avtohipnoza).
S pomočjo hipnotičnih in posthipnotičnih sugestij skušamo odstraniti moteče dejavnike, ki so vzrok ali sodelujejo pri nabiranju odvečnih kilogramov:
- zmanjšamo (odpravimo) vpliv psiholoških vzrokov za prekomerno ješčnost
- okrepimo motivacijo za hujšanje
- krepimo pacientovo samopodobo in samozavest
- krepimo željo po gibanju
- zmanjšujemo (odpravimo) potrebo po specifični hrani, npr. čokoladi, sladoledu, torticah, pecivu, bombonih itn.
- odpravimo neprimerne navade prehranjevanja (npr. čips pred TV ali nočno obiskovanje hladilnika, itn)

Hipnoza pomaga pri uresničevanju začrtane poti hujšanja.

Prvi mesec hujšanja so srečanja (običajno) potrebna enkrat tedensko, kasneje enkrat mesečno (redko pogosteje). Med srečanji je zaželjeno (potrebno) vsaj enkrat dnevno poslušati audio posnetke (CD-je) s hipnotično vsebino, ki so individualizirani.

Ko se doseže željeno zmanjšanje teže, je nujno potrebno to težo tudi ohranjati z vzdrževanjem na novo naučenih navad prehranjevanja in telesne aktivnosti. Kot pomoč pri tem uporabimo avtohipnozo ali avtogeni trening, ki olajšajo (odpravijo) “krize duha in telesa” do katerih vedno pride, prej ali slej.

Uspešno hujšanje in predvsem vzdrževanje željene telesne teže je torej zelo dolgotrajen proces, ki zahteva spremembo načina življenja.
Vse tri metode (hipnoza, avtohipnoza in avtogeni trening) so dobro pomagalo, da se to doseže.
Sergej Pušnar, dr.med.,spec.ginekologije in porodništva
Naročanje na hipnoterapijo od poned. do petka od 7.30 - 8.00 in od 20.00 - 20.30 na GSM 040 799 427
Default avatar

sonja mrak

Pozdravljeni,
zanima me, kje se lahko oglasim za tovrstno hujšanje, oz. kateri skupini se lahko pridružim. Že kar nekaj mesecev iščem nekaj podobnega, kot kaže je sedaj pravi čas in je prišla informacija.

Hvala.
Default avatar

doks

Običajno pošljem takšno informacijo preko zasebnega sporočila.

Ker pa ga vam ne morem poslati (računalnik mi javlja, da ni uporabnika s tem nickom) informacijo izjemoma objavljam na forumu:

Zasebna ambulanta dr.Ardea Česnik, Lokarjev drevored 1 v Ajdovščini.

Lep pozdrav,
Sergej Pušnar, dr.med.,spec.ginekologije in porodništva
Naročanje na hipnoterapijo od poned. do petka od 7.30 - 8.00 in od 20.00 - 20.30 na GSM 040 799 427