Najdi forum

Naslovnica Forum Duševno zdravje in odnosi Družina Otroci s posebnimi potrebami in dolgotrajno bolni otroci Spremljevalec otroka s posebnimi potrebami v vrtcu ali šoli

Spremljevalec otroka s posebnimi potrebami v vrtcu ali šoli

Mojemu otroku bo z odločbo komisije dodeljen spremljevalec v vrtcu. Zanima me, kdo mora spremlevalca zagotoviti, poiskati. Ali starši, ali zavod za šolstvo ali vrtec in kdo ga financira. Hvala za odgovor

Odgovor na zastavljeno vprašanje staršev poda Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami.

Zakon v 24. členu določa: Z odločbo o usmeritvi prve stopnje se odloči o usmeritvi otroka s posebnimi potrebami v program vzgoje in izobraževanja, ali se z odločbo ugotovi, da usmeritev ni potrebna.

Če se otroka s posebnimi potrebami usmeri, se z odločbo določi:

– program vzgoje in izobraževanja, v katerega se otrok usmerja,
– vrtec, šolo ali zavod, v katerega se otrok vključi,
– datum vključitve v vrtec, šolo ali zavod,

po potrebi pa tudi:

– občasnega ali stalnega spremljevalca za fizično pomoč gibalno oviranemu otroku,

Odločba o usmeritvi, ki jo izda Zavod RS za šolstvo, obvezuje Javni zavod (vrtec) in jo je dolžan izvršiti. Z odločbo lahko po potrebi Zavod določi občasnega ali stalnega spremljevalca, vendar je v praksi slovenskih vrtcev, da to storijo sami. Vrtec je izdano odločbo dolžan izvršiti in torej v primeru, da je z odločbo otroku dodeljen spremljevalec, ga je dolžan zagotoviti.

FINANCIRANJE:

Zakon o vrtcih v 25. členu določa:

Programi predšolske vzgoje se financirajo iz javnih sredstev, sredstev ustanovitelja, plačil staršev ter donacij in drugih virov.

Nadalje 28.a člen določa:

Sredstva za pokrivanje stroškov iz naslova dejavnosti in nalog, potrebnih za izvajanje programa za predšolske otroke, ki niso všteti v ceno programa, vrtcu zagotavlja lokalna skupnost ustanoviteljica (občina).

Spremljevalca torej financira občina, v kateri ima otrok stalno prebivališče. Starši plačajo le ceno programa, v katerega je otrok s posebnimi potrebami vključen, po isti ceni kot za druge enako stare otroke.

Mnenje pripravila:
Neva Starc

Mnenje pregledal:
dr. Rajko Knez

______________________________________________ Zlo na svetu zmaguje takrat, ko dobri ljudje ne ukrepajo.

Pozdravljeni,

mene pa zanima ali imamo starši pravico soodločati pri izbiri spremljevalca za otroka?
V našem primeru so ravnokar objavili razpis pa nikakor ne bi želeli da nam šola sama izbere spremljevalca ampak bi želeli tudi mi sodelovati pri izbiri pravega.

nova
Uredništvo priporoča

Spoštovani!

Podajamo odgovor na zgornje vprašanje.

Vprašanje je nejasno, saj ne vemo, ali želite kot starš otroka sodelovati pri izbiri spremljevalca za otroka v primeru, ko vrtec oziroma šola zaposluje spremljevalca, ali v primeru, ko se v odločbi o usmeritvi za konkretnega otroka določi, kdo bo otrokov spremljevalec? Podana sta odgovora na obe možnosti.

1. Izbira spremljevalca v primeru, ko vrtec oziroma šola zaposluje spremljevalca

Sodelovanje staršev pri izbiri spremljevalca otroka v tem postopku ni mogoče, saj je ustanova pri tem samostojna. Kandidata izberejo na podlagi kriterijev, ki so določeni v zakonu (Zakon o vrtcih, Ur.l. RS, št. 100/2005), in ki so strokovne narave. Iz nobenega predpisa ne izhaja pravica starša do soodločanja pri zaposlitvi spremljevalca, ki bi eventualno lahko bil oziroma bo spremljevalec tudi njegovemu otroku.

2. Izbira spremljevalca v primeru, ko se v odločbi o usmeritvi za konkretnega otroka določi, kdo bo spremljevalec otroka

Odgovor na to vprašanje podaja Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP-1) (Ur.l. RS, št. 58/2011). Komisija za usmerjanje prve stopnje Zavoda Republike Slovenije za šolstvo izda strokovno mnenje o otrokovem stanju (23. člen ZUOPP-1). Na podlagi tega strokovnega mnenja pa Zavod RS za šolstvo izda odločbo o usmeritvi, v kateri se odloči tudi o tem, kdo bo otrokov spremljevalec (30. člen ZUOPP-1). Starši pri izdaji te odločbe neposredno ne morejo sodelovati, lahko pa nanjo vložijo pritožbo (32. člen ZUOPP-1). Če se po dokončnosti odločbe o usmeritvi spremenijo okoliščine, ki vplivajo na ustreznost usmeritve otroka, lahko starši zahtevajo spremembo usmeritve ali predčasno prenehanje veljavnosti odločbe (33. člen ZUOPP-1).

Zamenjavo otrokovega spremljevalca bi starši lahko dosegli tudi s spremembo vzgojno-izobraževalnega zavoda, kar je urejeno v 29. člen ZUOPP-1.

Mnenje pripravil:
Gregor Kumer, član Skupine za pomoč staršem bolnih otrok

Zlatka Markovič, univ. dipl. pravnica Predstavnica Skupine za pomoč staršem bolnih otrok Ustanova Fundacija za pomoč otrokom v sodelovanju s Pravno fakulteto Univerze v Mariboru

Pozdravljeni,

to, kar je napisal naš Gregor, je predpisano iz strokovnega, zakonskega vidika, jaz pa dodajam še praktičnega.

Moje osebne izkušnje s spremljevalcem gibalno oviranega otroka brez odločbe, saj je šlo za edinstven primer obolenja, ki otroku ni omogočil jasne diagnostike, so jasno pokazale, da je sodelovanje starša pri izbiri spremljevalca, ki naj bi v prihodnje spremljal njihovega otroka pri manj in tudi bolj intimnih dejanjih v osnovni šoli ODVISNO OD INDIVIDUALNE ODLOČITVE VODJE – TOREJ RAVNATELJA kot vodje IN STROKOVNE – PEDAGOŠKE ALI SOCIALNE SLUŽBE POSAMEZNE OSNOVNE ŠOLE.

Torej pravice naših otrok niso enake in so odvisne od dobre volje ter modrosti enega ali več posameznikov posamezne O.Š. – tako je v praksi. Še vedno se pri pisanju zakonov premalo upošteva mnenja ter vloge staršev oz. skrbnikov, ki najbolj poznajo svojega otroka, s tem pa daje nehvaležno vlogo tudi samim šolskim odgovornim uslužbencem, ki nato nosijo na sebi odgovornost za morebitno nepravilno odločitev pri izbiri spremljevalca.

Pravilno bi bilo upoštevanje dejstva, da starši najbolje poznajo svojega otroka in njegove potrebe. Upoštevati bi bilo potrebno, še posebej pri intimni pomoči ( WC), tudi spol otroka. Izbira spremljevalca glede na razpolago kadrov je težka tudi zato, ker strokovno področje pri sami izbiri za spremljevalca ni posebej predpisano, saj so že tako na voljo za to delo kadri, ki morda nimajo nikakršnih izkušenj in ne potrebnega znanja oz. kvalifikacije ( saj ni točno predpisana) za opravljanje dela spremljevalca in tako je tudi sama prisotnost staršev pri izbiri le tega lahko nedoločna, saj tako starši kot strokovni delavci šole posameznikov, ki so se javili na razpis ne poznajo od prej in se lahko tako eni kot drugi ob izboru glede na prvi vtis in podatke o preteklih izkušnjah, zmotijo. Vendar so tu starši na boljšem od šolskih uslužbencev, saj le ti, poznajo vsaj svojega otroka, med tem, ko delavci šole oz. ravnatelj morda ne pozna dovolj dobro ne enega , ne drugega. Gre pa tudi za to, kaj kot starš čutiš ob srečanju s posameznim kandidatom, starši pa glede na to, da poznajo svojega otroka znajo vsekakor tudi postaviti ob izboru bolj usmerjena in prava vprašanja, s katerimi lažje presodijo ali je oseba prava za spremstvo njihovega otroka ali ni, namreč šolska strokovna služba in ravnatelj, ki izbirajo med kandidati, ne poznajo natančnih razmer in stanja ne pri otroku. Včasih so pomembnejše izkušnje iz vsakdanjega življenja, ki jih bolje poznajo starši, kot pa strokovnjaki, ki so ali napisali prilagoditve ali pa podali strokovne informacije, saj tudi oni ni nujno, da so upoštevali izkušnje in vedenje staršev in so morda videli otroka le v minutah ob svojem delu ter ne, kako funkcionira le ta v vsakdanjem življenju.

Sama menim, da je najboljši sistem takšen, da ravnatelj posamezne osnovne šole skupaj s strokovno službo naredi ožji izbor med kandidati in po ožjem izboru povabi šola k izboru končnega spremljevalca tudi starše skupaj z otrokom, katerega spremljevalca se izbira. Nato se naredi z vsakim izmed kandidatov ( v ožji izbor se jih določi 3 do 5) nekaj minutni individualni razgovor, kjer tudi starša lahko postavita svoja vprašanja in se nato brez prisotnosti kandidatov po razgovoru z vsemi ravnatelj ( običajno) skupaj s starši odloči, kdo izmed kandidatov je izbran, s tem, da ravnatelj upošteva tudi mnenje staršev. Kot sem rekla, starši najbolje poznajo svojega otroka in to ni zanemarljivo dejstvo. Ravnateljeva dolžnost oz. dolžnost šole je, da presoja, koliko je posameznik primeren, zanesljiv in odgovoren glede na podatke iz pretekle biografije, na starših pa je presoja o strokovni usposobljenosti kandidata za spremljevalca, o zavedanju etičnih normativov, človečnosti, pa seveda o razumevanju individualnih potreb otroka. Morda bodo starše zanimale tudi zmožnosti hitrih reakcij ob stiski otroka. Ob takih prilikah se posebnega zdravstvenega znanja kandidata ne more zahtevati, se pa lahko preveri, do katere mere se je za nekatere stvari pripravljen podučiti.

Predvsem pa gre za res odgovorno delo tudi na moralnem področju, saj je to, kako se bo otrok vključil v šolsko okolje in med sovrstnike, kako se bo tam počutil, odvisno tudi od spremljevalca. Če le ta otroku ne zna pravilno pomagati pri vključevanju v vsakdanjik, je tak otrok na koncu lahko zelo osamljen, narobe razumljen, otroci ga vidijo kot drugačnega, ne vključijo ga v svoje ožje okolje in to lahko vodi v velike stiske še posebej z leti, ko otrok odrašča in se vse bolj zaveda svoje drugačnosti. Otroku mora dati določen košček svobode, ob tem pa mu stati ob strani in bdeti nad njim, mu pomagati. A starejši kot je otrok, čim manj opazna ta pomoč mora biti. Nikakor ni vseeno, kdo je otrokov spremljevalec in če bi jaz osebno bila na položaju, da ga moram izbrati za otroka, o katerem dejansko vem precej premalo, bi se ne mogla izogniti tesnemu sodelovanju pri tej odločitvi s starši, ne glede na to, da zakonodaja tega od mene ne zahteva. Tako bi bilo manj možnosti, da zgrešim. Kaj pomeni menjava spremljevalcev za otroka, se težko opiše, namreč spremljevalec postane dober in krepi svojo odličnost v tem, globlje gledano, precej odgovornem delu, šele z leti. Z leti vse bolj pozna otroka, njegove potrebe, njegove zmožnosti, z otrokom in tudi družino se lahko tudi precej naveže in je dejansko podaljšana roka staršev in nepogrešljiv pomočnik, ki pripomore k prijetnejšemu in učinkovitejšemu vklapljanju otroka v tako izobraževalno kot tudi splošno življenjsko socialno okolje, ob napačni izbiri pa lahko otroku povzroči tudi nepopravljive ali težko popravljive posledice.

Ker sem pričela z osebnimi izkušnjami, z njimi lahko tudi končam. Sama sem imela možnost sodelovanja pri izboru in to brez odločbe, ravnateljica je bila enkraten človek, modra ženska, zavedala se je vloge staršev, cenila je predloge mene in moža, upoštevala je najino poznavanje otroka. Pri prvem izboru nisva sodelovala. Izbor spremljevalca je bil speljan brez najinega sodelovanja in žal napačen. Šola je prvič izbirala brez najinega sodelovanja zato, ker nas ni hotela dodatno obremenjevati. Ko pa se spremstvo ni obneslo, saj ni trajalo niti eno leto in je spremljevalka kar pustila to delo in si našla drugo, bolj plačano ( kot, da je otrok neka lutka brez čustev), se je ravnateljica odločila, da bi morda manj zgrešili, če spremljevalca izbiramo skupaj. Torej, v drugo, ko sva z možem sodelovala pri izbiri kandidata, pa je spremstvo trajalo leta in se je odnos precej poglobil. Še danes bi ravnateljica zagotovo vedela povedati, da sva kot starša otroka kandidatom znala postaviti vprašanja, ki so zelo pomembna, vendar jih ona ne bi nikoli zastavila.

Torej, ker gre za pomemben del otrokovega napredka, je vsekakor sodelovanje staršev pri izboru spremljevalca, ne glede na zakonodajo, ampak iz preprosto človeškega in odgovornega vidika nujno in odgovorna oseba, bi ga ne le sprejela, temveč sama predlagala. Jaz sem sodelovala pri izboru pred desetimi leti, zato bi danes z napredkom moralo biti veliko laže in bolj jasno, da brez takšnega sodelovanja v dobrobit otroka, ne gre. Šolski strokovni delavci pa bi se morali zavedati, da je pot do prave pomoči otroku vselej bolj učinkovita, če je izvedena v sodelovanju s starši. Pot do njega je preko njih. In njihova vloga v otrokovem življenju, njihova mnenja, opažanja, znanja, so vse premalo upoštevana in cenjena.

Res je, da imamo starše različnih nazorov, značajev, eni so bolj, drugi manj podučeni, eni so odgovorni bolj, drugi manj, eni bolj, drugi manj skrbni. Si pa vsi zaslužijo vsaj eno priložnost.

______________________________________________ Zlo na svetu zmaguje takrat, ko dobri ljudje ne ukrepajo.

Najlepša hvala za izčrpne odgovore.
Naš otrok se je z novim šolskim letom vključil v 1. razred. Ker na šoli niso imeli spremljevalke so objavili razpis, na katerega se je prijavilo baje kar precej kandidatov vendar pa je izbor naredila ravnateljica skupaj z socialno delavko. Za mnenje nas niso vprašali, le ko so izbrali so nam novo spremeljevalko samo predstavili. Ne morem se znebiti občutka da je bil izbor pristranski saj je bila izbrana spremljevalka pred tem zaposlena v podjetju ki je last ravnateljičinega moža.

Mogoče ji delamo krivico in bo res prava oseba za našega otroka a vseeno bi se mi zdelo najmanj moralno korektno da smo starši vključeni vsaj v končni izbor.

Ja, pa še nekaj imam pomisleke. Ženska spremljevalka za otroka moškega spola.
Kako pa bo otrok sprejemal ko bo malce odrasel pa ga bo na WC peljala ženska?

Pozdravljena ponovno, spoštovana Elanino,

kot sem že napisala, citiram; ¨Upoštevati bi bilo potrebno, še posebej pri intimni pomoči ( WC), tudi spol otroka.¨, ostajam enakega mnenja. Danes sem izkoristila priliko, ko sem bila ravno med otroci in jih povprašala, kako bi se počutili, če bi morali sprejeti pomoč na WC-ju, ker sami ne bi zmogli opraviti vseh opravil, iz strani nasprotnega spola. Vsi otroci, tako deklice kot dečka ( bila sta le 2) so bili enotni, da to pa res ne. Torej, morebiti je bilo iz strani dečkov nekaj zadržkov, ker so deklice nekoliko pogumnejše že pri samem odgovarjanju, ampak vsi bi se počutili nelagodno pri tem. Kot sem videla, je naša Zlatka že podala članom skupine v nadaljnjo preiskavo, če morebiti obstaja kje kak člen, na katerega bi se lahko nanašal vaš ugovor glede spola in se vam zagotovo kmalu javijo.

Sama menim, da ga ni, to pa verjetno zato, ker so na to enostavno pozabili ali pa vzeli za samoumevno, da bodo seveda odgovorni na te stvari pomislili. Spremljevalka pač ni mamica, pa tudi ne medicinska sestra, ki morebiti skrbi za pomoč pri potrebi v bolnišnični oskrbi. Tudi pogled iz strani sovrstnikov na to, da bo sinu pomagala na WC-ju spremljevalka in ne spremljevalce, ko gre vendarle za fantka, je lahko nerazumen in celo na koncu zbadljiv, še posebej, ker so dan današnji otroci kar precej drugačni, kot so bili včasih.

Če drugega ne, predlagam, da se o teh pomislekih resno pogovorite z ravnateljico in ob prvih zadregah vašega sina, prosite za zamenjavo. Zaradi vašega otroka in za pomoč vašemu otroku ter ne šoli, prejema spremljevalec plačilo in zato menim, da imate pravico, da ste z njim zadovoljni. To je seveda cilj in tisti, ki spremljevalca krije, mora vsekakor tudi biti o vašem nezadovoljstvu obveščen. zato predlagam, da v kolikor v šoli ne bodo nič ukrenili, da se obrnete naprej na plačnika spremljevalca, kdo v vašem primeru to je, pa se pozanimajte, Pri nas je to bilo MŠŠ

______________________________________________ Zlo na svetu zmaguje takrat, ko dobri ljudje ne ukrepajo.

Spoštovani!

Na Vaše dodatno vprašanje Vam podajamo kratko pojasnilo.

Kot je predvidevala ga. Olga, določila o tem, da bi pri izbiri spremljevalca za otroka s posebnimi potrebami upoštevali tudi spol otroka, žal, nismo našli. V Zakonu o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP, Ur. l. RS, št. 54/2000), pa tudi v nobenem drugem predpisu, ni nikjer navedeno, da bi spremeljevalca določali glede na spol otroka. Največ, kar lahko kot starši otroka naredite, je to, da skušate o tem doseči dogovor z vodstvom vrtca oziroma šole.

Odgovor pripravil:
Gregor Kumer, član Skupine za pomoč staršem bolnih otrok

Zlatka Markovič, univ. dipl. pravnica Predstavnica Skupine za pomoč staršem bolnih otrok Ustanova Fundacija za pomoč otrokom v sodelovanju s Pravno fakulteto Univerze v Mariboru

Pozdravljeni,

tudi mojemu sinu je bil z odločbo dodeljen stalni spremljevalec v vrtcu.Sicer sem ravnateljici izrazila željo po prisotnosti pri izbri le-tega,vendar je dejala,da za to ni zakonske podlage.

Kaj lahko storim, če s spremljevalcem nisem zadovoljna? Namreč tudi jaz imam občutek,da je bil izbor pristranski(pač živimo v majhnem kraju).

Zanima me tudi kakšna je običajno starost spremljevalcev gibalno oviranega otroka v vrtcu (ali pač to ne igra nobene vloge,čeprav se to delo razlikuje od dela spremljevalca,ko je otrok že enkrat v šoli, ).

Hvala za odgovor.
mami

Pozdravljeni,
zanimajo me naloge spremljevalca gibalno oviranemu otroku v vrtcu. Deklica ima skoliozo, v letošnjem letu je napredovala tako, da hodi brez stojke oz. kakršnega koli drugega pripomočka. Seveda daljših sprehodov še ne zmore, zato ji je spremljevalka še vedno potrebna. Med časom, ko je v vrtcu, deklica obiskuje tudi fizioterapijo. Zaradi težkih domačih razmer je deklico nekajkrat spremljala tudi spremljevalka. Zaplete pa se pri povrnitvi prevoznih stroškov, saj se fizioterapija izvaja v kraju, ki je od kraja vrtca oddaljen 10 km. Ali je mogoče, da bi se spremljevalki stroški povrnili ali spremstvo izven vrtca na terapije ni v njeni pristojnosti in je samo znak njene dobre volje? Na koga se obrniti?
Drugo vprašanje pa je, kaj je naloga spremljevalke, kadar deklica zboli in je odsotna. Ali ji delo razporedi ravnatelj vrtca in je pač tisti dan pomočnica vzgojiteljice v neki drugi skupini, kjer se pojavi potreba?
Svetovalna delavka se je letos prvič “srečala” s profilom spremljevalca, tudi sama kot mlada defektologinja nimam s tem izkušenj zato sva obe kar malo v zadregi kako in kaj.
Hvala za odgovor in lep dan.
Pika

Pozdravljeni!

Podajamo odgovor na vprašanje avtorja 1977gc.

Odgovor na Vaše vprašanje deloma najdete že v našem odgovoru z dne 5.9.2011 pod isto temo. Kljub temu na tem mestu navajamo:

Pri odgovoru na vprašanje, ali lahko starši sodelujejo pri izbiri spremljevalca za otroka v vrtcu, je potrebno razlikovati dve možnosti. Postopek, ko vrtec oziroma šola zaposluje spremljevalca ter postopek, ko se v odločbi o usmeritvi določi, kdo bo otrokov spremljevalec – za slednji postopek je glede na vaše navedbe šlo v Vašem primeru.

Komisija za usmerjanje prve stopnje izda strokovno mnenje o otrokovem stanju (21. člen Zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami, Uradni list RS, št. 54/2000). Na podlagi tega strokovnega mnenja pa šolska uprava izda odločbo o usmeritvi, v kateri se odloči tudi o tem, kdo bo otrokov spremljevalec (23. in 24. člen ZUOPP). Starši pri izdaji te odločbe ne morejo sodelovati, lahko pa nanjo vložijo pritožbo (23. člen ZUOPP). Če se po dokončnosti odločbe o usmeritvi spremenijo okoliščine, ki vplivajo na ustreznost usmeritve otroka, lahko starši zahtevajo spremembo usmeritve ali predčasno prenehanje veljavnosti odločbe (32. člen ZUOPP).

Na vprašanje o običajni starosti spremljevalcev gibalno oviranih otrok v vrtcu podajamo odgovor, da se o tem ne vodi statistika prav tako podatki o tem niso nikjer zabeleženi.

Odgovor pripravil:
Gregor Kumer, član Skupine za pomoč staršem bolnih otrok,
Ustanove – Fundacije za pomoč otrokom

Zlatka Markovič, univ. dipl. pravnica Predstavnica Skupine za pomoč staršem bolnih otrok Ustanova Fundacija za pomoč otrokom v sodelovanju s Pravno fakulteto Univerze v Mariboru

Spoštovani!

Podajamo odgovor na vprašanje avtorice ‘defektologinje’.

Institut spremljevalca gibalno oviranega otroka (v nadaljevanju spremljevalca) ureja Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (Uradni list RS 54/2000 in spremembe), vendar pa nalog spremljevalca natančno ne opredeljuje.

Podrobnejši opis del in nalog spremljevalca smo dobili z Zveze Sonček, pripravljen pa je bil s strani Zavoda za usposabljanje invalidne mladine Kamnik (Center za izobraževanje, rehabilitacijo in usposabljanje Kamnik ali krajše CIRIUS). Zavod je na podlagi opisa del in nalog, ki jih je leta 2000 opredelila komisija (sestavljena iz predstavnikov Ministrstva za šolstvo in šport, Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve, takratnega Urada za invalide, takratnega Zavoda za usposabljanje invalidne mladine Kamnik in Zveze Sonček), podrobneje opredelil opis del in nalog spremljevalca.

Iz opisa izhaja naslednje:

Naloge, vezane na pomoč pri gibanju, so:
– prevzem otroka, fizična pomoč pri prihodu in odhodu iz šole (spremljevalec ne sme biti voznik osebnega avtomobila, lahko je le spremljevalec. Upoštevajo se navodila v šolski zakonodaji in zakonodaji s področja varnosti in o prevozih otrok);
– namestitev in prilagoditev otroka (nameščanje na stol, tricikel, hodulje, bergle, voziček, dvigovanje, prenašanje, prelaganje, posedanje, vstajanje, spremljanje, pomoč pri hoji,…);
– namestitev in prilagoditev delovnega okolja (miza, stol, delovni pripomočki,…).
– fizična pomoč pri vključevanju na področja dejavnosti v šoli: gibanje, umetnost in okolje;
– pomoč pri uporabi raznih pripomočkov.

Naloge, vezane na pomoč pri osnovnih življenjskih aktivnostih, so:
– pomoč pri osebni higieni;
– slačenje, oblačenje, obuvanje;
– pomoč pri izločanju in odvajanju;
– pomoč pri hranjenju in pitju;
– pomoč pri aplikaciji zdravil po navodilih in pomoč pri izvajanju drugih terapij.

Naloge, vezane na neposredno vzgojno delo, so:
– priprava pripomočkov za vzgojno delo področja dejavnosti: gibanje, umetnost in okolje;
– pomoč pri uporabi računalnika;
– pomoč pri pripravi didaktičnih pripomočkov.

Ostale naloge pa so:
– v primeru bolezni otroka ali daljše odsotnosti vzdržuje stik z vrtcem, obiskuje otroka v bolnišnici ali na domu;
– sodeluje pri različnih dejavnostih, v katere je v okviru vrtca vključen ta otrok;
– v kolikor se otrok v času počitnic udeleži organiziranih oblik preživljanja prostega časa (tabor, letovanje), ga lahko po predhodnem dogovoru spremlja spremljevalec;
– po dogovoru lahko spremljevalec občasno v prostem času spremlja otroka na razne dejavnosti;
– sodeluje in se povezuje s pedagoškimi ter svetovalnimi delavci in starši, je enakovreden član timskih sestankov;
– redno se izobražuje in usposablja, kar omogoča kvalitetno, etično ter odgovorno opravljanje dela.

Za dopolnitev svojih delovnih obveznosti oz. v času odsotnosti otroka lahko spremljevalec opravlja tudi naslednja dela, in sicer:
– pomoč pri jutranjem varstvu;
– pomoč in sodelovanje pri različnih dejavnostih;
– pomoč in izvajanje počitniškega varstva;
– spremstvo za druge otroke;
– po dogovoru lahko občasno v prostem času spremlja otroke na razne dejavnosti.

Dela, ki ne sodijo v krog spremljevalca gibalno oviranega otroka, so:
– nadomeščanje vzgojiteljev in drugih strokovnih delavcev;
– izvajanje prevoza otrok;
– izvajanje varstva in nege a domu;
– izvajanje učne pomoči otroku.

Iz navedenega izhaja, da prevoz otroka na fizioterapijo med časom, ko je otrok v vrtcu, ne sodi med naloge spremljevalca, zato do povrnitve potnih stroškov spremljevalec, žal, ne bo upravičen. V primeru, da je s strani delodajalca (v tem primeru vrtca) spremstvo otroka na fizioterapijo opredeljeno kot usposabljanje spremljevalca za opravljanje dela – pravilnega rokovanja z otrokom, pa se spremljevalcu potni stroški lahko povrnejo, vendar le za čas usposabljanja (gre torej za napotitev s strani vrtca). Svetovalna delavka v vrtcu se lahko v primeru morebitnih nejasnostih obrne neposredno na Ministrstvo za šolstvo in šport.

Odgovor pripravila:
Tjaša Šercer, članica Skupine za pomoč staršem bolnih otrok,
Ustanove – Fundacije za pomoč otrokom

Zlatka Markovič, univ. dipl. pravnica Predstavnica Skupine za pomoč staršem bolnih otrok Ustanova Fundacija za pomoč otrokom v sodelovanju s Pravno fakulteto Univerze v Mariboru

Spoštovani!

Jaz bi tule v odgovoru 1977gc dodala le to, da se v praksi lepo kažejo številne pomanjkljivosti zakonodaje, katere bomo skušali spraviti v neko sklenjeno obliko, razmislili o predlogih popravkov, sprememb, da bi težka obdobja staršev zaradi bolezni vaših sončkov vsaj malce olajšali. To je naša želja, naš cilj, kajti le tako, če boste seznanjali s težavami, s katerimi se srečujete, našo pravno skupino, bomo lahko učinkoviteje pomagali.

Ker je to izjemno zahtevna naloga in pomanjkljivosti je res zelo veliko, potrebujemo čas, v katerem ne moremo obljubiti, da bomo lahko pomagali vam ( čeprav na vašo želo lahko pokličemo v vrtec tudi iz fundacije ter zaprosimo za razumevanje in se pogovorimo o zakonskih pomanjkljivostih, ki so dejansko v nekaterih primerih zelo neugodne za otroka in starše), bomo pa se potrudili, da bomo kolikor je mogoče zmanjšali brezna zakonodaje z našimi pozivi ter predlogi, da bo vsaj to, da ste nas seznanili z vašo težavo in da ste opozorili nanjo, dobilo svojo vrednost. Če bi vam le mogli bolj konkretno pomagati, bi vam res radi. Lahko nas kontaktirate na e mail v fundacijo, zgoraj je povezava in lahko rečemo za vas dobro besedo ter skušamo pojasniti skepse, je pa dejstvo, da v vrtcu žal ničesar ne kršijo, razen moralnih vrednot.

______________________________________________ Zlo na svetu zmaguje takrat, ko dobri ljudje ne ukrepajo.

DAN.
Sin je dobil odločbo za stalnega spremljevalca v vrtcu do 1.9.2011. Zdaj čakamo novo. Občina ne želi zagotoviti plače spremljevalcu, ker ni nove odločbe. Ima pravico prekiniti pravice sinu? Kakšne so moje možnosti pritožbe? Če bo odločba pozitivna ali bo kakšna sankcija glede samovoljne prekinitve odločbe? Na Zavodu zagotavljajo, da je po upravnem postopku potrebno spoštovati odločbo do izdaje nove. Kako prepričati financerja?
Hvala, Tamara

Spoštovani!

Podajamo odgovor na Vaše vprašanje.

O usmeritvi otrok s posebnimi potrebami v program vzgoje oziroma izobraževanja odloča Zavod Republike Slovenije za šolstvo (v nadaljnjem besedilu: zavod) na podlagi predhodnega mnenja komisije za usmerjanje prve stopnje (v nadaljnjem besedilu: komisija).

Za odgovor na Vaše vprašanje je relevanten 31. člen Zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP-UPB1, Ur. l. RS, št. 3/2007 z dne 12. 1. 2007 s spremembami in dopolnitvami), ki določa, da, če komisija meni, da je potrebno ustreznost usmeritve v program vzgoje in izobraževanja preveriti, v strokovnem mnenju določi rok za preverjanje ustreznosti, ki ne sme biti krajši od enega leta in ne daljši od petih let. Če je rok preverjanja ustreznosti usmeritve v odločbi o usmeritvi določen, jo zavod na podlagi mnenja, ki ga pripravi vrtec, v katerega je otrok vključen, in mnenja komisije za usmerjanje, preveri. Če zavod na podlagi mnenja, ki ga pripravi vrtec, v katerega je otrok vključen, in mnenja komisije za usmerjanje ugotovi, da je usmeritev ustrezna, jo potrdi. Če ugotovi, da usmeritev ni ustrezna, jo spremeni. V praksi to pomeni, da komisija lahko določi rok za preverjanje ustreznosti odločbe, ali pa tudi ne. Rok določi takrat, ko je komisija mnenja, da se otrokove potrebe lahko spremenijo, tako je tudi v Vašem primeru. Nova odločba se izda v povprečju od 3 do 6 mesecev od roka določenega v odločbi, odvisno od števila postopkov pri posameznem zavodu.

ZUOPP-UPB1 v 20. členu določa, da se za odločanje v postopkih usmerjanja v programe vzgoje in izobraževanja uporabljajo določbe zakona, ki ureja splošni upravni postopek, če s tem zakonom ni drugače določeno. Zakon, ki ureja splošni upravni postopek je Zakon o splošnem upravnem postopku (ZUP-UPB2, Ur. l. RS, št. 24/2006 z dne 7. 3. 2006 s spremembami in dopolnitvami).

Rok v odločbi o usmeritvi je tako imenovani instrukcijski rok, ki je podvrsta procesnega roka. Instrukcijski rok predstavlja le navodilo organu, da naj v določenem času opravi procesno dejanje ter v primeru zamude za organ in stranko načeloma ne nastanejo škodljive posledice. Namen določitve instrukcijskih rokov je, da se zagotovi učinkovito uresničevanje pravic in obveznosti, o katerih odločajo upravni organi. Odločba, ki jo je zavod izdal, je formalnopravno v veljavi, saj je vezana na instrukcijski rok, ki pa za organ ni zavezujoč in ne predstavlja roka, na podlagi katerega bi lahko neke pravice ugasnile. Kršitev tega roka torej nima neposrednih pravnih posledic. Odločba je formalnopravno veljavna tako dolgo, dokler ne bo izdana odločba, ki bo nadomestila obstoječo.

Podlaga za financiranje spremljevalca je odločba zavoda. Občina je dolžna spoštovati odločbo, saj je ta veljavna in sploh ni prenehala veljati, zato je dolžna financirati spremljevalca do izdaje nove odločbe. Če bo tudi nova odločba pozitivna oziroma bo otroku dodeljen spremljevalec, se financiranje neprekinjeno nadaljuje na podlagi nove odločbe. Pritožba na staro veljavno odločbo ni mogoča, mogoča pa bo pritožba na novo odločbo. ZUOPP-UPB1 v 25. členu določa, da zoper odločbo o usmeritvi lahko v roku 15 dni od njene vročitve starši, zase pa tudi mlajša polnoletna oseba, vložijo pritožbo. O pritožbi odloča minister, pristojen za šolstvo, na podlagi strokovnega mnenja komisije za usmerjanje druge stopnje. Strokovno mnenje komisije za usmerjanje druge stopnje ni potrebno, če je pritožba vložena zaradi napačno uporabljenega materialnega predpisa, če tak predpis sploh ni bil uporabljen ali kadar gre za pritožbo zaradi kršitev postopka.

V kolikor nastopijo težave pri izpolnjevanju obveznosti glede financiranja spremljevalca s strani občine, se je potrebno obrniti na pristojno enoto zavoda ter jih pisno v obliki dopisa prositi za izdajo potrdila o veljavnosti stare odločbe. Nato zavod izda potrdilo, ki potrjuje, da stara odločba velja do izdaje nove in je tako podlaga za uveljavitev pravic, v Vašem primeru za plačilo spremljevalca. Obstoječa odločba za Vas predstavlja izvršilni naslov, in v kolikor bi bila enostransko odpovedana, ne da bi se pri tem postopalo po zgoraj opisanem postopku, lahko za čas do veljavnosti nove odločbe, če bo ta negativna, zahtevate povrnitev škode.

Odgovor pripravil:
Aleš Potočnik,
član Skupine za pomoč staršem bolnih otrok

Ustanova Fundacija za pomoč otrokom v sodelovanju s Pravno fakulteto Univerze v Mariboru

Zlatka Markovič, univ. dipl. pravnica Predstavnica Skupine za pomoč staršem bolnih otrok Ustanova Fundacija za pomoč otrokom v sodelovanju s Pravno fakulteto Univerze v Mariboru

Pozdravljeni,

moja deklica ima stalnega spremljevalca od vrtca, do sedaj ko je končala 6 razred. Sedaj je šola našega spremljevalca odpustila in deklici določila drugega, ki je otroka, katerega je spremljal izgubil, zaradi menjave šole. Zanima me ali kot starši ne moremo nič vplivat, da bi spremljevalka ostala saj je zelo aktivna, ogromno znanja in pripomočkov je prinesla na šolo za otroke, da lažje delajo.

Pozdravljeni!

Moj otrok ima dodeljenega spremljevalca zaradi motnje avtističnega spektra, ki mu pomaga pri fizičnih ovirah kakor tudi pri vljučevanjiu v aktivnosti. S spremljevalcem sva zadovoljna, moti pa nas kako obravnava to pomoč vodstvo vrtca. Slišali smo namreč iz več virov, da spremljevalec opravlja tudi dolžnosti pomočnice (celo v drugih skupinah, ko je otrok prisoten v vrtcu), nadomeščanj odsotnih delavcev, itn. Dejansko ne vemo koliko časa preživi z najinim otrokom in koliko časa ‘krpa luknje’. To se nam ne zdi nikakor prav, ker je otrok na ta način prikrajšan pomoči, ki mu pripada po zakonu in ki jo plača občina – ne vrtec! Kako lahko ukrepamo?

Drugo vprašanje se nanaša na koriščenje dopusta s strani spremljevalca. Pred kratkem sva namreč ugotovila, da je spremljevalec na daljšem “prisiljnem’ dopustu, kamor ga je poslala ravnateljica (brez naše vednosti), saj pol bojo koristile dopust druge vzgojiteljice. Na naše vprašanje, kaj ima to veze, saj je spremljevalka zaposlena za najinega otroka in njen dopust ne bi smel sploh vplivati na koriščenje dopusta s strani drugih zaposlenih, nam niso znali odgovoriti. Na ta način so nam onemogočili usklajenje dopustov, ki bi najbolj koristilo otroku.

Hvala za odgovor in lep pozdrav.

Lepo pozdravljeni!

Vaša izkušnja nikakor ni osamljena, takšna je stalna praksa glede pomočnikov v Osnovnih Šolah, to pa predvsem zato, ker šole nimajo dovolj denarja, da bi zadovoljile svoje potrebe in takole malo pokrpajo z zaposlenimi spremljevalci na račun otrok s posebnimi potrebami. Žal. Vse se prične in neha pri denarju. Nikakor pa šole to ne izkoriščajo na način, da bi bil vaš otrok kako ogrožen, zagotovo poskrbijo zanj in spremljevalca pokoristijo takrat, ko smatrajo, da ga vaš otrok ne potrebuje ali ga dejansko ne potrebuje, kajti vsak spremljevalec – ki spremlja seveda gibalno oviranega otroka, je plačan za opravljanje dela za določeno število ur.

Ali je tako prav? To vsak vidi in presoja po svoje. Vsekakor je spremljevalec namenjen spremstvu otroka, za to je tudi plačan na račun vašega otroka in pomoč vašemu otroku je njegova edin naloga. Najprej svetujem, da se glede tega odprto pogovorite z ravnateljico/ravnateljem šole. Ta je odgovoren za delo spremljevalca. V kolikor vidite, da se ne da, poiščite možnost pomoči mediatorja, ki bo vam in predstavniku šole urediti to neskladje interesov. v kolikor pa tudi za to ne bo interesa iz strani šole, vam ostane tudi sledeče;

V kolikor lahko zberete vidne dokaze, da je spremljevalec vašega otroka poleg njegove osnovne in edine naloge, le to zanemaril, da je počel nekaj drugega, med tem, ko je bil vaš otrok na škodi, lepo te dokaze zberite in jih pošljite šolski inšpekciji ter plačniku spremljevalca vašega otroka. Podajte uradno pritožbo. ne mislite ne to, koliko škode lahko to prinese vašemu otroku, kajti na žalost je praksa takšna, da tisti, ki so tiho, kljub temu, da vedo, da je njihov otrok na škodi, ne le, ostanejo na škodi, temveč se ta zloraba lahko le še poglablja.

V vsakem primeru bo za vašega otroka bolje poskrbljeno, če boste razrešili stisko, ki jo vidite in doživljate kot starš. Najbolje je seveda zlepa in še posebej pedagoški delavci, ki veliko časa preživijo prav z odraščajočo populacijo, ki se uči in potrebuje vzgled, bi morali biti dojemljivi za razgovor in podajo pojasnil pri vsem, kar vas bega. Seveda tehtnih, da jih lahko razumete in sprejmete. V kolikor niso, niso upravičeni opravljati delo učitelja in profesorja. Zavedam se, da so to težke besede, vendar tako je moje mnenje.
Noben čas, ki se ga posveti staru v stiski zaradi otroka, ni izgubljen čas, menim, da moramo biti še prav posebej ponosni na močne starše, ki se borijo za to, da za svoje otroke poskrbijo kolikor dobro je mogoče, saj so le ti naša skupna prihodnost. Na žalost je v praksi tako, da so otrokove možnosti in pravice na nacionalni ravni kljub enaki zakonodaji prepogosto odvisne od posameznih uradnikov. In ne smemo pozabiti, vsi uradniki so plačani iz skupne malhe državljanov zato, da nam pomagajo in da strokovno opravijo svoje delo na naš skupni račun. Tega se pogosto starši in državljani premalo zavedamo.

Odgovor na vaše drugo vprašanje pa je nekoliko težji….kljub temu, da je spremljevalec vašega otroka namenjen spremstvu vašega otroka, gre za kolektivni dogovor glede usklajevanja dopustov zaposlenih v vrtcu, kar spremljevalec vašega otroka tudi je. Iz tega naslova bi bilo potrebno poznati kolektivne pogodbe in pogoje, ki so v njih navedeni. V vsakem primeru je moral zavod zagotoviti vašemu otroku varno bivanje in vso pomoč ter spremljevalca nadomestiti z enako kakovostnim kadrom, ki je vašemu otroku ponudil varno bivanje in varstvo.

Tako morda pravno gledano ni prišlo do nobene kršitve. Drugo pa je moralna plat zgodbe. Skupni interes staršev in zavoda je, da se dobro razumejo v prid otroka. za to je potrebna korektna komunikacija, usklajevanje in obveščanje – seveda pravočasno. to se pričakuje tako od vas, kot od zaposlenih v zavodu. V kolikor tega ni, je moj ponoven predlog mediacija, ki jo lahko izpeljemo strokovno za vas, da se uredijo vsa nesoglasja in da skupaj z VVZ sklenete dogovore za nadaljnje sodelovanje, ki so lahko pisni in so smernica, za lepše sodelovanje v prihodnje, za vaš mir in njihovo veselje z urejenimi nesoglasji. Na svetu smo, da si lajšamo tegobe, ne da grenimo drug drugemu življenje. Veliko nesoglasij izhaja iz dejstva, da se ljudje pogosto ne znamo ali nimamo časa pogovarjati, ali se nam mudi, imamo slab da, se nam ne ljubi. Dobra komunikacija, kjer dva dejansko slišita drug drugega, kjer vsak nekoliko popusti v svojih načelih in se potrudi razumeti drugo stran in ji prisluhne z željo po razumevanju situacije, razreši mnoge situacije in vnese mir v srca obeh strani.

Torej, razmislite morda o tem, da bi uporabili strokovnjaka za pogovor in smernice za naprej, kar bo najbolje za vas, vašega otroka in za zavod. Za vašega sonček bo skozi prijazno, pa vseeno načelno komunikacijo, zagotovo kakovostno in lepo poskrbljeno.

V kolikor se odločite, pokličite na 051 480 535.

Vse dobro in uporabite pravo komunikacijo ter zahtevajte, da se vam prisluhne, predvsem pa se ne bojte obelodaniti vse vaše pomisleke in stiske v vezi spremljevalca s ključnimi osebami, ki vam pri tem lahko pomagajo. .

______________________________________________ Zlo na svetu zmaguje takrat, ko dobri ljudje ne ukrepajo.

Pozdravljeni

Imam vprašanje glede spremljevalke v vrtcu.In sicer,če je upravičena spremljat mojega otroka na fizioterapijo,del.terapijo in logopedu v dop.času ko je otrok v vrtcu.
Namreč ravnatelj oš in vrtca trdi da je zaposlena 8 ur v vrtcu in da je ne more spremljat.Jaz jo vozim 3x na teden na razne terapije in bi se vozila z nama.
Kaj lahko dosežem glede tega?Se obrnem na ministrstvo za šolo?

Hvala za odgovore.

Lp,mamica

Spoštovani!

Sem spremljevalka gibalno oviranega otroka v vrtcu, ki je iz zdravstvenih razlogov veliko odsoten (tudi po več mesecev skupaj). V tem času me v vrtcu uporabijo za nadomeščanje bolnišk in drugih odsotnosti kadra, kar pomeni da veliko časa opravljam delo pomočnice vzgojiteljice.

Kot socialni pedagog moram opraviti še strokovni izpit, za katerega potrebujem določeno število ur. K naboru le teh se delo spremljevalca ne šteje, saj smo tehnični kader. Iz ministrstva so mi odgovorili, da bi mi lahko pomagal le dodaten člen v pogodbi, ki bi opredelil, da lahko ob odsotnosti otroka opravljam tudi strokovno delo.

Zanima me, ali je komu že uspelo na takšen način dobiti zadostno število ur za strokovni izpit? V vrtcu sem to že predlagala, vendar so me zavrnili, saj naj bi me morali potemtakem tudi več plačati. Ali to drži? Ima kdo kakšen nasvet/idejo, kaj se da storiti?

Že vnaprej se zahvaljujem za odgovor.

New Report

Close