Med.Over.Net

Izgorelost

Burn out sindrom, izgorelost zaradi dela, adrenalni zlom, anksioznost in depresija v povezavi z izgorelostjo in zdravljenje izgorelosti. Kakšni so znaki, kako ukrepati v različnih stopnjah izčrpanosti in o posledicah izgorelosti. Kdo ima predispozicije za izgorelost in o preventivi?

tiščanje v sencah

Default avatar

krpica

Pozdravljeni

prosim vsa za kakšen nasvet pri premagovanju te težave. Ko pridem že malo vznemirjena (prepir z otrokom, delo v službi) me začne tiščati v sencah.

Sem pred meseci že spremenila način prehranjevanja, uvedla gibanje, sproščanje, saj je verjetno vse to posledica stresa oz. izgorelosti...upam le da bo izzvenelo, saj si ne predstavljam vsakdana s tem, niti ga ne želim..

vsak dan imam občutek kepe v trebuhu, kot neke zakrčenosti, ki moti tudi mojo koncentracijo. težave pa imam tudi z nihanjem pritistka in občasnimi slabinami.

Morda kakšen vaš nasvet, uporabna knjiga..
vem da bi mogla spremeniti svoj odzvi na dogodke, tega pa še ne znam. hvala
Default avatar

misa komar

Pozdravljena,

ja, res bi morala spremeniti svoj odnos do posameznih dogodkov. Vse kar ste napisala je res, in to vsakodnevno doživlja množica mater-žena in je eden od tako tipičnih primerov-simptomatike izgorelosti žena-mater.

Seveda je zelo dobro, da ste naredila prve korake v spreminjanju prehranjevalnih navad, potem rednega gibanja in RES REDNEGA VSAKODNEVNEGA SPROŠČANJA. Najbrž ste prebrala že ostale moje odgovore, zato se ne bi rada ponavljala. Samo na kratko:

- to vsakodnevno sproščanje (ali kot 20minutne dihalne vaje, ali meditacije, ali yoga) pomaga vašim možganom, da se "očistijo" vseh tisti dražljajev (možganski cunamiji), ki so jih nabirali tekom dneva (to so vsi ti mobingi iz službe, pa prepiri z otrokom, pa ravno tako neugodno vreme in žarčenja iz okolja,ki jih pa sploh ne moremo spremeniti, ker so del okolja v katerem živimo).

Nič se pa ne bo zgodilo takoj, čez 14 dni. V šolo smo hodili kar nekaj let, da smo se naučili pisati, brati, poštevanke... ENAKO velja z vsemi temi veščinami. Tudi SPROŠČATI MOŽGANE je VEŠČINA, ki pa se je nikoli nismo zavestno učili in nihče nam tega ni večkrat in večkrat do-povedal, pokazal. ZATO je naučiti se te veščine toliko težje, ker ji ne verjamemo čisto (tudi v srednjem veku niso verjeli, da se vsi lahko naučimo brati, pisati, računati..to naj bi se lahko naučili samo fevdalci,duhovščina. Šele z industrijsko revolucijo smo DOJELI- so nas prepričali, da se tega lahko naučimo vsi). ZATO vam res priporočam, ne obupati takoj, dajte si čas - 6 mesecev, in redno vsak dan trenirajte sproščanje (in ko kašen dan "sfalite", nič hudega. To se nam dogaja pri vseh opravilih. A večkrat ko boste ponovila, boljša rutina bo postajala). Tako v bistvu učite svoje možgane, da preusmerjajo svoja navodila. In s tem tvorijo dobre hormone in ne slabih (stresnih). MI SAMI DAJEMO NAVODILA, ali želimo biti zadovoljni, pomirjeni, ali želimo biti besni, otožni. Vsa ta čustva so kombinacija veliko različnih hormonov in peptidov. In od vaših možganov (zavestno daste komando) je odvisno v katero smer se bo razvila tvorba molekul - komunikacija dobrega ali slabega. SAMO, da se tega kontroliranega usmerjanja navodil naučimo, rabimo čas - mesece, leta. V bistvu imamo lahko pod kontrolo svojo srečo, zadovoljstvo, spokojnost, včasih nam uide, a jo lahko ponovno ujamemo. To je dejstvo, ki ga tujina pozna in uči ljudi te veščine obvladovanja že 50 let. Vesoljski programi za astronavte, potem za pilote najsodobnejših letal, posebni specialci,....pa igralci, TV voditelji, javne osebnosti - to so vse ljudje, ki so se naučili obvladovati delovanje svojih možganov (možgani imajo ogromanske potenciale, ki jih mi sploh še ne uporabljamo. Ali veste, da povprečen človek uporablja samo okrog 10% svojih možganskih celic? Poskusite izkoristiti še ene 3% svojega potenciala - samo to se je treba naučiti, tako kot smo se učili poštevanke in pesmic)

Res upam, da bomo v jeseni uspeli izdati knjigo- učbenik, ki bo prvi takšen v slovenskem jeziku (podoben Molecules of Emotions, ki ste jo omenila). Tako, da si bomo lahko prebrali, se spoznali in lahko na-učili zakaj , kaj, kako, glede na biološke procese našega organizma. Prepričana sem, da jo bomo tudi na MedOverNetu predstavili, da bo ljudem dosegljiva in jo boste lahko prebrala.

Ker pa ste energetsko čisto izgorela, ker se vam dan za dnem dogajajo ti stresi, mobingi, obup, negotovost, obupavanje,....in ker vem, da je tako zelo težko delati te prve, začetne korake, ki so en sam velik NAPOR (ali ni tako?), bi vam predlagala, da poskusite s Cellfoodom. V tej začetni fazi bi vam dal tisti energetski zagon, da bi se lahko vaši možgani energetsko uravnotežili. (*spodaj sem vam pripela že večkrat objavljen članek o tem kako naše telo zelo racionalno uporablja svojo energijo - gorivo. Kako pazi, da imajo možgani in hormonske žleze vedno energijo. Ko pa začne zmanjkovati energije, jo možgani s hormonskimi žlezami in imunskim sistemom "ukradejo" ostalim organom. Možgani so tisti organ, ki bo nehal delovati zadnji). Tako bi izzvenela vsa tista vzporedna simptomatika, ki vas spremlja zaradi izgorelosti ( bolečine, zvonjenje, piskanje, tiščanje v glavi, raztresenost, pozabljivost, nervoza, strah, tesnoba in tiščanje v želodcu, prsih,....in še in še).
Potem bi lažje, z več zaupanja, vere v sebe, pozitivizmom premagovala vsakodnevne strese, pa tudi to učenje sproščanja ne bi bilo tako mukotrpno.
Če vas zanima še kaj bolj podrobno, se lahko obrnete na [email protected] (www.cellfood.si), pa vam bom posebej odgovorila na vsa vaša vprašanja.

Verjemite, da vem o čem govorite. Vse te faze smo matere, ki imamo že odrasle otroke, veliko let službe in mobinga v službah , doživele in pustile so nam kar nekaj posledic, ki so za ene bolj usodne za druge malo manj. Zakaj bi delale enake napake, ko pa se da popravljati še pravi čas. Samo verjeti morate, da se da narediti in verjeti morate, da za to potrebujete čas (biološka ura tik-taka po svoje. Čisto vseeno ji je, kaj bi vi rada. Zato, če hočete biti zmagovalka, prisluhnite svoji biološki uri, dovolite ji, da opravi svojo nalogo, da tečejo biokemijski procesi v svojem tempu, vi jo samo usmerjajte v tisto smer, da bo za vas dobra).
Želim vam lep vikend m


*OTRESIMO SE POSLEDIC STRESA!

Vsakodnevni STRESI so največji krivec za kronično pomanjkanje energije in nastajanje odvečnih prostih radikalov, za rušenje energetskega ravnovesja, homeostaze !

Ob stresu nastopi nam vsem tako znana
bolečina v želodcu, plitko dihanje, tesnoba v prsih, panika in nesposobnost spregovoriti prave besede, nezmožnost gibanja, otrplost. STRAH in negotovost!

NAUČIMO SE UPRAVLJATI STRES!
• S stresi živimo ves čas!
• Ne pozabimo na naše dedne zasnove, poglejmo kakšni so bili naši starši, stari starši!
• Naučimo se razbrati kakšne strese doživljamo, kako vplivajo na naše telo in počutje in ali jih znamo kontrolirati!

Ob stresu : naučimo se pravilno dihati (globoko zajeti sapo in mirno dihati). Vaje večkrat ponavljajmo skupaj s telesu primerno fizično rekreacijo (hoja, tek, kolo,plavanje,….), tako telo “naučimo”,da kasneje “zna samo” regulirati stres (tako imenovani Pavlov refleks).
• Pravilno se prehranjujmo: ne štejmo kalorij temveč katere snovi smo pojedli!
• Vzpostavimo bioritem hranjenja!


Moderno življenje nam je prineslo nove izzive in tako nove oblike stresov:

• že 10 minut gledanja večernih novic, ki nas obveščajo o političnih in gospodarskih krizah ,dnevnih požarih, poplavah, potresih, onesnaženosti okolja, težavah sosedov, znancev, nam dviguje raven stresa,
• vsakodnevne službene obveznosti – pravočasnega odgovarjanja na pošto, e-pošto, telefoniranja, sestankovanja, priprave na predstavitve, pomembne dogodke, ki morajo biti izpeljani v tako kratkih časovnih terminih,izsiljevanja,…
• izpitni roki, šolske obveznosti, tekmovanja za položaj med vrstniki, kolegi,
• vsakodnevne skrbi ob bolanih otrocih, starših, nas samih, kako najti najhitrejšo in najučinkovitejšo pot do rešitve.



Kako se telo odzove na stres
1/ Enostavno povedano telo se “postavi” v višjo prestavo. Tako kot avto, potrebuje več energije za hitrost, refleksnost, koncentracijo, poskočnost, da se ščiti , ali da “teče” kakor hitro zmore.

Ko se to zgodi, hipotalamus, majcena žleza v možganih pošlje ALARM skozi možganske živčne celice v vse organe tvojega telesa!

2/ Kombinacija živčnih in hormonskih signalov povzroči, da se v nadledvični žlezi sprosti cel niz hormonov, od katerih dobro poznamo adrenalin in kortizol.

• Adrenalin dvigne srčni utrip, poveča cirkulacijo krvi in s tem omogoči boljši pretok krvi (“prenašalka goriva”).
• Kortizol najpomembnejši stresni hormon, poveča količino sladkorja(glukoze) v krvi in posledično v možganih.Omogoča dostopnost niza snovi za obnovo celic in tkiv (ob stresu nastajajo celične poškodbe in s tem poškodbe tkiv). Kortizol tudi dvigne imunski sistem, pri tem zmanjša delovanje “manj potrebnih” organov, kot so prebavila, razmnoževalni organ in proces rasti.
• Sistemski alarm tudi komunicira z deli možganov, ki kontrolirajo naše gibanje, motivacijo in STRAH.


Naše telo se obnaša VEDNO zelo racionalno. Ob pomanjkanju energije racionalno izloči vse tiste funkcije, ki v tistem trenutku niso življenjsko pomembne.



Kratkotrajni in dolgotrajni stresi!
Takoj po stresu se zmanjša količina stresnih hormonov in omogoči, da se telo vrne v svoje normalno stanje delovanja. Srčni utrip se upočasni, ne dihamo več plitko, ni nas več strah, nismo paralizirani.
Kratkotrajna obramba telesa pred stresi je v tistem trenutku dobro došla.
Če si pa stresi sledijo eden za drugim, če so dolgotrajni, potem so takšni obrambni mehanizmi za naše telo in duha zelo škodljivi!
Dolgotrana aktivacija celega niza stresnih hormonov in živčevja potrebuje ogromne količine energije in ob tem nastaja veliko število prostih radikalov. Usklajeno delovanje vseh naših organov je ogroženo, prihaja do rušenja vitalnih metabolnih procesov.







Osnovna shema odzivanja telesa na dolgotrajni stres in posledice:



Prebavila

Stresni hormoni upočasnijo sproščanje želodčne kisline in praznijo želodec in čreva.
Driska, bolečine v želodcu!

Povišanje apetita in stalni občutek lakote


Koža in dihala

Stresni hormoni povzročijo plitko dihanje, zmanjšano ali povečano količino krvi v kapilarnem sistemu (poznamo izraza: “bled-a kot zid “ali kri mu/ji je butnila v lica”).
Rdečice, srbečice, psoriaza, lupus, ekcemi, akne, prekomerno odpadanje las.

Kronične težave z dihanjem,
bronhitis, astmatični napadi


Imunski sistem

V stresni situaciji ima izločanje kortizola vedno prednost pred ostalimi imunskimi reakcijami!

To “preklapljanje” prednosti med hormonskim in imunskim sistemom ima velikokrat odločilno vlogo, da se nam imunski sistem začne nižati in tako postanemo manj odporni na infekcije, bolezni. Pri dolgotrajnem, nekajletnem stresnem dejavniku pa se kronično manjša odpornost velikokrat spremeni v eno od autoimunskih bolezni. Tako v obdobju stresa naše telo s svojim imunskim sistemom napade lastne celice našega telesa.

Danes nabolj pogoste oblike nastalih okvar imunskega sistema zaradi stresnega dejavnika so na koži, okostju, živčevju.

Večja podvrženost okužbam, alergije, lupus, psoriaza, prekomerno odpadanje las, revmatoidna obolenja, multipla skleroza, t.im.polinevropatije, polimiopatije.

Živčni sistem

Stranski produkti kortizola povzročajo utrujenost, zaspanost in s tem občutek depresivnosti.

Kronična depresivnost, zlovoljnost, anksioznost, občutek nemoči.
Težave s spanjem, izguba želje po seksu, apetitu!

Študije so pokazale, da stresni hormoni vplivajo na strukturo in delovanje možganskih živčnih celic, ki so ključne za delovanje spomina.

Lahko vodi tudi v hujše osebnostne težave!


Krvožilni sistem

Kortizol povzroči povišanje srčnega utripa, krvnega pretoka in s tem povišanje pretoka krvnih lipidov (holesteroli in trigliceridi).

Srčne okvare in kapi!

Kortizol vpliva tudi na akumulacijo trebušnih maščob, ki nekaterim ljudem da obliko “jabolka”.Ljudje z obliko “jabolka-trebuha” so podvrženi višji nevarnosti boleznim srca, diabetesa kot ljudje z obliko “hruška-trebuha”, kjer se maščobje nabira predvsem v predelu stegen in zadnjice.



Vir Klinika Mayo, September 2006