Naslovnica Forum Duševno zdravje in odnosi Družina Starševstvo in vzgoja državljanska vzgoja in etika

državljanska vzgoja in etika

Pozdravljeni!

Zanima me, če kdo ve, kdo vse lahko uči DIE na osnovni šoli. Očitno sem zmotno mislila, da so to lahko samo tisti, ki so študirali sociologijo in… Sicer se mi glede na učni načrt zdijo primerni le “sociologi”, ampak sodelavka pravi, da lahko tudi tisti, ki ima diplomo iz zgodovine, geografije in filozofije. Je to res?

Kaj je v praksi, vem. Ampak me malo moti dejstvo, da naj bi npr. geografi učili popolnoma sociološke teme. Kako je torej s tem?

Predmet DIE lahko poučuje vsak, ki ima pet minut časa 🙂

No, resno. Ta pedmet je vsebinsko tak, da ga lahko resnično poučuje vsak, ki je vsaj malo podkovan v družboslovju, torej zgodovinar, geograf, sociolog, filozof, teolog, komunikolog, psiholog, pedagog itd. Neke velike znanosti v tem predmetu ni, prav tako ta predmet temu ni namenjen – znanosti namreč. Bistvo tega predmeta je širjenje obzorij, domovinske zavesti, strpnosti, medsebojnega sporazumevanja, družbea problematika itd.

Ker se ta predmet poučuje le v 7. in 8. razredu po eno uro na teden,ga na večini šol res poučujejo učitelji zgodovine in geografije, ker si tako pokrivajo manjkajoče ure. V kolikor si prej omenjeni učitelji lahko “flikajo” manjkajoče ure s kakšnimi izbirnimi predmeti, DIE poučuje drug učitelj družboslovne smeri. Taka je pač realnost v današnjem šolstvu -v zaposlenem kadru poiskati ustreznega kandidata. Da bi šola zaposlila učitelja samo za poučevanje DIE, je povsem nerentabilno in v končni fazi, gledano na samo vsebino predmeta, tudi neumno.

Tudi mene je nekoč DMV (družbeno moralna vzgoja) poučevala vzgojiteljica zgodovine. Pa sem zrasla v zavedno državljanko, v kar strpnega, dokaj razgledanega človeka, ki ni nikdar prišel v navzkriž z zakonom. To pa je, kot sem že napisala, glavni cilj tega predmeta 🙂

Pa slavist tudi.

Sicer se z vsem zgoraj napisanim ne bi mogla strinjat, ampak se zavedam, da je situacija pač takšna. V oči me bode vaše razmišljanje, da obravnavana snov sploih ni neka znanost in, da to zmore (skoraj) vsak. Snov, ki se obravnava pri urah DIE, sem (seveda v veliko večjem obsegu) študirala 4 leta na Pedagoški fakulteti in ne bi mogla reči, da sem si samo “razširjala obzorja” oziroma se “razvijala v strpnega, dokaj razgledanega človeka, ki ni nikdar prišel v navzkriž z zakonom”. In sama tudi menim, da to ni edini cilj predmeta DIE v 8. in 9. razredu osnovne šole. Ampak to niti ni bistvo tega topica.

Bolj kot vaše mišljenje me zanimajo zakonska dejstva. Torej? Je to kje zapisano? Ali se pač lahko vse skupaj tolmači po svoje?

Ojla, zdaj sicer pri sebi nimam UN, ampak mislim, da v njem pod točko, kdo ta predmet lahko poučuje piše, da ga lahko tudi učitelji zgodovine, geografije, slovenščine … (ne vem vseh na pamet). Sama poučujem ta predmet in moram reči, da je bistvo tega predmeta razgovor o temah, ki so v učnem načrtu, da se lahko učenci pogovarjajo, izražajo mnenja, svoje poglede, poslušajo drugače misleče ipd. Ja, marsikaj povedo, včasih od razmišljanja tudi “zaboli uho”, ampak …

LP, J.

Sociologinja,
nisem želela biti nesramna, ampak sem ti navedla samo gola dejstva. In eno od teh dejstev je tudi, da lahko (po politiki šol in temelječ na zakonu!) DIE poučuje vsak družboslovno usmerjen učitelj ali profesor, torej sociolog, geograf, zgodovinar, pedagog, psiholog, slovenist, filozof, teolog itd.
Čeprav morda nočeš sprejeti dejstva, da si kar štiri leta študirala neko področje in se z njim seznanila v mikrocelice, je v šolstvu pač tako, da gre skoraj polovica tvojega znanja v “nič” oz. je povsem neuporabno. In kaj kmalu spoznaš, da tvoj predmet lahko poučuje tudi kdo drug.
To so dejstva. Kakor so tudi dejstva, da nas bodisi vodstvo šole in/ali šolska zakonodaja včasih posili delati stvari (torej poučevati (predvsem izbirne) predmete in krožke), za katere kljub diplomi nismo ravno usposobljeni (oz. bi se enako kot ti nekdo drug z bolj ustrezno kvalifikacijo enako upravičeno spraševal poodobno kot ti) ali se v njih ne počutimo domače.

Če se podajaš v šolske vode, se moraš zavedati, da je dandanes na tem področju v ospredju denar, strokovnost pa je povsem drugotnega pomena. Boš lažje preživela … verjemi 😉

Moskva, nikakor nimam težav s tem, ker sem študirala sociologijo in za razliko od druge smeri, ki sem jo nekako s težavo prežvekovala (pa ne zaradi tega, ker bi bila pretežka), tu nikakor nimam občutka, da gre moje znanje v nič. To pa res ne. Nimam niti težav s tem, da te predmete poučuje nekdo drug, ki krpa svoje ure. So pa poglavja, ki se obravnavajo pri pouku DIE (skoraj) izključno sociološka in vem, da sem strokovno bolj podkovana kot nekdo, ki je npr. študiral geografijo.

V vseh ostalih pogledih pa se popolnoma strinjam s tabo. V šolskih vodah pa sem že kar nekaj let, zato sem situacije že (skoraj) navajena 🙂

Lija***, sem pogledala v učni načrt, ampak ne najdem podatka. Me lahko razsvetliš?

Odredbe o smeri izobrazbe strokovnih delavcev v 9-letni OŠ so zapisane v Uradnem listu RS 57/99 in naslednjih spremembah.

Upam, da sem pomagala, kolikor pa se spomnim, pa je bilo zapisano tudi v UN, ne vem, če je še zdaj, nimam pri roki.

LP, J.

ja je lahko tako..jas sem imela učitelja za geografijo in državljansko vzgojo in etiko enakega..🙂

Ja tko je to v današnjem šolstvu. Tudi gospodinjstvo lahko učijo tisti, ki jim manjka ur… od matematikov do anglistov… žalostno. Vse se gleda skozi denar, ne pa strokovnost.

Praviloma naj bi DIE učili slovinisti (slovinisti so večinoma tudi sociologi?)

Najprej: niso slovinisti, ampak slovenisti oz. slavisti.
In vedeti morate, da obstajajo dvopredmetni študiji, da lahko nekdo študira sociologijo in nekaj, kar koli pač zraven. Na primer sociologijo in geografijo. Tako lahko potem na osnovni šoli uči Državljansko vzgojo in etiko ter Geografijo.Tako da je učitelj/profesor potem strokovnjak na obeh področjih, ki jih uči.
Sicer obstajajo primeri, ko DIE učijo učitelji, ki niso sociologi, vendar zdaj v vedno manjši meri.
Teme, ki se navezujejo na DIE so skoraj izključno družboslovne, sociološke narave.

Men se pa ne zdi najbolj pomembno da je sociolog, čeprav so take teme……je pa zelo pomembno, da zna človek z visoko izobrazbo v zakonu poiskati ker kader je ustrezen za počuevanje določenega predmeta…….in tak….ki to ne zna…..nej ne uči…..

Pozdrav

Naj še jaz dodam svoje. Tudi na naši šoli ta predmet poučuje vsak, ki ima pet minut časa.
Po drugi strani pa v pisarni sedi za to izobražena učiteljica, ki ima delo, da po šoli lovi malopridneže in išče dlake v ……
Tako bomo Slovenci še naprej ostali narod hlapcev, ki se bomo podrejali večjim. Če nekdo dobi opomin za besede južnak potem vemo kam to pelje.

No, po zakonu ni ravno tako, da lahko uči kdor koli: jaz sem pedagoginja in prof. slov., pa ne morem učiti DDE.

Učitelj državljanske vzgoje in etike je lahko,

– kdor je končal dvopredmetni univerzitetni študijski program iz filozofije, geografije, politologije, sociologije, teologije ali zgodovine.

s tem pa se bi kar strinjal. Tudi pri nas je bil primer, ko so nekomu rekli bosanc in dobili opomin.
Ne vem kam to pelje – državljanska vzgoja?? Ko pa pridejo bosanci in žalijo naše, se pa tako ali tako nihče noče upreti, ker so baje nasilni. Ti ti Slovenci.

Predmetu se že kar nekaj časa reče državljanska in domovinska vzgoja ter etika.

poglej pod ro

pri nas se je predmet imenoval “ETIKA IN DRUŽBA”, in smo imeli učiteljico za zgodovino, pa še to se je poučeval le v 7. razredu osemletke …

New Report

Close